Gå til innhold

når tidligst HCG i blodprøve kan påvise sikker graviditet?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 28 år gammel og ønsker svært å bli gravid. Har gått på minipiller i ca 2 år, sluttet i juni og har siden da veldig regelmessig mens med syklus på 28 dager. Hadde siste mens 17/8, og i følge LH-test skulle ha eggløsning mellom 31/8-1/9. Jeg har i mellomtiden fått problemer med ryggen, som førte til at jeg ble henvist til å ta røntgen og CT undersøkelse. Siden jeg kunne være gravid , tok legen min blodprøve for å sjekke HCG nivå. Prøven var tatt den 7/9, og hvis jeg ble virkelig gravid da er det ikke gått mer en 7 dager siden befruktning. Blodprøvesvar var negativ . Jeg har lest på en annen nettside ( da var det altså gynekolog som utalte seg ) at HCG produksjon begynner etter 8-9 dager etter at man ble gravid. Er det riktig, kan det være slik i mitt tilfelle at prøven var negativ fordi den var tatt for tidlig? Kan dere hjelpe meg med dette?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

HCG kan hos 5 % påvises i blodet 8 dager etter befruktning, og hos de fleste etter 11 dager. Det er dermed lite sannsynlig at man skulle kunne få en positiv test allerede 7.9. selv om du var blitt gravid i denne syklus.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...