Gjest Violsa Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 Det er et rikt kontinent med mange store naturressurser sier maathai . Hvorfor er alle så fattige da. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 Fordi de har korrupte og udugelige ledere. 0 Siter
mynaeve Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 Det er ikke mulig å forklare dette på et innlegg. Eller, det er jo mulig, men det ville blit tidenes lengste innlegg. Les afrikansk historie, så ser du fort hvorfor. Hint, europeere og amerikanere har mye av skylda. 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 Det er ikke mulig å forklare dette på et innlegg. Eller, det er jo mulig, men det ville blit tidenes lengste innlegg. Les afrikansk historie, så ser du fort hvorfor. Hint, europeere og amerikanere har mye av skylda. var ikke helt seriøs da. Jeg vet jo en av grunnene. Det triste er at selv et land som botswana som har fått hjelp av vestlig vitenskap til å bruke naturressursene nå går til helvete. Fordi de dør av aids 0 Siter
red Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 var ikke helt seriøs da. Jeg vet jo en av grunnene. Det triste er at selv et land som botswana som har fått hjelp av vestlig vitenskap til å bruke naturressursene nå går til helvete. Fordi de dør av aids Botswana er det landet i verden som har hatt høyest BNP pr innbygger siden de ble kvitt kolonistene, nettop ved å ikke motta 'vestlig hjelp' som lån fra verdensbanken, kombinert med diamantminer. Synd de har mye Aidsproblemer, det har ført til en forventet levealder på under 40 om jeg husker riktig. 0 Siter
red Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 Botswana er det landet i verden som har hatt høyest BNP pr innbygger siden de ble kvitt kolonistene, nettop ved å ikke motta 'vestlig hjelp' som lån fra verdensbanken, kombinert med diamantminer. Synd de har mye Aidsproblemer, det har ført til en forventet levealder på under 40 om jeg husker riktig. Forøvrig tror jeg (uten å være noe ekspert) at mye av næringsvirksomheten i Botswana er utenlandsstyrt, noe som ikke akkurat gagner innbyggerene. 0 Siter
Gjest Nikkisixx Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 Fordi det er noen få som eier naturressursene? 0 Siter
gripp Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 De har ikke den lojalitet og samhørighet som ethvert samfunn er avhengig av (og som vi står i fare for å miste...se annen tråd). Årsaken er selvsagt at afrikanerne i stor grad er stammefolk som har måttet forholde seg til nasjonsgrenser utformet av kolonialistene. Dessuten har mange afrikanske land fått smake hva muslimsk tilstedeværelse innebærer. Det gjør ikke akkurat saken bedre. Afrika befinner seg for det meste i helvete, og forblir nok der...dessverre. 0 Siter
red Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 De har ikke den lojalitet og samhørighet som ethvert samfunn er avhengig av (og som vi står i fare for å miste...se annen tråd). Årsaken er selvsagt at afrikanerne i stor grad er stammefolk som har måttet forholde seg til nasjonsgrenser utformet av kolonialistene. Dessuten har mange afrikanske land fått smake hva muslimsk tilstedeværelse innebærer. Det gjør ikke akkurat saken bedre. Afrika befinner seg for det meste i helvete, og forblir nok der...dessverre. samhørigheten har de nok, men som du nevner er det stammekulturer. I stammer er samhørigheten innad mye mye større enn i vestlige kulturer, men de sammarbeider ekstremt dårlig med andre grupperinger. 0 Siter
gripp Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 samhørigheten har de nok, men som du nevner er det stammekulturer. I stammer er samhørigheten innad mye mye større enn i vestlige kulturer, men de sammarbeider ekstremt dårlig med andre grupperinger. Ja, og dertil kommer at stammenes "grenser" og territorier samsvarer svært dårlig med nasjonsgrensene. Slikt blir det bråk av. 0 Siter
nøffgakkmøbææ Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 mange nevner kolonialisme. dette er en grunn. det stemmer at de har mye ressurser, men det gjelder ikke hele kontinentet. dessuten har de ofte ikke redskapene hverken teknologisk eller politisk til å utnytte ressursene. jeg skal liste opp noen problemer for deg. - manglende infrastruktur(dårlige veier, kommunikasjosnett osv) - lite priselastiske produkter(sjekk opp definisjon, langt å forklare) - korrupsjon i politikken - mye konflikter enten i eget eller naboland(ressurser osv) - stor grad av import og lite eksport - kapitalflukt - vestlige firmaer som utnytter ressurser/ikke rydder opp etter seg(eks skanska&asea, hydro + + + + ) - dårlig helse - enkelte land har også vanskelige dyrkingsforhold, eks sudan - klasseskiller skapt av koloniherrer som har ført til folkemord=evigvarende konflikt(rwanda) kunne holdt på i evigheter. men potensialet er absolutt der, der gjelder bare å fokusere på de rette tingene som eks handel, utdanning osv. 0 Siter
nøffgakkmøbææ Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 De har ikke den lojalitet og samhørighet som ethvert samfunn er avhengig av (og som vi står i fare for å miste...se annen tråd). Årsaken er selvsagt at afrikanerne i stor grad er stammefolk som har måttet forholde seg til nasjonsgrenser utformet av kolonialistene. Dessuten har mange afrikanske land fått smake hva muslimsk tilstedeværelse innebærer. Det gjør ikke akkurat saken bedre. Afrika befinner seg for det meste i helvete, og forblir nok der...dessverre. du har nok rett på den ene, men ellers tror jeg du har glemt et par ting. derfor limer jeg også her inn mitt svar for å kommentere: mange nevner kolonialisme. dette er en grunn. det stemmer at de har mye ressurser, men det gjelder ikke hele kontinentet. dessuten har de ofte ikke redskapene hverken teknologisk eller politisk til å utnytte ressursene. jeg skal liste opp noen problemer for deg. - manglende infrastruktur(dårlige veier, kommunikasjosnett osv) - lite priselastiske produkter(sjekk opp definisjon, langt å forklare) - korrupsjon i politikken - mye konflikter enten i eget eller naboland(ressurser osv) - stor grad av import og lite eksport - kapitalflukt - vestlige firmaer som utnytter ressurser/ikke rydder opp etter seg(eks skanska&asea, hydro + + + + ) - dårlig helse - enkelte land har også vanskelige dyrkingsforhold, eks sudan - klasseskiller skapt av koloniherrer som har ført til folkemord=evigvarende konflikt(rwanda) kunne holdt på i evigheter. men potensialet er absolutt der, der gjelder bare å fokusere på de rette tingene som eks handel, utdanning osv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.