Gå til innhold

Helsesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykepleierne har fått endret sin tittel fra sykesøster til sykepleier, noe som er bra da stadig flere menn blir sykepleiere. Men fortsatt heter det så vidt jeg vet helsesøster, og dette blir litt misvisende når en mann vil bli helsesøster. Jeg vet faktisk om en mann som tar den utdannelsen nå. Vil dette bli endret? Og hva bør da tittelen være? Helsepleier?

Skrevet

Hehe - den debatten kommer nok for fullt etterhvert. Jordmor er en lignende tittel - det finnes flere mannlige jordmødre i Norge:-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hehe - den debatten kommer nok for fullt etterhvert. Jordmor er en lignende tittel - det finnes flere mannlige jordmødre i Norge:-)

Men jordmor kommer av "gjøre til mor". Det går altså ikke på kjønnet til den som har jobben, men at de hjelper noen til å bli mor.

hare1365380455
Skrevet

Men jordmor kommer av "gjøre til mor". Det går altså ikke på kjønnet til den som har jobben, men at de hjelper noen til å bli mor.

Det visste jeg ikke!

Skrevet

Men de gjør jo noen til far i samme slengen, så de mannlige jordmødrene kunne jo hete jordfar, sånn i likestillingens navn.

Skrevet

Men de gjør jo noen til far i samme slengen, så de mannlige jordmødrene kunne jo hete jordfar, sånn i likestillingens navn.

I likestillingens navn gjør de mannlige jordmødrene kvinnene til mødre. Enkelt å greit. Det er tross alt mødrene de tar seg av, ikke fedrene som ikke en gang trenger å være tilstede!

Det blir fryktelig kunstig å skulle finne en grunn til å kalle menn jordfedre, i stedet for å holde på det felles jordmor.

Skrevet

Det stemmer vel ikke?

jordmor: (av jord fordi fødselen tidl foregikk på jordgolvet)

Skrevet

Det stemmer vel ikke?

jordmor: (av jord fordi fødselen tidl foregikk på jordgolvet)

Den forklaringen din har jeg aldri hørt, men har lest min flere steder.

Skrevet

Den forklaringen din har jeg aldri hørt, men har lest min flere steder.

Min stammer fra bokmålsordboken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...