Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tar vitaminer - Møllers total- og folat. Er dette nok?

I disse tablettene fins det bl a omega 3.

Lurer også på en annen ting. Åssen regner jeg hvilken uke jeg er i? Hvis jeg regner utifra en 28 dagers syklus, som jeg vet legene gjør (gjorde ihverfall det i de to forrige svangerskapene mine), er jeg nå 3+6.

Men "problemet" mitt er at min syklus er på 24 dager. Og utifra det, vil det si at jeg nå er 4+3, ifølge babyverden.no.

Selv syns jeg det stemmer bedre også, ettersom det står i alle bøkene og på nettet at det ikke produseres nok HCG så tidlig som jeg testa (uke 3+2) til at det slår ut på tester!

Ifølge svangerskapskalendrene skulle ikke egget ha festa seg engang...

Nei, detta skjønner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg er ihvertfall gravid!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245098-jeg-lurer-p%C3%A5-noen-ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest riktige er å regne fra eggløsning, dersom denne er ca kjent. Det vil jo være noen dagers usikkerhet her også, ettersom en ikke vet om evt eggløsningstest slo ut dagen før, samme dag eller dagen etter el.

At en regner 28 dagers syklus er fordi det er et fint gjennomsnittlig utgangspunkt, selv om det ikke passer for alle. Det blir totalt sett minst feil for de fleste.

Å teste positivt 3+2 var ganske tidlig, som du sier. Hadde jeg vært deg ville jeg regnet ut fra antatt el. Uansett er det jo ul-termin som er avgjørende på alle senere papirer.

Jeg ville forholdt meg til el-tidspunktet, siden du vet dette ganske greit.

Termin vil uansett bli justert ved ultralyd.

Du bør ta tilskudd av multivitamin (det bør være et med lite A-vitamin, men noe betakaroten. D-vitamin får vi stort sett for lite av uansett.), omega-3 og folat. Det gjør ikke noe om du tar folattilskudd på 400 mcg og at det er litt folat i multi'en i tillegg. Folat er vannløselig, så du tisser ut det kroppen eventuelt ikke nyttiggjør seg.

Jeg ville forholdt meg til el-tidspunktet, siden du vet dette ganske greit.

Termin vil uansett bli justert ved ultralyd.

Du bør ta tilskudd av multivitamin (det bør være et med lite A-vitamin, men noe betakaroten. D-vitamin får vi stort sett for lite av uansett.), omega-3 og folat. Det gjør ikke noe om du tar folattilskudd på 400 mcg og at det er litt folat i multi'en i tillegg. Folat er vannløselig, så du tisser ut det kroppen eventuelt ikke nyttiggjør seg.

Takk for svar!

Innholdet av vitamin A i Møllers total er 400ug (en u med en strek på som jeg ikke skjønner hva betyr...) I tillegg står det at det er 50% av referanseverdi (uten at jeg helt skjønner dèt heller).

Er bare redd for å ta for mye vit A, da jeg har hørt at det ikke er så veldig heldig for fosteret.

Takk for svar!

Innholdet av vitamin A i Møllers total er 400ug (en u med en strek på som jeg ikke skjønner hva betyr...) I tillegg står det at det er 50% av referanseverdi (uten at jeg helt skjønner dèt heller).

Er bare redd for å ta for mye vit A, da jeg har hørt at det ikke er så veldig heldig for fosteret.

Er ikke vitamin A vannløselig, mon tro? Da vil evt overskudd bli skilt ut i urinen.

Annonse

Takk for svar!

Ja, du skal ikke ha for mye A-vitamin når du er gravid. Når det er 50% av ref.verdi betyr vel det at det er halvparten av dagsdosen, vil jeg tro.

Da sjekker du hvor mye det evt. er i en multi. Ofte er mesteparten av A-vitaminet i gode multier betakaroten. Det er et forstadium til A-vitamin. Der A-vitamin er fettløselig, er betakaroten vannløselig. Kroppen tar opp betakaroten og omdanner så mye som det trenger til A-vitamin. Resten tisser vi ut. Derfor skal det VELDIG mye til før man får overdose.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...