Gå til innhold

Noen som har vært i Tunisia?

Anbefalte innlegg

Gjest Reise-lyst
Skrevet

Jeg og en venninne tenker å ta en syden-tur. Hun har lyst til Tunisia, men jeg er usikker. Noen som har vært der som kan svare på noen spørsmål?

Jeg har lest at du får stygge blikk fra kvinner, og menn blir plagsomt pågående dersom man går lettkledd (viser albuer/knær) der nede. Stemmer dette? Jeg har jo ikke lyst til å dra til et varmt land for så å måtte kle på meg masse tøy.

Og hvordan er temperaturen der på denne tida? Er det høy luftfuktighet? (Høye temperaturer er ok, men kombinert med høy luftfukt. blir det ubehagelig synes jeg.)

Jeg tenker også på terror siden dette er et muslimsk land... Jeg har kanskje ingen grunn til å frykte det i Tunisia?

Reiser med to barn på 3 og 6. Vil du anbefale dette landet?

Takk for svar!

Skrevet

Mannen min og jeg var i Tunisia (Sousse) for endel år siden. Ingen av oss trivdes.

Jeg merket ingen stygge blikk fra kvinner og mennene var heller ikke nærgående, men det var kanskje fordi jeg var sammen med mannen min.

Det jeg likte aller dårligst var jukse-kulturen. Det virket som om alle gjorde sitt aller beste for å lure deg. Man må prute på ALT, og det liker ikke jeg.

Vi har vært en god del utenlands, men bare i Tunisia fikk vi matforgiftning.

Vi var der i juli, og det var varmt. Men ikke ubehagelig bortsett fra en kveld da det kom inn vind fra Sahara. Da var temperaturen over 50 grader, og det sved i huden å være ute. Men det var jo litt kuult også...

Maten, bortsett fra Cous-cous, var ikke noe å skrive hjem om heller.

Personlig ville jeg absolutt ha satset på et annet sted.

Skrevet

Hei!

Jeg vil, som jubalong70, fraråde Tunisia.

Det er så mye innpåslitne mannfolk der at jeg trodde jeg skulle bli gal. Det som virket flatterende de første to dagene ble rett og slett et problem de neste 12 dagene, for man fikk aldri gått i fred.

Da jeg var der var jeg 16, min søster 19, og vi var sammen med foreldrene våre. Selv om faren vår var sammen med oss fikk vi ikke gå i fred, da var det nesten enda mer "populært" å tilby faren vår kameler for oss.

Søsteren min og jeg gikk knapt alene rundt i byen, på markeder etc, det var altfor mye mannfolk som skulle ha oppmerksomheten vår. Det var veldig ubehagelig til tider, ganske enkelt.

Prutekulturen der er stor, og reiseguiden sa til oss at vi kunne beregne å betale rundt 30% av opprinnelig pris, da hadde vi fått en ok deal. Altså om de sa 100 kroner, så var den reelle prisen rundt 30 kroner.

Vi ble matforgiftet også, men det var på charterflyet på vei ned (Tunisian air..?).

Vi var der i august, og temperaturen var rundt 30 grader. Det var litt vind hele tiden, så det var ikke plagsomt varmt.

Jeg vet om flere som har vært i Tunisia, og ingen har solskinnshistorier å fortelle når de kommer hjem. For å si det sånn, så vet jeg ikke om noen som har vært i Tunisia -to- ganger ;)

Nå føler jeg at jeg sverter landet noe veldig her. Men som hvit jente er dette ikke et bra land å reise til, selv om du har med deg mann og barn. Jeg svarte stort sett ja dersom de spurte om jeg hadde kjæreste. Det hadde de ingen respekt for (well, do you have a boyfriend in -tunisia-..?).

Det koster en del å dra på ferie, så bruk heller pengene på et annet reisemål :)

Skrevet

En venninne og samboeren hennes har vært der. Jeg vet ikke om de hadde det fint eller ikke, men det sterkeste minnet deres er at alle prøvde å lure deg.

Da de ankom med fly og skulle veksle penger, så prøvde personen bak kassa å gi de feil kurs. Siden gikk det bare slag i slag. Spurte du om veien til noe, så tilbød folk å følge deg. Koselig, men de tok deg med til en butikk i stedet for ditt du ba om.

Skrevet

En venninne og samboeren hennes har vært der. Jeg vet ikke om de hadde det fint eller ikke, men det sterkeste minnet deres er at alle prøvde å lure deg.

Da de ankom med fly og skulle veksle penger, så prøvde personen bak kassa å gi de feil kurs. Siden gikk det bare slag i slag. Spurte du om veien til noe, så tilbød folk å følge deg. Koselig, men de tok deg med til en butikk i stedet for ditt du ba om.

Tunisia og Tyrkia er to land jeg ikke fatter at noen vil legge igjen penger i. Da reiser jeg heller på pakketur til Grand Canaria - og da er det ille. :-)

"............................................"

Gjest syns dere skal prøve
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det de andre her skriver! To venninner og jeg var der for et par år siden (Sousse tror jeg?) og syntes det var en helt fin avslappingstur.

Vi dro dit i mai på hopp-på-tur og betalte kun 1500 kroner for en uke. Hotellet var helt OK og lå like ved stranden. Temperaturen var midt i blinken og strendene var SUPERidylliske. Jeg opplevde ikke folk som spesielt masete, stort sett veldig hyggelige mennesker som var litt nysgjerrige på Norge og vår kultur.

Det er ingen tvil om at mennene der nede kan bli litt anmasende, men det er bare å holde en relativt avvisende men høflig tone og ikke akkurat gå i miniskjørt og bikinitopp på marked og så videre. Det er ikke noe problem å gå ned til stranda i kort skjørt og sånn, men det handler selvfølgelig også litt om å respektere kulturen deres og kanskje ikke blotte alt når dere skal ut og spise middag og sånn ;)

Det er KJEMPEBILLIG å leve der nede. Middag for en person, med forrett, drikke og en kjempegod kyllingpizza kostet 25 kroner! Og det var helt vanlig pris. Vi fikk en kurv med jordbær for 1 krone og så videre ;)

Alt i alt synes jeg dere skal prøve å dra hvis dere er nysgjerrige på landet. Det er nok ikke noe bra festested, det var det iallfall ikke der vi var, men midt i blinken hvis man er på utkikk etter sol, varme og fine strender - og mulighet for en billig ferie!

Vi handlet dessuten masse der nede, de hadde vanvittig mye kule (fake) sneakers som fortsatt er i fin form etter to år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...