Gå til innhold

Kan man melde seg på kurs på friundervisningen når man går på rehabpenger?

Anbefalte innlegg

Gjest elvira 76
Skrevet

jeg mottar rehabiliteringspenger nå, i påvente av at jeg skal få plass i gruppeterapi. Dette synes å drøye ut, og jeg blir veldig frustrert over all ventingen. Jeg MÅ ha noe å gjøre og kunne tenke meg å melde meg på et kurs., Spesielt russisk for nybegynnere, siden jeg alltid har hatt lyst til å lære litt russisk.

Regnes kurs i regi av friundervisningen som skole? Vil de på trygdekontoret finne ut av at jeg går på russiskkurs?

Hva tror dere?

Skrevet

jeg har fått rehab.penger i flere år og gått skole. Fag på allmenn. Men er for gammel så har ikke rett til å gjøre meg ferdig med allmennfag lenger. Går hjelpepleier nå.

Tror nok det skal gå bra.

Regn det som en del av "behandlingen" og det er greit.

Jeg sto heller i fare for å miste rehab.penger da jeg sluttet på skolen. Siden det var del av beh.(yeah right...)

Gjest Også på rehab.
Skrevet

jeg har fått rehab.penger i flere år og gått skole. Fag på allmenn. Men er for gammel så har ikke rett til å gjøre meg ferdig med allmennfag lenger. Går hjelpepleier nå.

Tror nok det skal gå bra.

Regn det som en del av "behandlingen" og det er greit.

Jeg sto heller i fare for å miste rehab.penger da jeg sluttet på skolen. Siden det var del av beh.(yeah right...)

Nytt for meg at en kan ta utdanning på rehab.penger. Jeg har fått opplysninger om at jeg da må over til aetat og over i attføringsopplegget. Rehabiliteringspenger kan jeg bare få om jeg er under behandling av kiropraktor, fysio, osv. i mitt tilfelle. De godkjenner heller ikke egentrening noe som i mitt tilfelle er det eneste som kan gi litt framgang.

Ang. at du er for gammel til almenn. Er det aldersgrense for å få det godkjent?

Skrevet

Nytt for meg at en kan ta utdanning på rehab.penger. Jeg har fått opplysninger om at jeg da må over til aetat og over i attføringsopplegget. Rehabiliteringspenger kan jeg bare få om jeg er under behandling av kiropraktor, fysio, osv. i mitt tilfelle. De godkjenner heller ikke egentrening noe som i mitt tilfelle er det eneste som kan gi litt framgang.

Man kan ta noe utdanning hvis trygdekontoret ser det som en del av rehabiliteringen.

Skrevet

Man kan ta noe utdanning hvis trygdekontoret ser det som en del av rehabiliteringen.

Jeg mente del av behandlingen.

Skrevet

nei, men jeg får jo ikke elevplass og undervisning i det fordi jeg er for gammel. Ble lovet elevstatus, men fikk det ikke likevel. Er jo 18-åringene som har rett på det. Privatist i fremmedspråk ser jeg på som uoverkommelig.

Er lettere å få trygd resten av livet og feste på statens regning, enn å få gjøre ferdig to usle fag for å få ferdig allmenn.

Men som hjelpepleier behøver jeg ikke de fagene jeg mangler, så ordner seg vel til slutt.

Gjest Også attføringstud.
Skrevet

nei, men jeg får jo ikke elevplass og undervisning i det fordi jeg er for gammel. Ble lovet elevstatus, men fikk det ikke likevel. Er jo 18-åringene som har rett på det. Privatist i fremmedspråk ser jeg på som uoverkommelig.

Er lettere å få trygd resten av livet og feste på statens regning, enn å få gjøre ferdig to usle fag for å få ferdig allmenn.

Men som hjelpepleier behøver jeg ikke de fagene jeg mangler, så ordner seg vel til slutt.

Vet ikke hvor gammel du er, men om du er over 25 år så får du godkjent generell studiekompetanse med fem fag:

norsk, matte, naturfag, samfunnsfag, og norsk.

Eller du kan få realfagkompetanse; Dvs. at du kan søke om å få godkjent tidligere praksis, også omsorgspraksis + de fagene du evt. har på vid.g.skole.

Men det er jo ikke dumt å utdanne seg til hjelpepleier da, om en ikke har vondt i armer, nakke og rygg fra før.

Skrevet

Vet ikke hvor gammel du er, men om du er over 25 år så får du godkjent generell studiekompetanse med fem fag:

norsk, matte, naturfag, samfunnsfag, og norsk.

Eller du kan få realfagkompetanse; Dvs. at du kan søke om å få godkjent tidligere praksis, også omsorgspraksis + de fagene du evt. har på vid.g.skole.

Men det er jo ikke dumt å utdanne seg til hjelpepleier da, om en ikke har vondt i armer, nakke og rygg fra før.

å få godkjent generell studiekompetanse når du er over 25, dette gjelder kun om du har minst 5 års jobberfaring og det har jeg ikke, da jeg faktisk var syk, er jo derfor jeg ikke ble ferdig med vgs...:S er 24.

Men er ikke noe stress lenger nå pga hjelpepleien:) Får håpe jeg finner meg praksis, må finne det sjøl, siden vi ikke fikk elevstatus, de i nabobyen på samme skole fikk det...! arg.

Må kjempe sjøl ja, men order seg.

Gjest Også attføringsstud.
Skrevet

å få godkjent generell studiekompetanse når du er over 25, dette gjelder kun om du har minst 5 års jobberfaring og det har jeg ikke, da jeg faktisk var syk, er jo derfor jeg ikke ble ferdig med vgs...:S er 24.

Men er ikke noe stress lenger nå pga hjelpepleien:) Får håpe jeg finner meg praksis, må finne det sjøl, siden vi ikke fikk elevstatus, de i nabobyen på samme skole fikk det...! arg.

Må kjempe sjøl ja, men order seg.

Denne byråkratiske staten er ikke enkel. "En må være frisk for å være syk", bruker jeg å si. De åpner en dør, men de lukker den neste.

Bra at du har sikret deg studieplass på hjelpepleierutdanning. Det ordner seg sikkert med praksisplass også. Lykke til.:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...