org Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Hvis Dronning Sonja dør, regjererer vel Kong Harald til han dør. Men enn hvis Kongen dør først, vil Dronning Sonja regjere da, evt sammen med Kronprins Haakon (som da blir kronet)? Hvordan er dette, egentlig? 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Da blir vel Sonja enkedronning og Haakon og Mette-Marit overtar tror jeg 0 Siter
Gjest formelt vs. uformelt Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Haakon overtar ansvaret når Kongen dør. Men Sonja kommer nok fortsatt til å trekke endel tråder. 0 Siter
Gyda Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Tenk deg i Storbrittania. Der døde jo kongen da Elisabeth var bare ungjenta, og hun overtok. Moren hennes (enka etter kongen) ble etter det bare "dronningmoren". Så da må Sonja bli kongemoren. (Tro om hun liker den tittelen ...?) PS. Jeg er klar over at dronningmoren i Storbrittania også het Elisabeth, og at det kanskje kan være en av grunnene til at hun ble omtalt som hun ble. 0 Siter
Gyda Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Det gikk litt fort i bruken av doble konsonanter i svaret mitt under her. Jeg så det skurra, men så sende jeg det av gårde likevel. Det selvsagt stå Storbritannia. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Hvis Harald dør, blir Sonja bare kongemor. 0 Siter
hidi Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Kongens tittel er høyere enn en dronnings tittel. Derfor blir ikke man konge selv om gifter seg med en dronning.... Dette pga arverekken. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.