Gå til innhold

Hva gjør man ved halsbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sannsynligvis fått halsbetennelse (sa en venninne som er sykepleier) og skal til legen i morgen. Jeg føler meg nokså tufs, og det er under forverring.

Pleier man få noen medisiner når man har halsbetennelse? Er det smittsomt eller kommer det av at man har frosset feks? Pleier man å bli sykemeldt og i tilfelle hvor lenge? (jeg har en jobb der jeg må snakke mye).

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hvis du har en bakteriell halsinfeksjon, vil legen kunne finne dette ut ved å kikke deg i halsen, pluss en enkel blodprøve (CRP). Da er det mye mulig du får en penicillin-kur.

Sykemelding må du diskutere med legen din, men sørg for at legen er klar over du har en jobb hvor du må bruke stemmen mye.

En mulighet er jo også legevakten i kveld...

God bedring :-)

Skrevet

Hvis du har en bakteriell halsinfeksjon, vil legen kunne finne dette ut ved å kikke deg i halsen, pluss en enkel blodprøve (CRP). Da er det mye mulig du får en penicillin-kur.

Sykemelding må du diskutere med legen din, men sørg for at legen er klar over du har en jobb hvor du må bruke stemmen mye.

En mulighet er jo også legevakten i kveld...

God bedring :-)

Det er ikke alle som tar CRP på deg, for å konstantere halsbetennelse. Penicillinkur er vanlig ja. Pass på at du tar hele penicillinkuren, selv om du føler deg frisk før den tid.

Hvis du ikke skal til legen før i morgen, kan du drikke mye kamillete med honning, samt ta smertestillende mot det verste ubehaget for å lindre.

Skrevet

De to gangene jeg har hatt halsbetennelse, fikk jeg 40 i feber, så skole/jobb var uaktuelt. Legen ga meg pencillin, i tillegg tok jeg nok litt smertestillende/febernedsettende. Var på bena igjen etter ca en uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...