Gå til innhold

Manglende sexlyst etter underlivsopersjon.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 51år. I 1999 ble jeg operert for endometriose og da min mor og og hennes søster døde av eggstokkreft, ble jeg rådet til å fjerne livmor og eggstokker. Men ettervirkningene fortalte de ingenting om. Sexlysten er borte, bivirkninger av østrogentilskudd og i det hele tatt en sterkt nedsatt livskvalitet. Hadde jeg visst det jeg vet idag. ville jeg hatt mine organer intakt. Sexlyst er en viktig del av parforholdet spør du meg. Hvorfor informerer ikke legene om dette? Vet de det ikke? Jeg fikk beskjed om å ta et sabbatsår, så ville det nok ordne seg etter hvert. Det sier noe om svær uvitenhet blant legene. En mann ville aldri godtatt det samme. Jeg var med på å ta et valg jeg ikke visste konsekvensene av. Sexlyst er også livskvalitet når man lever i et parforhold. Så på et godarta grunnlag er prisen for høy, iallefall for meg. Nå må legene være flinkere å fortelle om ettervirkningene før et slikt inngrep så kvinnen selv får avgjøre hvilke plager hun kan leve med eller ei.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Selvom du ikke har ønsket svar fra lege, synes jeg at jeg må svare deg. Det er mulig å kompensere hormontapet etter fjerning av eggstokkene. Kanskje du i tillegg til østrogen trenger litt mannlig hormon? Søk til en spesialist i gynekologi som har erfaring, dvs få henvisning fra din fastlege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...