jubalong70 Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Men jeg vet om en Erika som uttaler navnet sitt med trykk på i... Så for noen er _det_ riktig,- uansett hva andre synes ;-) Det har du helt rett i. Jeg syntes det var kjemperart når jeg flyttet hit til Trøndelag og traff en som het Anders. Her uttaler de det med trykk på "d", mens jeg er vant til trykk på "An" MEn man venner seg til alt! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Men hva med Celina, Kristina? Det er ingen regel for uttale av slikt, man må vel bare bestrebe seg på å si det slik den som heter det ønsker. Det er i grunnen den eneste regelen man bør følge- uttale det som den som heter det ønsker at det skal uttales. 0 Siter
Gjest Aviaana Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Hei, Stusser litt over at du ikke klarte å uttale Geir med "ei" og ikke "æj". Selv ville jeg uttalt med "æj", men jeg jeg klarer da å si "ei" uten at tunga slår krøll! ;-) Men at det kan være vanskelig å _huske_ på å uttale det, forstår jeg. Jeg har måttet ta med skikkelig sammen for å si "Inger" med samme tonem som "bønner", mens det for meg vlle vært naturlig å si det med samme tonem som i "bønder". Uansett er det en god regel å prøve å uttale navnet slik eieren helst vil ha det! ;-) Hva enten det er folk som må ta seg sammen og si "Aniiiita" istedenfor "Ann-ita", eller at man må si Geir med e og ikke æ! :-) Trodde det var mest vanlig å uttale Inger som "bønner" jeg. Hvor i landet blir det uttalt som "bønder"? 0 Siter
Gjest Aviaana Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Jeg husker bare at "bønder" er tonem 1. Men jeg _tror_ det er det vanligste tonemet. Du kan kanskje bruke "Inger" som huskeregel? Moren min sier også det feil... Men jeg _tror_ det er det vanligste tonemet. Du kan kanskje bruke "Inger" som huskeregel? Moren min sier også det feil... Mener du at Inger skal uttales som "bønder"?. Alle tanter i min familie heter Inger, og de og jeg uttaler det som "bønner" Er det feil? 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Errika - dvs.med vekt på den første E'en... Men det høres virkelig helt forferdelig ut, og er forhåpentligvis bare nordmøringer som sier det... Huff... Nordmøringer har forferdelig uttale av enkelte navn. F.eks. Merrete, Therrese, Cellina, Krisstina etc. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Trodde det var mest vanlig å uttale Inger som "bønner" jeg. Hvor i landet blir det uttalt som "bønder"? I indre Østfold uttaler de i hvert fall Inger med samme tonefall som "bønder". 0 Siter
Gjest Aviaana Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 I indre Østfold uttaler de i hvert fall Inger med samme tonefall som "bønder". men kommer det et dobbeltnavn må en uttale inger som "bønner" som Inger-Marie ,Inger-lise. har aldri hørt Inger bli uttalt med et annet tonem da. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Jeg uttaler "Erika" med trykk på E-lyden. Syns ikke navnet klinger noe pent når man legger trykket på i-en. 0 Siter
Atene Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Men jeg _tror_ det er det vanligste tonemet. Du kan kanskje bruke "Inger" som huskeregel? Moren min sier også det feil... Mener du at Inger skal uttales som "bønder"?. Alle tanter i min familie heter Inger, og de og jeg uttaler det som "bønner" Er det feil? Nei, men i noen deler av landet uttales "Inger" som "bønder", og det mener jeg er feil. Andre er selvsagt uenige... 0 Siter
Kathrine Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Eldstejenta mi heter Erika og vi vil at det skal uttales med trykk på E`en, trykk på i eller r høres snålt ut i mine ører, likedan "Erikka" som enkelte sier. Egentlig er det jo bare å si Erik med en a til slutt, det er vel ingen som sier Errik eller Eriiik? 0 Siter
Kathrine Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Nei, men i noen deler av landet uttales "Inger" som "bønder", og det mener jeg er feil. Andre er selvsagt uenige... Jeg er trønder og uttaler Inger og Erika som "bønder". Min mening er at det ene er ikke mer riktig enn det andre, det er dialekten som avgjør:) 0 Siter
Atene Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Jeg er trønder og uttaler Inger og Erika som "bønder". Min mening er at det ene er ikke mer riktig enn det andre, det er dialekten som avgjør:) Det var ikke så alvorlig ment ;-) 0 Siter
mumitrollet Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 På samme måte som som "Erik", bare med en "a" på slutten. Rett frem. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Enig -for ellers ville det blitt som i "se på han Erik'a!" Hehe, ja, det høres jo ikke videre bra ut. :-\ 0 Siter
Kathrine Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Det var ikke så alvorlig ment ;-) Ok:) Er litt opptatt av at navnet til datteren min blir uttalt "riktig" skjønner du;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.