Gå til innhold

Mange ultralydundersøkelser

Anbefalte innlegg

Hei.

I forbindelse med et fall jeg hadde tidligere i sommer har jeg (etter ønske fra legen) vært til flere ultralydundersøkelser?

Hva vet man om gjentatte/hyppige ultralydundersøkelser? Kan det påvirke/skade fosteret? Finnes det noen begrensninger over hvor mange man evt kan ta? Eller dokumentasjon på skade ved gjentatte tilfeller?

Håper på utfyllende svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245510-mange-ultralydunders%C3%B8kelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pluss minus

jeg var med på en slik UL undersøkelse hvor jeg møtte opp 6-7 ganger i løpet av 2-3 mnd.

tror ikke de hadde hatt slike undersøkelser om det var farlig.

ser ikke ut til at mine unger har tatt skade av det heller..

det er helt ufarlig sa de til meg. tror ikke de hadde løget om det liksom..

Ved risikosvangerskap tar man UL "hele tiden". Likevel kan det gå forbausende bra, nettopp fordi man da stadig får et inntrykk av hvordan fosteret har det.

For en stund siden var det noen forskere som fant en statistisk sammenheng mellom mange UL-undersøkelser og babyer som vokste opp og ble venstrehendte. Men det er ingen som vet nøyaktig hvorfor noen blir venstrehendt, mange har vært det lenge før ultralyden ble oppfunnet, og det finnes virkelig verre ting :-)

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det har (bl.a. i Norge) vært gjort store undersøkelser på mulige fosterskader ved bruk av ultralyd i svangerskap og det eneste man har kunnet se er en liten tendens til at de som har vært utsatt for ultralydscreening hadde en overvekt av venstrehåndsbruk. Det var etter en vanlig screeningsundersøkelse ved ca uke 18. Det er ikke satt opp begrensninger og det foreligger ikke dokumentasjon for at gjentatte undersøkelser er skadelige. Du er vel kommet ganske langt i svangerskapet (antar jeg ut fra din beskrivelse), og da er fosteret mindre påvirkelig enn ved tidlige undersøkelser. Mange må ha gjentatte undersøkelser tidlig og det har man altså ikke vist er skadelig.

Lykke til med det videre svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...