Gå til innhold

Er du rasistisk?

Anbefalte innlegg

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

25

• Goliath

11

• ylvali1365381015

11

• flisa

7

Gjest Ja  - er nok det litt
Skrevet

Man hører, leser og opplever en del som gjør at jeg har forutinntatte meninger om en del mennesker.

Det er hvor de kommer fra (og dermed bl.a. religion) som gjør det.

Skrevet

Kommer an på hvordan du definerer rasisme. Jeg har ikke noe imot folk som er mørke i huden, men jeg stoler ikke på mennesker fra araberland, midtøsten eller muslimer.

Hvorfor?

Svar: fordi jeg ser og leser nyheter, og har selv følt på kroppen hvordan de kan være...

Skrevet

Jeg er ikke rasistisk, men jeg har fremmedfrykt. Er redd for meg og mine når jeg leser alt om voldtekter, drap, kriminalstatistikken.

Jeg tør grunnet den redselen ikke å menge meg særlig med utlendingen.

Men min frykt er noe helt annet en rasisme, for rasisme går på hudfarve. Jeg frykter de kriminelle handlingene både hvite og mørke mennesker utfører.

Kriminalstatistikken taler allikevel, og dessverre vil jeg si, sitt tydelige språk.

Og så var det dette med terror og hjernevaskende religion, det surrer også i bakhodet.

Men jeg mener at de fleste mørke er lovlydige og skikkelige mennesker, men at mange av de verste lurer seg inn i rike land(?)

Skrevet

Det kommer helt an på hvem du spør....

I henhold til de mest ihuga antirasister, så er jeg sikkert det. De fleste av dem er så ekstreme at det blir vanskelig å definere hva de faktisk bør defineres som.

Men i henhold til de mer liberale, så er jeg nok ikke det.

Skrevet

Jeg definérer rasisme som å faktisk mene at én eller flere menneskeraser er underlegne en eller flere andre. Så nei, jeg er ikke rasistisk. Å f.eks si at pakistanere tyr lettere til vold enn nordmenn flest, er ikke rasistisk - like lite som at jeg synes brazilianske kvinner er de vakreste i verden.

"....................................."

Skrevet

Jeg definérer rasisme som å faktisk mene at én eller flere menneskeraser er underlegne en eller flere andre. Så nei, jeg er ikke rasistisk. Å f.eks si at pakistanere tyr lettere til vold enn nordmenn flest, er ikke rasistisk - like lite som at jeg synes brazilianske kvinner er de vakreste i verden.

"....................................."

Mange ville vel (dessverre) mene at din første påstand er rasistisk. Den siste tar de nok litt lettere på ;-)

Skrevet

Mange ville vel (dessverre) mene at din første påstand er rasistisk. Den siste tar de nok litt lettere på ;-)

Ja, utvilsomt. Akkurat som at det er jødehat å mene at israel har en feil og undertrykkende gaza-politikk. Men bryr vi oss om slike enkle, enfoldige mennesker? :-)

"............................................."

Skrevet

Er dette rasisme, eller ren fornuft?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1456112.ece

Jeg heller sterkt til sistnevnte....

Jeg hadde blitt skikkelig fornærma om jeg, som døv, måtte betale på forskudd fordi mange døve "glemte" å betale for seg...

Dette er en vanskelig sak, og jeg er enig med deg i at det ikke handler om rasisme. Det handler mer om hvilke erfaringer de har med polakker generelt. Uansett synes jeg ikke det er riktig å gjøre forskjell på folk. Enten må de la alle betale på forskudd, eller så må de sørge for å følge ekstra godt med når polakker (og andre) fyller bensin.

Skrevet

Nei -jeg er ikke det - men jeg kan kanskje kalles "kulturrasist" - da jeg mener at noen kulturer er bedre eller verre enn andre. :)

Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig fornærma om jeg, som døv, måtte betale på forskudd fordi mange døve "glemte" å betale for seg...

Dette er en vanskelig sak, og jeg er enig med deg i at det ikke handler om rasisme. Det handler mer om hvilke erfaringer de har med polakker generelt. Uansett synes jeg ikke det er riktig å gjøre forskjell på folk. Enten må de la alle betale på forskudd, eller så må de sørge for å følge ekstra godt med når polakker (og andre) fyller bensin.

Enig - som jeg skrev over her - så var det greit at alle måtte betale på forskudd når man fylte bensin. At ingen har tenkt på det før -egentlig.

Skrevet

Jepp

Pga oppførselen til mange av dem.

dem -hva da? - hvem er dem?

Skrevet

Er dette rasisme, eller ren fornuft?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1456112.ece

Jeg heller sterkt til sistnevnte....

SOS Rasisme betaler ikke regningen til de som stikker.

Slik er det overalt, en masse folk som forlanger at -andre- skal ofre seg, sitt og sine på solidaritetens alter.

Avansen på bensin er veldig små. Trolig må de selge 10 liter bensin mer for å dekke 1 liter tapt/stjålet.

Dette har stasjonseiere gjort i årevis, stengt pumpa når de ser noen som kan tenkes å stikke av, eller nektet skoleelever å komme inn i skoletida.

Skrevet

dem -hva da? - hvem er dem?

Pssst, flisa er neger, ehhh....mørkhudet! "S"

sammfunnskritiker
Skrevet

Jeg har nok en del rasistiske holdninger. Gjennom venner og bekjente med innvandrer bakgrunn har jeg fått en del fordommer, jeg sliter litt med. Noe går på opphavsland,men mye går ut på jobben de gjør i det norske samfunnet (med sin historikk).

F. eks 2. generasjons innvandrere som jobber i offetlige etater, og deres syn og praksis i arbeid.

Skrevet

Tja, det kommer jo an på hva man legger i det å være rasistisk.

Hvis man med rasist mener at noen er bedre enn andre, så er jeg ikke det.

Men hvis man mener at man har forutinntatte meninger om noen, så har jeg det - dessverre.

Skrevet

Jeg syns ikke det urettferdig at politiet mistenker bare unge menn for å begå innbrudd. Jeg er ble mistenkt, men ingen mistenkte kvinnene eller de eldre.

Eller er det diskriminering?

Jeg har hundrevis av eksempler på diskriminering som har bestått i uminnelige tider.

Det er viktigere å se på årsakene og gå løs på dem, enn å gå løs på de som får holdninger av årsakene. Det blir som å klippe vekk løvetann uten å ta rota. Da kan man bli skitten på fingrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...