Gå til innhold

Er du rasistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nok ikke det når det gjelder hudfarge, nasjonalitet etc. Men jeg mener nok at enkelte er ganske dumme og en byrde for samfunnet, men det går mere på grupper som nazister, ottardamer, frp-folk etc. Om jeg er rasist? Tja...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

25

• Goliath

11

• ylvali1365381015

11

• flisa

7

Skrevet

Nei -jeg er ikke det - men jeg kan kanskje kalles "kulturrasist" - da jeg mener at noen kulturer er bedre eller verre enn andre. :)

Det kan nok også jeg skrive under på:-)

Skrevet

det er rasisme - Da vi var i Nederland i sommer - måtte alle betale på forhånd etter klokken 22 - el. - helt ok det.

Jeg er enig i at det er forskjellsbehandling.

Men rasisme? Ikke ut i fra min definisjon av det i hvert fall.

Skrevet

Rasisme går på rase. Dermed basta. :-)

Om jeg er rasistisk? Helt ærlig er jeg litt i tvil. Jeg liker å tro at jeg ikke er det, for jeg føler ikke at jeg "dømmer" folk etter rase. Men jeg ER ganske kritisk til mennesker fra en god del land /områder / kulturer, og tatt i betraktning at de jeg er kritiske til i stor grad tilhører enkelte raser, så ... ja det er i alle fall rom for tvil.

Skrevet

Enig - som jeg skrev over her - så var det greit at alle måtte betale på forskudd når man fylte bensin. At ingen har tenkt på det før -egentlig.

Ja, igrunnen er det merkelig at vi betaler etterpå. Må jo være mange som lurer seg unna vil jeg tro?

Skrevet

Ja, igrunnen er det merkelig at vi betaler etterpå. Må jo være mange som lurer seg unna vil jeg tro?

Visstnok tar det ikke så lang tid fra man glemmer å betale bensinen til man får en telefon...

Skrevet

Jeg syns ikke det urettferdig at politiet mistenker bare unge menn for å begå innbrudd. Jeg er ble mistenkt, men ingen mistenkte kvinnene eller de eldre.

Eller er det diskriminering?

Jeg har hundrevis av eksempler på diskriminering som har bestått i uminnelige tider.

Det er viktigere å se på årsakene og gå løs på dem, enn å gå løs på de som får holdninger av årsakene. Det blir som å klippe vekk løvetann uten å ta rota. Da kan man bli skitten på fingrene.

Ja, etter mitt syn er det diskriminering. Man kan anta at det er større sjanser for at en mann begår en kriminell handling, men av den grunn man man ikke mistenke _alle_ menn for å ha gjort det.

Det er antagelig flere menn enn kvinner som stikker av fra bensinbetalingen. Det ville likevel blitt ramaskrik og snakk om diskriminering hvis kun kvinner kunne betale på etterskudd. Selvsagt! For min del er slike ting helt molbo ;-)

Skrevet

Nei, ikke i utgangspunktet. gir iallefall alle en sjanse.

Har nok noen fordommer, men de er mer basert på kultur enn rase. Har minst like mange fordommer mot "White Trash" fra USA som jeg har mot mørkhudede eller arabere...

Skrevet

Visstnok tar det ikke så lang tid fra man glemmer å betale bensinen til man får en telefon...

Hehe, det har mannen min også opplevd. Han fylte på stedets bensinstasjon og like etter fikk vi telefon... han ble litt flau når han skjønte han hadde fylt bensin, gått inn og handla noe, men glemt å gi beskjed om at han også hadde tanket ;-)

Skrevet

Hehe, det har mannen min også opplevd. Han fylte på stedets bensinstasjon og like etter fikk vi telefon... han ble litt flau når han skjønte han hadde fylt bensin, gått inn og handla noe, men glemt å gi beskjed om at han også hadde tanket ;-)

Det gjorde moren min også en gang, men hun fikk aldri noen telefon, og hun var så flau at hun ikke trude kjøre tilbake for å betale.

Skrevet

Enig -når får tenkt meg om

Skrevet

:-)

Nå må du vise litt følelser og empati da mann. Synes du ikke synd på noen som ikke er som oss?

Syns du ikke synd på noen som er ulike? Tenk på de stakkarene som har rødt hår f eks, dem er det virkelig synd på. Jeg vet ikke riktig hvorfor. At du samtidig ynkeliggjør dem, omdanner dem til mindreverdige vesener som vi ikke kan regne med, eller ta alvorlig, er viktig. Når de sier eller gjør noe galt, så må du skjule fakta eller framstille dem som utilregnelige. Framhev at ingen må rakke ned på dem du har ynkeliggjort, og du har rett til å gjøre hvem som helst til ynkelige utilregnelige ofre når som helst.

En fjern slektning som nå er død, uttalte på alvor at hun syns synd på voldtektsmenn "de trenger det vel da stakkar!" det er vel det ypperste av ynkeliggjøring og empati?

Stakkars!!! Hører du? Si stakkars! Eller så skal vi slå deg!

Hvis du har en personlighetsforstyrrelse som gjør at du hater alle som er ulike deg, så skal vi slå deg til du blir bra. Jeg tenker vi slår alle som ikke er som oss. Ups.... Dæven.... aner jeg en dobbeltmoral her?

:-)

Skrevet

Ikke rasistisk, men har enkelte fordommer som er uavhengig av rase eller farge, men mer knyttet til kultur.

Skrevet

Nei, er ikke rasist.

Har vokst opp i en familie som alltid har hatt mange utenlandske venner:)

Lærte altså tidlig å ha respekt for andre kulturer og mennesker.

Skrevet

Ja, etter mitt syn er det diskriminering. Man kan anta at det er større sjanser for at en mann begår en kriminell handling, men av den grunn man man ikke mistenke _alle_ menn for å ha gjort det.

Det er antagelig flere menn enn kvinner som stikker av fra bensinbetalingen. Det ville likevel blitt ramaskrik og snakk om diskriminering hvis kun kvinner kunne betale på etterskudd. Selvsagt! For min del er slike ting helt molbo ;-)

Ja - det er ikke bra å ha fordommer.

De som nå kommer inn i helseregionene som likemenn og i de ulike kommiteer og fora møter nå fordommer mot funksjonshemma i mye større grad.

Et tankeeksperiment: du snakker med en veldig skarp fyr på telefonen. Så får du høre at han er blind. Når du møter han, så ser du at han er mørk i huden. Forandrer du holdning? Blir du overrasket? I tilfelle hvorfor?

Det er de samme mekanismene som er i drift. De dømmer folk etter hva de ser og hva de har hørt/tror. En døv eller svaksynt blir sett på som tilbakestående. Men får de tenkt seg om, så forstår de at de tar feil. Det er læring, som overstyrer holdninger, du kan ikke banke det ut/inn. Det må læres. Noen kan ikke lære, da de er forstyrret, og det må vi også ta med i beregningen.

Så samme hvor mye vi hater fordommer, så må vi stoppe opp og tenke.

Skrevet

Jeg tok en test på nettet (det lå ut link til den her) og mellom hvit-svart kom jeg ut med en svak preferanse for svarte.

Så da er jeg vel litt rasistisk ovenfor hvite.

Skrevet

Enig - som jeg skrev over her - så var det greit at alle måtte betale på forskudd når man fylte bensin. At ingen har tenkt på det før -egentlig.

I USA betalte vi alltid på forhånd, det er (var i alle fall) helt vanlig overalt. Veldig greit syns jeg.

Skrevet

Vi må holde aggressive mennesker unna, og vi må tørre å snakke om det. Det er ikke de som skriker høyest som må få snakke bestandig. De er som regel ikke representative, samme hvor språkmektige og engasjerte de er. Det er alltid en grunn til at man er engasjert i noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...