Gå til innhold

Er du rasistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en test på nettet (det lå ut link til den her) og mellom hvit-svart kom jeg ut med en svak preferanse for svarte.

Så da er jeg vel litt rasistisk ovenfor hvite.

Hehe, stemmer, det ble jeg også...

så da er jeg vel litt rasistisk jeg også...

Hvite lukter melk - isj;))

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

25

• Goliath

11

• ylvali1365381015

11

• flisa

7

Skrevet

Visstnok tar det ikke så lang tid fra man glemmer å betale bensinen til man får en telefon...

Jeg har glemt å betale en gang, da ringte en frekkas jeg kjenner og ropte i røret:

ERRU BLITT SENNIL ELLER??

En som kjøpte bil av meg stakk fra regningen to ganger før bilen ble overført til meg. Da ringte politiet kl 05 om morran den ene gangen, og 01 den andre.

Skrevet

Det er et paradoks at det er så mye fokus på rasisme i Norge når vi er ett av landene/kulturene i verden med minst rasisme.

F.eks. er japanere ekstremt rasistiske og mener fortsatt de er et herrefolk.

Arabere misliker svarte.

osv osv.

De minst rasistiske er de som flest andre er rasistiske mot, nemlig svarte.

Skrevet

Nei, er ikke rasist.

Har vokst opp i en familie som alltid har hatt mange utenlandske venner:)

Lærte altså tidlig å ha respekt for andre kulturer og mennesker.

Jeg har respekt for mennesker -men slett ikke respekt for kutlurer eller religioner.

RESPEKT betyr: respek't -en (fra lat. 'det å ta hensyn', av respicere 'se tilbake') aktelse, ærbødighet, lydighet ha stor r- for en / sette seg i r-

Skrevet

Ja - det er ikke bra å ha fordommer.

De som nå kommer inn i helseregionene som likemenn og i de ulike kommiteer og fora møter nå fordommer mot funksjonshemma i mye større grad.

Et tankeeksperiment: du snakker med en veldig skarp fyr på telefonen. Så får du høre at han er blind. Når du møter han, så ser du at han er mørk i huden. Forandrer du holdning? Blir du overrasket? I tilfelle hvorfor?

Det er de samme mekanismene som er i drift. De dømmer folk etter hva de ser og hva de har hørt/tror. En døv eller svaksynt blir sett på som tilbakestående. Men får de tenkt seg om, så forstår de at de tar feil. Det er læring, som overstyrer holdninger, du kan ikke banke det ut/inn. Det må læres. Noen kan ikke lære, da de er forstyrret, og det må vi også ta med i beregningen.

Så samme hvor mye vi hater fordommer, så må vi stoppe opp og tenke.

Det rare er at folk i rullestol kan bli oppfattet som døve - mange ROPER jo til dem - - rart.

Skrevet

Det er et paradoks at det er så mye fokus på rasisme i Norge når vi er ett av landene/kulturene i verden med minst rasisme.

Arabere misliker svarte.

osv osv.

Hvorfor kan enda ikke hvite vise seg visse steder i New York?

Hva var hovedargumentet for å myrde i Rwanda og i Uganda?

Hva er grunnene til så mange drap i Somalia? Kongo? Sør-Sudan?

"Hele Afrika" er tuftet på fiendskap mellom grupper som igjen er tuftet på tilhørighet til stammer og folkeslag.

Primitiv stammekultur. Rasisme og mangel på respekt for ulikheter er primitive og instinktive beskyttelsemekanismer. Mener jeg.

Skrevet

Det rare er at folk i rullestol kan bli oppfattet som døve - mange ROPER jo til dem - - rart.

Overvektige folk blir også oppfattet som tilbakestående, og mange misliker å være i nærheten av dem. Intoleranse mot ulikheter. Primitive mekanismer. Diskriminering.

Skrevet

Arabere misliker svarte.

osv osv.

"Det er et paradoks at det er så mye fokus på rasisme i Norge når vi er ett av landene/kulturene i verden med minst rasisme."

Enig. Etter å ha vært i utlandet, er det relativt mikroskopisk lite rasisme i Norge.

Syns du f eks indere burde få lov å hate europeere? Selv om min oldefar ikke var snill mot dem?

I India kan du som europeer oppleve selv i dag å bli spyttet på og bli oversett f eks i køen på postkontoret. Noe som ikke forekommer mot indere på norske postkontorer.

Skrevet

"Det er et paradoks at det er så mye fokus på rasisme i Norge når vi er ett av landene/kulturene i verden med minst rasisme."

Enig. Etter å ha vært i utlandet, er det relativt mikroskopisk lite rasisme i Norge.

Syns du f eks indere burde få lov å hate europeere? Selv om min oldefar ikke var snill mot dem?

I India kan du som europeer oppleve selv i dag å bli spyttet på og bli oversett f eks i køen på postkontoret. Noe som ikke forekommer mot indere på norske postkontorer.

Det overrasket meg stort! Vet du hvor i India dette skjedde? (hvilket postkontor?? Nei, jeg kødder, mener hvilken stat/område) Jeg har aldri hørt om slike holdninger der. Mine erfaringer er at Indere har fordommer i rikt monn, men ikke mot europeere og/eller engelskmenn. En del mot amerikanere, og mye mot afrikanere og arabere.

Skrevet

Det overrasket meg stort! Vet du hvor i India dette skjedde? (hvilket postkontor?? Nei, jeg kødder, mener hvilken stat/område) Jeg har aldri hørt om slike holdninger der. Mine erfaringer er at Indere har fordommer i rikt monn, men ikke mot europeere og/eller engelskmenn. En del mot amerikanere, og mye mot afrikanere og arabere.

Som andre steder i verden, så er det mest på landsbygda. I byene oppleves det lite. Men eldre og uopplyste indere har holdninger som ligger dypt.

Britene har æren for å ha bygget opp India til det det er i dag, en teknologisk høyborg. Uten britenes jernbaner, skoler, statsadminsitrasjon osv ville de vært et uland. Men det har kostet mange liv. Før britene døde inderne som fluer av sykdommer, kriger og bl a !menneskeofringer! Kvinner ble også brent levende til langt ut på 1900-tallet.

Skrevet

Jeg har respekt for mennesker -men slett ikke respekt for kutlurer eller religioner.

RESPEKT betyr: respek't -en (fra lat. 'det å ta hensyn', av respicere 'se tilbake') aktelse, ærbødighet, lydighet ha stor r- for en / sette seg i r-

Av respekt for islam skal jeg nå begynne å se på kvinner som kyr. Av respekt for pakistansk kultur, skal jeg nå begynne å banke kjerringa.

Fordi:

Kvinnedepartementet i Pakistan påstår etter en undersøkelse at 80% av alle kvinner i landet blir mishandlet jevnlig. Statsoverhodet deres sa for et par år siden i en pressekonferanse at "vi behandler våre kvinner som dyr". De -nekter- ikke for det en gang!

Å la være å påpeke, forakte eller kommnetere et slikt faktum, det kaller jeg respekt for pakistanske menn, deres kultur og religion.

Men ikke for kvinner.

Skrevet

Du skal ikke lenger enn til Hellas for å bli spyttet etter fordi du er nordmann.

Noen ganger tror jeg det er bra at de fleste ikke skjønner hva som blir sagt bak ryggen deres i andre land. Jeg liker ikke å dra til Hellas for jeg fikser ikke å høre dritten de slenger etter turistene.

Skrevet

Du skal ikke lenger enn til Hellas for å bli spyttet etter fordi du er nordmann.

Noen ganger tror jeg det er bra at de fleste ikke skjønner hva som blir sagt bak ryggen deres i andre land. Jeg liker ikke å dra til Hellas for jeg fikser ikke å høre dritten de slenger etter turistene.

Det er vel slik i alle turistland. I Søramerika er det ganske ille, men nå har araberne og muslimene overtatt hatet der. Det skjedde etter at Hamaz ble avslørt som en narkosmugler- og mordermafia på hele vestkysten. Jeg tror muslimene hater indianerbefolkningen like mye som andre veien.

ylvali1365381015
Skrevet

Arabere misliker svarte.

osv osv.

det rare er at de fleste rangerer med seg selv i tpooen og (stakkars)svarte/afrikanere i bunnen? kanskje er sigøynere og andre statsløse folkeslag tradisjonelt også i bunnsjiktet, men det er litt av et lodd å være global syndebukk/underkaste...

ylvali1365381015
Skrevet

er det virkelig sant?

kanskje de kjenner hvite kun gjennom førti års masseturisme og sanseløs fyll og sex på strender og i sentrum. og kanskje har de sett seg lei på den utveksling av div "tjenester" mellom promiskuøse blondiner og de fastboende unge menn?

jeg forsvarer det for all del ikke, men det er ikke så rart at noen er skeptiske når man tenker på hvordan nordmenn kan oppføre seg i syden.

(bare tenk på hvordan de er på danskebåten eller når de drar over grensa til sverige for å feste... ganske mange langs norskegrensa er møkk lei nordmenn på tur, skal jeg si deg)

men kunsten er å ikke generalisere, vite at det er lite utvalg man blir presentert for. om det så er førti år med gjentatte "beviser" på ens antagelser.

her kan du se deg selv litt i perspektiv, morsk, om du ennå er på forum.

mvh,

ylvali1365381015
Skrevet

Det er vel slik i alle turistland. I Søramerika er det ganske ille, men nå har araberne og muslimene overtatt hatet der. Det skjedde etter at Hamaz ble avslørt som en narkosmugler- og mordermafia på hele vestkysten. Jeg tror muslimene hater indianerbefolkningen like mye som andre veien.

har vært litt rundt jeg også, selv om jeg sist kan kalles en globetrotter.

men da jeg var på kos i sommer så jeg ingenting til slike holdninger. bare høflighet og velvilje. en fin ferie. vakker øy og gjestfritt folkeslag, synes nå jeg.

ylvali1365381015
Skrevet

Av respekt for islam skal jeg nå begynne å se på kvinner som kyr. Av respekt for pakistansk kultur, skal jeg nå begynne å banke kjerringa.

Fordi:

Kvinnedepartementet i Pakistan påstår etter en undersøkelse at 80% av alle kvinner i landet blir mishandlet jevnlig. Statsoverhodet deres sa for et par år siden i en pressekonferanse at "vi behandler våre kvinner som dyr". De -nekter- ikke for det en gang!

Å la være å påpeke, forakte eller kommnetere et slikt faktum, det kaller jeg respekt for pakistanske menn, deres kultur og religion.

Men ikke for kvinner.

det at man respekterer et annet livssyn eller en annen kultur betyr ikke at amn må adoptere den!

det at jeg respekterer at mine naboer er dypt religiøse, betyr ikke at jeg dermed må dele deres tro eller leve opp til deres normer. det er ikke anderledes overfor mennesker med annen kulturell bakgrunn.

islam til side- den tok vi grundig i forrige uke. nå dreier det seg om fordommer mot folkeslag og individer.

hm? :-)

ylvali1365381015
Skrevet

ikje noke rasisttankar her nei...

men hvor er denne testen alle refererer til?

må jo være åpen for at jeg bygger mitt selvbilde på bias... ;-)

Skrevet

er det virkelig sant?

kanskje de kjenner hvite kun gjennom førti års masseturisme og sanseløs fyll og sex på strender og i sentrum. og kanskje har de sett seg lei på den utveksling av div "tjenester" mellom promiskuøse blondiner og de fastboende unge menn?

jeg forsvarer det for all del ikke, men det er ikke så rart at noen er skeptiske når man tenker på hvordan nordmenn kan oppføre seg i syden.

(bare tenk på hvordan de er på danskebåten eller når de drar over grensa til sverige for å feste... ganske mange langs norskegrensa er møkk lei nordmenn på tur, skal jeg si deg)

men kunsten er å ikke generalisere, vite at det er lite utvalg man blir presentert for. om det så er førti år med gjentatte "beviser" på ens antagelser.

her kan du se deg selv litt i perspektiv, morsk, om du ennå er på forum.

mvh,

Jepp, det er sant.

Jeg har også hørt jenter i butikker som diskuterer rævstørrelsen til venninna mi da hun skulle kjøpe bukse og gutter som gjetter vekta til jenter og vedder om hvem som klarer å lure den feiteste dama.

Ikke alltid kult å forstå hva som blir sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...