Gå til innhold

Er du rasistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det at man respekterer et annet livssyn eller en annen kultur betyr ikke at amn må adoptere den!

det at jeg respekterer at mine naboer er dypt religiøse, betyr ikke at jeg dermed må dele deres tro eller leve opp til deres normer. det er ikke anderledes overfor mennesker med annen kulturell bakgrunn.

islam til side- den tok vi grundig i forrige uke. nå dreier det seg om fordommer mot folkeslag og individer.

hm? :-)

OK.

Om en drittsekk viser seg å være blind, så er han like fullt en drittsekk?

Om en morder leser dikt, så er han bare en diktlesende morder?

Ingen blir mindre eller mere ondskapsfulle av utenforliggende årsaker?

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

25

• Goliath

11

• ylvali1365381015

11

• flisa

7

Skrevet

Jepp, det er sant.

Jeg har også hørt jenter i butikker som diskuterer rævstørrelsen til venninna mi da hun skulle kjøpe bukse og gutter som gjetter vekta til jenter og vedder om hvem som klarer å lure den feiteste dama.

Ikke alltid kult å forstå hva som blir sagt.

En bekjent snakker perfekt et østen-språk fordi foreldra var misjonærer i østen, han jobba i kantina i en bussgarasje. Han syns ikke det var så morsomt heller. Sjåførene fikk sjokk da han sa hva han mente om deres kvinnesyn, perfekt på deres eget språk. De satt og snakka om kvinner som satt i rommet.

Skrevet

Jeg er nok ikke det når det gjelder hudfarge, nasjonalitet etc. Men jeg mener nok at enkelte er ganske dumme og en byrde for samfunnet, men det går mere på grupper som nazister, ottardamer, frp-folk etc. Om jeg er rasist? Tja...

Dette minner stygt om intoleranse og dobbeltmoral?

Beskylder andre for å ha egenskaper du har selv. Intoleranse blir ikke bedre om man snur den. Din intoleranse er ikke bedre enn andres.

Skrevet

En bekjent snakker perfekt et østen-språk fordi foreldra var misjonærer i østen, han jobba i kantina i en bussgarasje. Han syns ikke det var så morsomt heller. Sjåførene fikk sjokk da han sa hva han mente om deres kvinnesyn, perfekt på deres eget språk. De satt og snakka om kvinner som satt i rommet.

Det er mye rart man får høre når ingen vet at man forstår språket.

Skrevet

Det er mye rart man får høre når ingen vet at man forstår språket.

Men det må være passe kørka og ondskapsfulle folk som baksnakker andre slik?

Jeg ville ikke tillatt at mine venner snakket slik om andre selv om de andre ikke forstår. Det virker ganske simpelt og umodent?

Skrevet

Jepp, det er sant.

Jeg har også hørt jenter i butikker som diskuterer rævstørrelsen til venninna mi da hun skulle kjøpe bukse og gutter som gjetter vekta til jenter og vedder om hvem som klarer å lure den feiteste dama.

Ikke alltid kult å forstå hva som blir sagt.

Åja, det minner meg om en flyreise i Asia for en tid siden, noen nordmenn ordla seg svært nedsettende om at jeg skulle sitte i nærheten av dem, å kjære vene, så sur jeg ble....

Norsk er jo vanligvis et godt 'hemmelig språk' sjansen for å treffe på en annen av de 4,5 mill er jo ikke så stor...

Skrevet

Nei, ikke i utgangspunktet. gir iallefall alle en sjanse.

Har nok noen fordommer, men de er mer basert på kultur enn rase. Har minst like mange fordommer mot "White Trash" fra USA som jeg har mot mørkhudede eller arabere...

White trash er i vanlig definisjon de hvite fattige og evneveike uten ambisjoner, ofte psykisk utviklingshemma og psykisk syke. Hvis du forakter slike, da er det ikke håp.

Skrevet

Nei nei. Jeg har blitt kjent med så alt for mange snille og trivelige folk fra vietnam, somalia, eritrea, tyrkia, iran, korea, argentina, brasil, og flere andre land til at jeg kan dømme noen utifra rase. Visst er det mye trøbbel blant mange av dem, det hører man på nyhetene, men det blir feil å la det gå ut over de som er fredelige. Dessuten finnes det hvite drittsekker også!

Skrevet

Åja, det minner meg om en flyreise i Asia for en tid siden, noen nordmenn ordla seg svært nedsettende om at jeg skulle sitte i nærheten av dem, å kjære vene, så sur jeg ble....

Norsk er jo vanligvis et godt 'hemmelig språk' sjansen for å treffe på en annen av de 4,5 mill er jo ikke så stor...

Jeg traff en norsk jente midt i Arizona-ørkenen. Hun bannet på norsk så det lyste etter å ha mosa tommelen med en stein da hun slo ned teltpluggen.

Skrevet

Jeg traff en norsk jente midt i Arizona-ørkenen. Hun bannet på norsk så det lyste etter å ha mosa tommelen med en stein da hun slo ned teltpluggen.

He he, ja man skal aldri føle seg for trygg! ; )

ylvali1365381015
Skrevet

OK.

Om en drittsekk viser seg å være blind, så er han like fullt en drittsekk?

Om en morder leser dikt, så er han bare en diktlesende morder?

Ingen blir mindre eller mere ondskapsfulle av utenforliggende årsaker?

neidaneida. men du svarte flisa at: "så av respekt for islam skal jeg begynne å behandle kvinner som dyr?"/kyr-husker ikke helt.

da svarer jeg: jeg respekterer at mine naboer er kristne, uten at jeg skal adoptere alle kristnes adferd og moral.

men jeg aksepterer og respekterer at de har sin tro, som medmennesker.

:-)

Skrevet

neidaneida. men du svarte flisa at: "så av respekt for islam skal jeg begynne å behandle kvinner som dyr?"/kyr-husker ikke helt.

da svarer jeg: jeg respekterer at mine naboer er kristne, uten at jeg skal adoptere alle kristnes adferd og moral.

men jeg aksepterer og respekterer at de har sin tro, som medmennesker.

:-)

Men jeg klarer ikke å akseptere at en betrodd imam står fram på TV og preker kvinnefientlig, menneskefientlig og primitivt gammelt sludder. Det jeg liker bedre er at folk får lov å si han i mot, men det får de ikke lov til. Han får lov å lyve og slenge pillråtten dritt helt uimotsagt.

Fyren holdt på å kaste opp av forakt for den kvinnelige reporteren, som han med sikkerhet betraktet som en simpel hore i sin guds øyne.

Skrevet

Men det må være passe kørka og ondskapsfulle folk som baksnakker andre slik?

Jeg ville ikke tillatt at mine venner snakket slik om andre selv om de andre ikke forstår. Det virker ganske simpelt og umodent?

Jeg kunne heldigvis late som om jeg ikke forsto det. Og ikke er jeg så flink til å snakke språket heller så jeg kunne ikke svare noe dritt tilbake.

Skrevet

Ja, man skal passe seg når man snakker norsk i utlandet også. Nordmenn er ikke alltid like hyggelige de heller når de tror at ingen forstår dem.

Skrevet

Jeg kunne heldigvis late som om jeg ikke forsto det. Og ikke er jeg så flink til å snakke språket heller så jeg kunne ikke svare noe dritt tilbake.

Det er ikke mange ord du trenger si før de forstår at de har driti seg loddrett ut.

ylvali1365381015
Skrevet

Men jeg klarer ikke å akseptere at en betrodd imam står fram på TV og preker kvinnefientlig, menneskefientlig og primitivt gammelt sludder. Det jeg liker bedre er at folk får lov å si han i mot, men det får de ikke lov til. Han får lov å lyve og slenge pillråtten dritt helt uimotsagt.

Fyren holdt på å kaste opp av forakt for den kvinnelige reporteren, som han med sikkerhet betraktet som en simpel hore i sin guds øyne.

avsnitt nr en er jeg helt enig i.

avsnitt nr to er vel et uttrykk for din tolkning av en annens følelseuttrykk, som du egentlig ikke vet noe om?

ylvali1365381015
Skrevet

Ja, utvilsomt. Akkurat som at det er jødehat å mene at israel har en feil og undertrykkende gaza-politikk. Men bryr vi oss om slike enkle, enfoldige mennesker? :-)

"............................................."

ett hundrede prosent _enig_!!!?

(hva skjer?) ;-)

ylvali1365381015
Skrevet

ett hundrede prosent _enig_!!!?

(hva skjer?) ;-)

...enig med deg der altså.

bare så du forstår meg rett. ;-)

Skrevet

Vi må holde aggressive mennesker unna, og vi må tørre å snakke om det. Det er ikke de som skriker høyest som må få snakke bestandig. De er som regel ikke representative, samme hvor språkmektige og engasjerte de er. Det er alltid en grunn til at man er engasjert i noe.

Men hvilke mennesker er aggressive? Fordi man har negative opplevelser med ganske mange fra en gruppe, så kan man ikke la det ødelegge for de andre.

Jeg forstår poenget ditt, men mener det er feil å bruke slike metoder. For meg blir det altfor Fremskrittsparti'sk ;-)

Skrevet

Ja - det er ikke bra å ha fordommer.

De som nå kommer inn i helseregionene som likemenn og i de ulike kommiteer og fora møter nå fordommer mot funksjonshemma i mye større grad.

Et tankeeksperiment: du snakker med en veldig skarp fyr på telefonen. Så får du høre at han er blind. Når du møter han, så ser du at han er mørk i huden. Forandrer du holdning? Blir du overrasket? I tilfelle hvorfor?

Det er de samme mekanismene som er i drift. De dømmer folk etter hva de ser og hva de har hørt/tror. En døv eller svaksynt blir sett på som tilbakestående. Men får de tenkt seg om, så forstår de at de tar feil. Det er læring, som overstyrer holdninger, du kan ikke banke det ut/inn. Det må læres. Noen kan ikke lære, da de er forstyrret, og det må vi også ta med i beregningen.

Så samme hvor mye vi hater fordommer, så må vi stoppe opp og tenke.

Der er jeg enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...