Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år gammel kvinne som prøver å bli gravid for første gang. For ca 3 år siden fikk jeg påvisst Leiden mutasjon, i forbindelse med oppstart med p-piller. Jeg lurer på om denne diagnosen kan påvirke på noen måte befruktning? Og når man blir gravid, skal man ha noe spesielt oppfølgning med tanke på dette, eller er det noe man burde være spesielt obs på? Har andre DOL-damer noen erfaring med det? Svært takknemlig for alle svar, fikk ingen informasjon av min lege..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245672-leiden-mutasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg går ut fra at du ikke har hatt blodpropp noen gang, og da kommer du ikke i en særstilling fordi du har denne mutasjonen. Det er ikke holdepunkter for at du vil få problemer med å bli gravid eller større risiko for abort. I graviditet er det generelt økt risiko for blodpropp og risikoen er større for de med Leiden mutasjon, men risikoøkningen er ikke så stor at man vanligvis gir blodfortynningsmedisin for å forebygge. Det gjør man bare hvis det har vært en blodpropp tidligere eller ved andre forhold, for eksempel hvis du ble sengeliggende over lang tid, lange flyreiser etc.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245672-leiden-mutasjon/#findComment-1919051
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...