Gå til innhold

Ett lettere liv på TVNorge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt uenig med deg - min fjortenåring satt og var SÅ misunnelig! - DET er verre å bli kalt "stranda hval" på skolen. Man kan jo virkelig lære noe av dette programmet -og det er fint at Kari er så rett fram og nådeløs - det er jo misforstått "snillhet" fra oss foreldre som har gjort unga sånn - og DET er da verre?

Jeg ville kanskje kalle det uvitenhet istedenfor snillhet fra foreldrenes side.

Mange har ikke god nok greie på ernæring, og når barnet blir overvektig er det ofte vanskelig å snu det.Da får ofte foreldrene angst for at barna skal lide emosjonelt hvis de endrer kostholdet.

En venn av meg er overvektig. Hjemme hos dem fantes det alltid sjokolade, is og pizza i skapene. Familien spiste sjelden mat sammen. Gener kan også spille en rolle her. Men ut i fra det, så er det jo ikke så rart at han ble overvektig.

Så jeg tror vaner hjemmefra har en stor betydning her. Er man vant til fete sauser og desserter hver dag, så vil nok det spille inn på vekta. Foreldre kan bidra mye med å passe på at barna spiser sunt, dvs ikke pizza her dag.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• Dory

5

• Adriana

4

• Elisabeth1365380359

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

jeg er enig med det i det at barn som settes på diett eller gjennomgår en kosthold eller livsstilsendring ikke er utsatt for mer spiseforstyrrelser enn andre.

Det er jo i hodet en spiseforstyrrelse sitter. Det er den dårlige selvfølelsen som har mesteparten av skylda her. Om selvfølelsen er i orden ser jeg ikke noe i veien for at man kan endre på kostholdet til et barn/ungdom som er veldig overvektig. Men det er jo selvsagt et spørsmål om hvordan man går frem.

Og tv-eksponering synes jeg IKKE er veien å gå.

En av jentene i det tv-programmet har vært med på et av ullevåll sine prosjekt for unge med vektproblemer.

Hun har altså vært heldig og fått hjelp.Men likte ikke programmet på ullevåll og sa det var altfor lite intensivt og at det ikke fungerte.

De får oppfølging ut 2007. Og endel av disse ungdommene er jo 17 år. nesten voksne til å ta beslutningene lovlig selv.

Skrevet

Det finnes vel ikke noe mer verdig enn å komme seg vekk fra dataspill og MSN et par timer og røre på seg?

Enig i at ungdom (og alle andre...) bør oppfordres til å trene mer, men å utsette 13-åringer for et så stort press om å gå ned i vekt synes jeg ikke er bra.

Hvis poenget med programmet var å få ungdom til å bli mer aktive og spise sunnere kunne man fokusert mer på hva som er sunt å spise og i hvilke mengder. Dessuten er det ikke normalt å trene 4 ganger om dagen. Jeg skjønner at de trenger det for å gå ned i vekt, men hva slags inntrykk gir det ungdom som sitter og ser på? Det er jo mer realistisk å bevege seg litt mer hver dag og trene kanskje 3 ganger i uka.

Hvis de virkelig ville at ungdom skulle lære av dette på en sunn måte hadde de fokusert mer på det jeg nå har nevnt og ikke på hvor mye de veier! Synes det er unødvendig å offentliggjøre vekten deres. Livsstilsendring handler ikke om tall, men om bedre helse. Det at det fokuseres så mye på tall og antall kilo de skal ned er bare underholdning og ikke til hjelp for verken deltakerne eller ungdom som ser på.

Skrevet

Enig med deg og Aviaana i at dette ikke er bra for de ungdommene som er med og jeg tenker at det ikke er bra for de ungdommene som ser på heller. Tenk så mange ungdom som ser på programmet og prøver å gå ned i vekt selv! Barn og ungdom skal sjelden slankes og skal det gjøres skal det gjøres i samarbeid med profesjonelle og på en mer "verdig" måte enn å bli vist frem på TV på den måten der.

Jeg reagerte veldig på noe Kari Jaquesson sa om at det viser seg at barn som blir satt på diett ikke utvikler mer spiseforstyrrelser enn andre. Hvor i all verden har hun dette fra??? Det er jo en av grunnene til at man ikke skal sette et barn på diett! Barn som settes på diett blir jo fortalt (direkte eller indirekte) at de ikke er bra nok og at kroppen deres ikke er pen. Klart at det må gjøre noe med kroppsbildet! Dessuten fratas de ofte muligheten til å kjenne etter selv når de er sultne og mette. Skjønner ikke hvor hun har denne holdningen fra!?

Phuuh... Det var litt frustrasjon fra meg ;-)

Jeg ser ikke på det som noe spørsmål om å ha en "pen" eller "ikke pen" kropp. Det kommer an på øyet som ser.

Greia er at det er en byrde å ha en tung og stor kropp,, det er upraktisk, det er slitsomt, alt blir mye tyngre å gjennomføre, og sist men ikke minst; det er helsefarlig.

Når en som 17 åring er SÅ overvektig, er det ikke usannsynlig at det står enda verre til når man er 25 og 30. Å lære disse ungdommene om kosthold og mosjon (og ikke minst foreldrene) kan man forebygge og forandre livsstilen mens det enda finnes håp!

Er overbevist om at mye av dagens overvekt blandt ungdom kommer av den anorexia-hysteri-bølgen på 80/90-tallet. Etter det turte ingen foreldre å nevne ord som vekt, fet mat, sunn mat, utseende og helse i frykt for at ungen skulle få spiseforstyrrelser.

Derfor vet mange omentrent ingenting om kosthold og mosjon (og at det ikke bare er for utseendet sin skyld).

Så litt opplæring skader ingen. Og hun trim-Kari er helt super:)

Skrevet

Enig i at ungdom (og alle andre...) bør oppfordres til å trene mer, men å utsette 13-åringer for et så stort press om å gå ned i vekt synes jeg ikke er bra.

Hvis poenget med programmet var å få ungdom til å bli mer aktive og spise sunnere kunne man fokusert mer på hva som er sunt å spise og i hvilke mengder. Dessuten er det ikke normalt å trene 4 ganger om dagen. Jeg skjønner at de trenger det for å gå ned i vekt, men hva slags inntrykk gir det ungdom som sitter og ser på? Det er jo mer realistisk å bevege seg litt mer hver dag og trene kanskje 3 ganger i uka.

Hvis de virkelig ville at ungdom skulle lære av dette på en sunn måte hadde de fokusert mer på det jeg nå har nevnt og ikke på hvor mye de veier! Synes det er unødvendig å offentliggjøre vekten deres. Livsstilsendring handler ikke om tall, men om bedre helse. Det at det fokuseres så mye på tall og antall kilo de skal ned er bare underholdning og ikke til hjelp for verken deltakerne eller ungdom som ser på.

JEg er ikke uenig med deg - jeg tror barn og unge er feite for at ingen forteller dem i klartekst at de skal spise mindre og komme seg ut og opp i trærne - det er nemlig ikke politisk korrekt.

Min datter på 23 sa forbauset; "men toast er jo sunt!" . . jeg skjønner at jeg har bomma....

Skrevet

Jeg synes det er verre med foreldrne som lar barna sinne være med på noe slikt.

Skrevet

Jeg ser ikke på det som noe spørsmål om å ha en "pen" eller "ikke pen" kropp. Det kommer an på øyet som ser.

Greia er at det er en byrde å ha en tung og stor kropp,, det er upraktisk, det er slitsomt, alt blir mye tyngre å gjennomføre, og sist men ikke minst; det er helsefarlig.

Når en som 17 åring er SÅ overvektig, er det ikke usannsynlig at det står enda verre til når man er 25 og 30. Å lære disse ungdommene om kosthold og mosjon (og ikke minst foreldrene) kan man forebygge og forandre livsstilen mens det enda finnes håp!

Er overbevist om at mye av dagens overvekt blandt ungdom kommer av den anorexia-hysteri-bølgen på 80/90-tallet. Etter det turte ingen foreldre å nevne ord som vekt, fet mat, sunn mat, utseende og helse i frykt for at ungen skulle få spiseforstyrrelser.

Derfor vet mange omentrent ingenting om kosthold og mosjon (og at det ikke bare er for utseendet sin skyld).

helt enig med deg.

den anoreksi-hysteri-bølgen var ekstrem. Man tørr ikke si noe.

og ga også en del unge piker en del ideer om hvordan få oppmerksomhet.

Jeg er for et lettere liv på tvnorge.

Skrevet

Enig i mye av dette med barn og eksponering i media.

Men, profesjonel måte sier du. Det virker jo som om foreldrene ikke helt har tatt problemet på alvor også da. Mener ikke at de vil barna sine vondt, men kanskje er litt dumsnille? Og foreldre må ta tak i problemet for å få profesjonel hjelp.

Og man må være dønn ærlig. Det er jo hun Kari.

Hun ene moren sa jo etterpå at hun ikke mente at hun trodde at hun hadde vært så slakk i matveien, hvor datteren svarte: -Jeg har jo fått spise det jeg vil... Og det er ikke så bra.

Jeg håper de har ett skikkelig opplegg rundt dette, og spesielt i ettertid.

En god ting med dette programmet er at jeg håper det kan gi en tankevekker. Har selv en venn (ungdom) som er mer overvektig enn de som er med i programmet. Jeg håper inderlig at kanskje h*n og foreldrene får seg en liten tankevekker.

Skrevet

Enig i mye av dette med barn og eksponering i media.

Men, profesjonel måte sier du. Det virker jo som om foreldrene ikke helt har tatt problemet på alvor også da. Mener ikke at de vil barna sine vondt, men kanskje er litt dumsnille? Og foreldre må ta tak i problemet for å få profesjonel hjelp.

Og man må være dønn ærlig. Det er jo hun Kari.

Hun ene moren sa jo etterpå at hun ikke mente at hun trodde at hun hadde vært så slakk i matveien, hvor datteren svarte: -Jeg har jo fått spise det jeg vil... Og det er ikke så bra.

Jeg håper de har ett skikkelig opplegg rundt dette, og spesielt i ettertid.

En god ting med dette programmet er at jeg håper det kan gi en tankevekker. Har selv en venn (ungdom) som er mer overvektig enn de som er med i programmet. Jeg håper inderlig at kanskje h*n og foreldrene får seg en liten tankevekker.

en av ungdommene sier de får oppfølging ut 2007.

de fleste er forøvrig 16-17.

bare 2 stykker som er under 16 tror jeg.

Skrevet

Jeg tror absolutt ikke at ungdom i dag er overvektige fordi det ble satt fokus på spiseforstyrrelser. Det går an å gi barn sunne matvaner uten å slanke dem. Jeg er ikke for å gi barn masse usunn mat for å unngå at de skal få anoreksi... Dessuten viser det seg at mennesker som får anoreksi er de som "bare" skal slanke seg, men så blir de besatt av det. Derfor mener jeg at disse ungdommene er mer utsatt for spiseforstyrrelser enn andre. Det er sannsynligvis noen av de som sliter med spiseforstyrrelsen tvangsspising allerede.

For de ungdommene som er med i programmet (og mange andre) er det litt for sent og de trenger å gå ned i vekt, men ikke på TV! Dette er jo ikke for deres eget beste, men for at vi som TV-seere skal bli underholdt.

Skrevet

en av ungdommene sier de får oppfølging ut 2007.

de fleste er forøvrig 16-17.

bare 2 stykker som er under 16 tror jeg.

Bra at de får det :o)

Foreldrene bør jo også nytte sjangsen til og lære mye av dette også. De må jo legge om livstil når de kommer hjem.

Skrevet

SÅ enig!

Jeg fokuserte på å snakke om SUNN mat og plantet det i hodet på jentene mine - da fikk jeg kjeft av stemoren deres som mente at de ikke skulle gå rundt å tenke på om ting var sunne eller usunne i den alderen .....herregud.

Skrevet

Joda, du har forsåvidt rett. Det er bare det at å få ordnet opp i det på en "proff" måte ikke går. Det er ingen som kan hjelpe. Man får beskjed om å spise mindre og trene mer, værsågod betal og gå nå.

Overvekt er veldig komplisert og årsaken varierer fra person til person.

Skrevet

Jeg ble litt hissig da jeg så dette programmet. Syns Kari var spydig og ekkel med de stakkars ungdommene til tider.

Mange barn og ungsommer trenger nok å lære seg et sunnere kosthold, men jeg tror ikke dette er rette måten å gjøre det på.

Syns det var vondt da han ene gutten begynte å gråte under intervjuvet...

Liker ikke denne Kari damen!!!

Enig! Kari var rett og slett spydig..

"Cal..si hva du ønsker deg! Du sier ikke hele sannheiten nå.. Si hva du ønsker deg!! Du har nok brukt astman som unnskyldning...osv":(

Skrevet

Helt uenig med deg - min fjortenåring satt og var SÅ misunnelig! - DET er verre å bli kalt "stranda hval" på skolen. Man kan jo virkelig lære noe av dette programmet -og det er fint at Kari er så rett fram og nådeløs - det er jo misforstått "snillhet" fra oss foreldre som har gjort unga sånn - og DET er da verre?

Hmm, ok...

Men jeg synes Kari var så spydig... Jeg skjønner jo at man må være tøff.

Men jeg vet at i den alderen skal det så lite til før man føler seg som ett null...

Selvfølgelig mener jeg at de må få hjeøp til å gå ned, men ikke forran hele norge...

Men det er kanskje mest foreldrene sin skyld... Som er med på dette.

Skrevet

SÅ enig!

Jeg fokuserte på å snakke om SUNN mat og plantet det i hodet på jentene mine - da fikk jeg kjeft av stemoren deres som mente at de ikke skulle gå rundt å tenke på om ting var sunne eller usunne i den alderen .....herregud.

Jeg er veldig enig at man skal si at ting er usunt...!

Men som sagt ikke på tv, jeg synes disse ungdomene ble ydmyket på tv.

Men værst var Kari... *Isj* Hun var bare teit!

Skrevet

Hmm, ok...

Men jeg synes Kari var så spydig... Jeg skjønner jo at man må være tøff.

Men jeg vet at i den alderen skal det så lite til før man føler seg som ett null...

Selvfølgelig mener jeg at de må få hjeøp til å gå ned, men ikke forran hele norge...

Men det er kanskje mest foreldrene sin skyld... Som er med på dette.

Mine ungdomer tok i alle fall dette programmet som ren opplysning -og jeg hørte ikke noe om at de var teite som stilte opp - heller tvertimot -de ble litt helter! :-)

Skrevet

Jeg er veldig enig at man skal si at ting er usunt...!

Men som sagt ikke på tv, jeg synes disse ungdomene ble ydmyket på tv.

Men værst var Kari... *Isj* Hun var bare teit!

Jeg syn sikke de ble ydmyket, -og det så ikke ut som ungdommen syns det selv heller -de fikk en vekker, tror jeg :) - - og det vekker forhåpentligvis flere rundt om i fete norske hjem .)

Det er ikke moro å ta insulinsprøyter.

Skrevet

Jeg forsto ikke vitsen med den der "skyld deg selv og mora di"-samtalen. Hvis poenget skulle være å motivere, kunne den vært mer positivt vinklet. Det er vanlig i situasjoner hvor man ønsker en positiv forandring, å fokusere på hva man skal klare fra nå av, ikke på hvordan du har vært så dum at du har havnet her.

Hun avfeide moren til Cal da hun antydet en arvelighetsfaktor, med noe sånt som at "DET kan vi i hvert fall se bort fra, for det er FEIL". Her er det faktisk Kari J. som tar feil. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan gjøre noe med saken selv, men det er vist i mange forskningsprosjekter at overvekt er et sammensatt problem, hvor det også er en genetisk komponent.

http://www.helsenytt.no/artikler/genetisk_fedme.html

Jeg mener ikke at man da bare kan legge seg på sofaen og spise usunt, men vi stiller faktisk ikke likt i utgangspunktet. Derfor er det ufyselig når sylslanke folk øser skyld og skam over dem som sliter, uansett om de gjør det med et smil.

Når det er sagt, er landet fullt av fortvilte foreldre som gjerne skulle hatt kvalifisert hjelp til ungene sine som er i faresonen. De fleste får bare beskjed om å spise mindre og røre seg mer - mer grundig oppfølging får man først når diabetes-diagnosen lurer i kulissene. Så det er helt klart et behov for opplegg - men synd at de må styres av TV-kanalene.

Elisabeth1365380359
Skrevet

Jeg forsto ikke vitsen med den der "skyld deg selv og mora di"-samtalen. Hvis poenget skulle være å motivere, kunne den vært mer positivt vinklet. Det er vanlig i situasjoner hvor man ønsker en positiv forandring, å fokusere på hva man skal klare fra nå av, ikke på hvordan du har vært så dum at du har havnet her.

Hun avfeide moren til Cal da hun antydet en arvelighetsfaktor, med noe sånt som at "DET kan vi i hvert fall se bort fra, for det er FEIL". Her er det faktisk Kari J. som tar feil. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan gjøre noe med saken selv, men det er vist i mange forskningsprosjekter at overvekt er et sammensatt problem, hvor det også er en genetisk komponent.

http://www.helsenytt.no/artikler/genetisk_fedme.html

Jeg mener ikke at man da bare kan legge seg på sofaen og spise usunt, men vi stiller faktisk ikke likt i utgangspunktet. Derfor er det ufyselig når sylslanke folk øser skyld og skam over dem som sliter, uansett om de gjør det med et smil.

Når det er sagt, er landet fullt av fortvilte foreldre som gjerne skulle hatt kvalifisert hjelp til ungene sine som er i faresonen. De fleste får bare beskjed om å spise mindre og røre seg mer - mer grundig oppfølging får man først når diabetes-diagnosen lurer i kulissene. Så det er helt klart et behov for opplegg - men synd at de må styres av TV-kanalene.

Meninga var vel at barna og foreldrene skulle skjønne at ansvaret ligger hos dem selv, at det ikke finnes noen unskyldning for å være så tykk. Hvis man skyver ansvaret på andre så kommer man seg neppe videre.

Arvelig eller ikke, kosthold og mosjon har mye å si. Man arver ikke en fettprosent på 45%.

Den dagen du kan si at det er du selv som er ansvarlig for kroppen din, og du er den eneste som kan forandre den, er du kommet så langt at forvandlingen kan begynne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...