Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har vi forsøkt i nøyaktig et år å bli gravid, men lykkes ikke. Jeg vet at jeg kan bli gravid (abort for 3 år siden), men for et halvt år siden fikk kjæresten min (32 år)påvist nedsatt sædkvalitet (hale-og hodefeil pluss at mengden ikke var så mye å skryte av..)Jeg er 30 år og jeg kjenner at det begynner å bli på tide at det skjer noe på denne fronten. Hvor store sjanser har vi til å få prøverørsbehandling offentlig? Er det lang ventetid? (Vi bor i Oslo) Vi har bodd sammen i 1 1/2 år, men det er dessverre ikke registrert hos folkeregisteret. Har dette noe å si? Vi gifter oss gjerne hvis det kan øke sjansene våre.

Syklusen min var ganske jevn i starten, men etterhvert kom mensen mer og mer på overtid, sist var den en uke forsinket.Har tatt grviditetstester omtrent hver måned, men alltid negativ. Jeg har kjøpt eggløsningstester på apoteket og vet vi har hatt samleie de riktige dagene. Vi er friske og sunne begge to, ikke overvektige.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245692-graviditetpr%C3%B8ver%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Da kan dere med en gang starte med å bestille time hos fastlegen deres :) Det er endel undersøkelser og samtaler dere skal gjennom der først.

Etterhvert søker han for dere på Riksen eller hvor dere blir enige om.

Prøverør idag er vel ikke gratis samme hvordan det henger sammen tror jeg, det offentlige dekker ikke det lenger mener jeg å ha hørt. Da vi var i denne prosessen fikk vi alt dekt, men jeg mener at disse reglene er endret.

Dere trenger bare bekreftelse på at dere har hatt samme adresse, klarer ikke huske om kravet er ett eller to år. Gifte par trenger bare skrive under på at de er gift, så er den saken i orden.

Har dere vært hos legen allerede, siden mannen har tatt sædprøve? Hos oss måtte han ta minst to prøver med minst 3 mnd mellomrom.

Jeg måtte også utredes hos gynekolog og det var også denne som søkte om ivf-behandling. Sykehuset dere velger ser så på søknaden, og om det ikke er noe som taler i mot, blir dere innkalt til enda en forundersøkelse på ivf-avdelingen og en samtale. Vi ble klarert for forsøk samme dag.

Deretter er det venteliste for behandling, kan variere mellom en mnd til ca et år, alt fra sykehus til sykehus og pågangen. Riksen vet jeg ofte har lang ventetid.

Dere betaler 1500,- i egenandel for hvert forsøk + egenandel på medisiner inntil 15.000 for disse tre forsøkene. Alt over dette dekkes av Trygdekontoret, men dere må legge ut. Vi brukte ca 12.000 på et forsøk.

Et forsøk = nedregulering med nesespray (ca 30 dager), stimulering av eggstokkene med sprøyter (10-12 dager), en eggløsningssprøyte, egguttak halvannet døgn etter el-sprøyten, innsetting av befruktet egg to dager etter dette. Blodprøve 14 dager etter innsetting.

Blir det egg til overs, kan disse fryses ned. Dersom en ikke skulle bli gravid med første egg, kan en få satt inn egg som har vært fryst ned. Alle fryseforsøk i etterkant teller med som hovedforsøket. Du kan altså få 3 fulle hormonbombeforsøk + x antall fryseforsøk dekket.

Videre forsøk må deretter gjøres privat (=dyrt!).

Ble veldig langt dette, husker nesten ikke hva du spurte om egentlig ;-) Be om henvisning til gynekolog og ta ting derifra. I utgangspunktet høres det ut som om prøverør kan vurderes nå, iallefall om sædkvaliteten er svært dårlig.

Lykke til! c",)

Mette Moen, Gynekolog

Det er absolutt mulighet for behandlingen innen offentlig system. Man krever et stabilt samboer forhold av ca ett års varighet, men ikke dokumentasjon for samme adresse. Hvis det er mannen sædkvalitet som er dårlig, tilbyr man ICSI hvor sædcellen føres direkte inn i egget. Det foregår som et prøverørsforsøk med stimulering til at mange egg modnes for befruktning i ’prøverør’ det settes tilbake ett eller to befruktede egg i livmoren. Ev resterende befruktede egg fryses ned for senere tilbakeføring.

Husk at det er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen hvor kvinnen kan bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Dere trenger bare bekreftelse på at dere har hatt samme adresse, klarer ikke huske om kravet er ett eller to år. Gifte par trenger bare skrive under på at de er gift, så er den saken i orden.

Har dere vært hos legen allerede, siden mannen har tatt sædprøve? Hos oss måtte han ta minst to prøver med minst 3 mnd mellomrom.

Jeg måtte også utredes hos gynekolog og det var også denne som søkte om ivf-behandling. Sykehuset dere velger ser så på søknaden, og om det ikke er noe som taler i mot, blir dere innkalt til enda en forundersøkelse på ivf-avdelingen og en samtale. Vi ble klarert for forsøk samme dag.

Deretter er det venteliste for behandling, kan variere mellom en mnd til ca et år, alt fra sykehus til sykehus og pågangen. Riksen vet jeg ofte har lang ventetid.

Dere betaler 1500,- i egenandel for hvert forsøk + egenandel på medisiner inntil 15.000 for disse tre forsøkene. Alt over dette dekkes av Trygdekontoret, men dere må legge ut. Vi brukte ca 12.000 på et forsøk.

Et forsøk = nedregulering med nesespray (ca 30 dager), stimulering av eggstokkene med sprøyter (10-12 dager), en eggløsningssprøyte, egguttak halvannet døgn etter el-sprøyten, innsetting av befruktet egg to dager etter dette. Blodprøve 14 dager etter innsetting.

Blir det egg til overs, kan disse fryses ned. Dersom en ikke skulle bli gravid med første egg, kan en få satt inn egg som har vært fryst ned. Alle fryseforsøk i etterkant teller med som hovedforsøket. Du kan altså få 3 fulle hormonbombeforsøk + x antall fryseforsøk dekket.

Videre forsøk må deretter gjøres privat (=dyrt!).

Ble veldig langt dette, husker nesten ikke hva du spurte om egentlig ;-) Be om henvisning til gynekolog og ta ting derifra. I utgangspunktet høres det ut som om prøverør kan vurderes nå, iallefall om sædkvaliteten er svært dårlig.

Lykke til! c",)

Tusen takk for bra svar!! Fikk mye mer ut av ditt svar enn av det legen skrev...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...