Gjest Vespa Skrevet 11. april 2001 Del Skrevet 11. april 2001 Hei, Jeg lurer på om jeg kan være "amalgam-forgiftet" Jeg har i mange år hatt diffuse plager av forskjellig art, særlig hodepine, tretthet, depresjon, muskelsmerter. Nå har jeg lest om at dette kan være symptomer på amalgamforgiftning. Jeg hadde tannregulering som ung og da denne ble fjernet hadde jeg mange hull, det er etter at disse ble fylt med amalgam at problemene oppsto. Kanskje er det bare tilfeldig? Jeg vet ikke, det er kanskje verdt et forsøk? Hvordan foregår en amalgam-sanering? Hvor kostbart er det? Hva bruker man istedet for amalgam? mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24570-fjerne-amalgam/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 12. april 2001 Del Skrevet 12. april 2001 Det er desverre slik at mange opplever slike symptomer som du beskriver. Alt for mange er trøtte, uopplagte, har søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer og hva vet jeg. Amalgam, som flere millioner mennesker har hatt i tennene sine i om lag 150 år, er blitt den store synderen. Det diskuteres høylytt om amalgam er farlig eller ikke. Mange lar sine fyllinger fjerne og hevder at de blir bedre av sine plager, andre får også fjernet sine fyllinger av amalgam og opplever at liver ble som det var med sine plager av forskjellig art. Det som er i ferd med å skje er at amalgam langsomt forsvinner som fyllingsmateriale. Folk liker ikke tanken på å gå med amalgam i munnen. Samtidig er de nye generasjonene med tannfarge fyllingsmaterialer blitt så gode at de kan konkurere med amalgam når det gjelder styrke og holdbarhet. Folk velger plastfyllinger, ikke først og fremst på grunn av en eventuell helserisiko fra amalgam, men fordi det er penere. Du må gjerne fjerne dine amalgamfyllinger, men jeg kan ikke love deg noen bedre helse. Jeg kan imidlertid love deg penere tenner og en utgiftspost på mellom kr. 400 og 800 for hver tann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24570-fjerne-amalgam/#findComment-103054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diente Skrevet 9. mai 2001 Del Skrevet 9. mai 2001 Det er desverre slik at mange opplever slike symptomer som du beskriver. Alt for mange er trøtte, uopplagte, har søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer og hva vet jeg. Amalgam, som flere millioner mennesker har hatt i tennene sine i om lag 150 år, er blitt den store synderen. Det diskuteres høylytt om amalgam er farlig eller ikke. Mange lar sine fyllinger fjerne og hevder at de blir bedre av sine plager, andre får også fjernet sine fyllinger av amalgam og opplever at liver ble som det var med sine plager av forskjellig art. Det som er i ferd med å skje er at amalgam langsomt forsvinner som fyllingsmateriale. Folk liker ikke tanken på å gå med amalgam i munnen. Samtidig er de nye generasjonene med tannfarge fyllingsmaterialer blitt så gode at de kan konkurere med amalgam når det gjelder styrke og holdbarhet. Folk velger plastfyllinger, ikke først og fremst på grunn av en eventuell helserisiko fra amalgam, men fordi det er penere. Du må gjerne fjerne dine amalgamfyllinger, men jeg kan ikke love deg noen bedre helse. Jeg kan imidlertid love deg penere tenner og en utgiftspost på mellom kr. 400 og 800 for hver tann. Jeg har sanert amalgamet i alle tenner, og ble mye verre med det samme, men etterhvert har jeg blitt mye bedre. Det viktigste er at du ikke sanerer for fort, og at tannlegen tar dette alvorlig. Gå til en som har respekt for dette. Kontakt foreningen Tenner og Helse, så får du oppgitt navn på tannleger som tar seg av saneringen på riktig måte. Hvis du er heldig, så blir utgiftene slik som tannlegen her sa, men det kommer an på hvor store amalgamplombene er. Er de store, så kan du risikere at du må ha kroner, og det er mye dyrere. Da jeg var ferdig hadde jeg brukt ca. 30.000,- Håper du eventuelt slipper billigere unna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24570-fjerne-amalgam/#findComment-109994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.