Gå til innhold

Vanntette armbåndsur.

Gjest Håpløst å handle klokke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, se det var det ikke enkelt å finne.

Har vurdert å kjøpe to klokker i nærmeste fremtid, en til ungdomsskoleelev og en til barneskoleelev. Ville de skulle være vanntette slik at de ikke trengte å ta dem av i gym og svømming på skolen og glemme dem der.

Men det var ikke lett serru, nei.

Saken er den at: At det står "water resistant" er ikke nok. Det betyr ingen ting.

Mulighetene måles i amp-et eller annet.

5 amp. ikke bade da heller, men du kan ved uhell få skvettet på den.

10 amp. nå begynner det å nærme seg, da kan den bades med men ikke brukes som dykkerur (!)

Ja, ja, da finner jeg jo enkelt de med 10 amp da.

For det første så var det færre med 10 amp. For det andre så var de fleste med 10 amp. slike "herreklokke" lignende saker med mye metall ol.

(litt mer okey med noe litt ungdommeligere til såpass unge elever synes jeg)

For det tredje, og dette sjokkerte meg. Ca en gang i året må jo batteriene byttes og etter å ha gjort det så kan det ikke garanteres at klokka fortsetter å være vantett i den grad den var kjøpt!!!

For å være sikker på at den er det så må det tas trykktest til flere hundre kroner, hvert år!

Det synes for meg umulig å få kjøpt greie klokker etter de opplysningene der, hva i all verden kjøper man da?

Klokkene jeg så på til sist var ganske høyt oppe i pris og alt av stæsj, som dato, ukedag ol som en ungdom kan synes er tøft, forsvant med 10 ampen.

Er det noen som kan gi meg piffen tilbake, linke med til tøffe klokker og si at denne har jeg og den er helt konge til ditt bruk?

Vi snakker om hannkjønnselever her og jeg ønsker som sakt gjerne at den viser dato, og kanskje måned, ukedag ol.

Og ja, den må kunne bades med!!!

Gjest knoll@tott
Skrevet

Skal du ha ei ordnenlig vanntett klokke som holder,-kan du vel kjøpe dykkerklokke.

De er helt topp...har hatt selv ei i enormt mange år. De koster mer enn vanlig biltema-klokker,men er vel verd all irritasjonen?

Gjest Urnakerhjelpa
Skrevet

Enten har de løyet for deg, eller så har du misforstått.

En klokke som er "water resistant" (3), er bare egnet for vanlig bruk. En klokke på 5, tåles og dusjes med. En klokke på 10, kan bades med. Og den kan dykkes med. Men ikke på flerfoldige meter. Men nå regner jeg mat at de som skal ha klokkene, ikke dykker over 10-15 m?

Dykkerurene må være over 15. Men dette er ordentlige dykkerur. Disse urene er mye større en vanlige ur, koster en del og DE skal trykktestes etter batteriskift.

Et battri skal holde _minst_ ett år, men holder som regler mye lenger. Kjøper du en vanlig klokke (ikke et dykkerur, som du neppe har bruk for), skal den selvsagt ikke trykktestes.

Skrevet

Dette har jeg vært gjennom også. Men med enda vanskeligere utgangspunkt. Dameur og jenteur til en liten 7-åring.

Jeg bruker i dag et ur som heter Lorus Sprots. Det står det 50 meter på, og jeg hadde en disusjon med han i butikken om dette. Han var påståelig å sa at det kunne jeg bade med. Det har jeg også gjort, og det har faktisk fungert veldig bra. Har hatt klokka i 2 år, og har ikke hatt noen problemer. (Tok vare på kvittering, for jeg hadde byttet det om det ikke fungerte)

Mener jeg betalte under 400,- for det. Men det er da ei klokka beregnet for barn. (Men det blåser jeg i.) Har ikke byttet batteri.

Tidligere hadde jeg ei lita dykkerklokka, og det ble aldri tatt trykktest på den, men pakningene ble smurt da jeg skiftet batteri. Den holdt i mange år. (Det var en klokke fra Poseidon som er et dykkermerke) Denne klokka brukte jeg også da jeg dykka.

Til vesla har det vært vanskeligere, men jeg var heldig da vi var i syden i sommer. Der fant jeg ei lita rosa klokke med 100 meter på til under 30 EUR. Husker ikke merket, og har jo ikke fått testet den så lenge enda. Men fram til nå har den fungert strålende.

Skrevet

Dette har jeg vært gjennom også. Men med enda vanskeligere utgangspunkt. Dameur og jenteur til en liten 7-åring.

Jeg bruker i dag et ur som heter Lorus Sprots. Det står det 50 meter på, og jeg hadde en disusjon med han i butikken om dette. Han var påståelig å sa at det kunne jeg bade med. Det har jeg også gjort, og det har faktisk fungert veldig bra. Har hatt klokka i 2 år, og har ikke hatt noen problemer. (Tok vare på kvittering, for jeg hadde byttet det om det ikke fungerte)

Mener jeg betalte under 400,- for det. Men det er da ei klokka beregnet for barn. (Men det blåser jeg i.) Har ikke byttet batteri.

Tidligere hadde jeg ei lita dykkerklokka, og det ble aldri tatt trykktest på den, men pakningene ble smurt da jeg skiftet batteri. Den holdt i mange år. (Det var en klokke fra Poseidon som er et dykkermerke) Denne klokka brukte jeg også da jeg dykka.

Til vesla har det vært vanskeligere, men jeg var heldig da vi var i syden i sommer. Der fant jeg ei lita rosa klokke med 100 meter på til under 30 EUR. Husker ikke merket, og har jo ikke fått testet den så lenge enda. Men fram til nå har den fungert strålende.

Liten skrivefeil: Lorus Sports

Skrevet

Takk for tips. Skal forhøre meg litt på merkene du anbefalte :)

Skrevet

Enten har de løyet for deg, eller så har du misforstått.

En klokke som er "water resistant" (3), er bare egnet for vanlig bruk. En klokke på 5, tåles og dusjes med. En klokke på 10, kan bades med. Og den kan dykkes med. Men ikke på flerfoldige meter. Men nå regner jeg mat at de som skal ha klokkene, ikke dykker over 10-15 m?

Dykkerurene må være over 15. Men dette er ordentlige dykkerur. Disse urene er mye større en vanlige ur, koster en del og DE skal trykktestes etter batteriskift.

Et battri skal holde _minst_ ett år, men holder som regler mye lenger. Kjøper du en vanlig klokke (ikke et dykkerur, som du neppe har bruk for), skal den selvsagt ikke trykktestes.

Skulle ønske jeg hadde hørt feil, men dette ble gjentatt gang på gang på gang fordi jeg spurte om det samme om og om igjen :)

Jeg kunne helt enkelt ikke tro det jeg hørte.

Damen bak skranken har jobbet med smykker og klokker i mange år så jeg måtte jo liksom tro henne, men det hørtes håpløst ut.

Vanlige klokker måtte trykktestes når batteriet ble skiftet fordi de da ikke kunne garantere at den holdt tett etterpå.

Det var da jeg sa: men da får man jo ikke den varen man i utgangspunktet har betalt for!

Håper du har rett, jeg skal forhøre meg i flere butikker.

Skrevet

Dykker-Swatch fungerer helt fint.

Takk for tips, jeg skal sjekke det ut :)

Skrevet

Skal du ha ei ordnenlig vanntett klokke som holder,-kan du vel kjøpe dykkerklokke.

De er helt topp...har hatt selv ei i enormt mange år. De koster mer enn vanlig biltema-klokker,men er vel verd all irritasjonen?

Jeg ville jo i utgangspunktet "bare ha" klokker unga slapp å ta av seg i dusjen og badet på skolen jeg da :I

Damen i butikken sa til meg at jeg kunne kjøpe dykkeklokke, men de var dyyyyyyyyyyyyyre fikk jeg beskjed om.

Men, jeg skal jammen sjekke det ut.

Gjest Urmakerhjelpa
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde hørt feil, men dette ble gjentatt gang på gang på gang fordi jeg spurte om det samme om og om igjen :)

Jeg kunne helt enkelt ikke tro det jeg hørte.

Damen bak skranken har jobbet med smykker og klokker i mange år så jeg måtte jo liksom tro henne, men det hørtes håpløst ut.

Vanlige klokker måtte trykktestes når batteriet ble skiftet fordi de da ikke kunne garantere at den holdt tett etterpå.

Det var da jeg sa: men da får man jo ikke den varen man i utgangspunktet har betalt for!

Håper du har rett, jeg skal forhøre meg i flere butikker.

Jeg har jobbet i flere år på urmakerbutikk, og vi har aldri trykktestet annet enn ordentlige dykkerur (de over 15 ATM).

Så lenge pakningen er inntakt og baklokket ordentlig skrudd på, skal den være vanntett, selv etter batteriskift. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...