Gå til innhold

Uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svoger har fått tildelt 4 år med uføretrygd. HVa vil dette si? Hvor mye får han i måneden nå? Vil dette bli fornyet? Bli uføretrygdet på livsstid?

Jeg mener nå han er i stand til å jobbe, så syns det er synd man uføretrygder folk i hytt og pine, burde vært flinkere å finne på alternativer hvor man kom ut i arbeidslivet.

Skrevet

Det din svoger har fått, er tidsbegrenset uføretrygd. Det vil si at han får mindre utbetalt enn ved varig uføretrygd. De som får tidsbegrenset uføretrygd møter de samme kravene til arbeidsuførhet som ved varig uføretrygd, men man har et håp om at personen kan komme seg tilbake til arbeid.

Det er ikke slik at man gir ut uføretrygd i "hytt og gevær". Det er relativt strenge kriterier som ligger i bunn, blant annet at man skal være tilstrekkelig utredet, man skal ha forsøkt attføring etc etc.

At DU mener han kan være i jobb, er irrelevant. Du er ikke hans lege, og vet dermed ikke alt om hans helsesituasjon.

Skrevet

Er som KaVa sier, dette er midlertidig ufør, og er ett ledd i og prøve og komme seg ut i arbeid, senere.

Altså, jeg er midl ufør nå, pga at det er usannsynlig at jeg kan jobbe nå, men forhåpentligvis om noen år.

De gir ikke ufør i hytt og pine, det er ganske så strenge krav for å få det innvilget.

Han må i samtaler jevnlig igjennom disse 4 årene, snakke om ønsker og planer og tenke fremover. Og holde de oppdatert på sin helsesituasjon.

Litt usikker på hvor mange år man kan ha midl, men trygdekontoret vil nok prøve andre muligheter også, ikke bare fornye uten grunn.

Og om du synes at han kan jobbe har ingenting og si...

Er nok mange som mener at jeg kan jobbe også, men hadde jeg kunnet, hadde jeg gladelig gjort det!

Og man får ikke så veldig mye utbetalt.

Skrevet

Jeg syns innlegget ditt vitner om total mangel på empati. Det er ikke sånn at man "tildeler" uføretrygder i hytt og pine.

Man skal ha vært innom en avklaring i forhold til yrkesrettet atføring hvor man i din svogers tilfelle har sett at det ikke er noen arbeidsevne på nåværende tidspunkt. Det at han har fått innvilget 4 års midlertidig uføre vil si at det kan være mulighet for bedring og dette vil bli vurdert med jevne mellomrom.

Dine observasjoner på om svogeren kan jobbe er helt irrelevante, det er ikke sånn at alle mennesker som ikke ligger rett ut hele dagen kan jobbe. Her spiller stabilitet i forhold til helse og arbeidsforhold inn.

Skrevet

Det din svoger har fått, er tidsbegrenset uføretrygd. Det vil si at han får mindre utbetalt enn ved varig uføretrygd. De som får tidsbegrenset uføretrygd møter de samme kravene til arbeidsuførhet som ved varig uføretrygd, men man har et håp om at personen kan komme seg tilbake til arbeid.

Det er ikke slik at man gir ut uføretrygd i "hytt og gevær". Det er relativt strenge kriterier som ligger i bunn, blant annet at man skal være tilstrekkelig utredet, man skal ha forsøkt attføring etc etc.

At DU mener han kan være i jobb, er irrelevant. Du er ikke hans lege, og vet dermed ikke alt om hans helsesituasjon.

Han har blitt uføretrygdet pga psykiske årsaker, han tør rett og slett ikke jobbe, prestasjonsangst eller hva det er og liker ikke omgås folk. Jeg mener at om han uføretrygdes så blir han enda mer isolert, og det er jo ikke akkurat sosial trening.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Han har blitt uføretrygdet pga psykiske årsaker, han tør rett og slett ikke jobbe, prestasjonsangst eller hva det er og liker ikke omgås folk. Jeg mener at om han uføretrygdes så blir han enda mer isolert, og det er jo ikke akkurat sosial trening.

Det er tragisk at noen mennesker fremdeles har slike holdninger til mennesker med psykisk sykdom.

Kanskje det nettopp er det faktum at han ikke er nødt til å måtte møte mennesker i situasjoner som gir ham psykiske plager, som blir medvirkende årsak til at han tør ta kontakt med folk i situasjoner som ikke gir psykiske plager, og på sikt bli bedre av sykdommen og komme i arbeid igjen.

Dette er ganske avgjort vurdert grunndig av leger, psykologer og trygdekontor.

Det er en lang proses som en må gjennomgå før Trygdekontoret innvilger TU.

Det heter Tidsbegrenset Uførestønad (TU) og utbetales med 66% av inntekt året før han ble sykemeldt.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oereytelser&path_sub=beregn_mrtidsbegr_mruf_oerest_oenad

Hilsen

Skrevet

Det er opp til legen å vurdere, ikke meg eller deg. Dessuten er ikke en arbeidsplass designet for terapeutisk sosial trening - det er krav om at man faktisk jobber...

Jeg håper din svoger får den behandlingen han trenger for å komme tilbake i jobb igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...