Gå til innhold

Hvem blir med i sekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags mennesker er det som blir med i sekter og hva slags sekter finnes i Norge? Hvor ekstreme eller hvor farlige er de forskjellige sektene isåfall?

Hva er navne på sektene som finnes, har noen av dere her slev vært med i en sekt eller kjenner dere noen som har vært med?

http://www.forskning.no/Artikler/2004/mars/1078763544.21

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

9

• Sofline

3

• fresja

2

• ShitDiddelyDo

2

Skrevet

Jeg tror folk som føler de trenger tilhørighet ofte søker til sekter. I sekten er de velkomne, de har noe til felles med de andre i sekten.

Smiths venner, jehovas vitner, Pinsemenigheten er noen sekter.

Skrevet

Samme typer mennesker som blir nynazister. De finner en eller annen syk tilhørighet, noe de muligens aldri har hatt tidligere.

Mange blir også hjernevaska religiøst allerede som barn.

Skrevet

Jeg tror folk som føler de trenger tilhørighet ofte søker til sekter. I sekten er de velkomne, de har noe til felles med de andre i sekten.

Smiths venner, jehovas vitner, Pinsemenigheten er noen sekter.

Bare for ordens skyld: Pinsemenigheter regnes ikke som sekter. Men det gjør derimot Jehovas Vitner, Mormonere, Smiths Venner...

Skrevet

Bare for ordens skyld: Pinsemenigheter regnes ikke som sekter. Men det gjør derimot Jehovas Vitner, Mormonere, Smiths Venner...

jehovas vitner er sett på som et kirkesamfunn.

Skrevet

Hva er forskjellen på pinsemenigheten og de andre du nevner?

Skrevet

Hva er forskjellen på pinsemenigheten og de andre du nevner?

Jeg vet ikke hvorfor pinsemenigheten ikke blir regnet som en sekt, men det står her: http://www.pinsebevegelsen.no/sider/tekst.asp?side=381

Jeg har slekt som er pinsevenner, og de er akkurat som vanlige mennesker! Jehovas Vitner har jeg ikke så mye til overs for. Vi hadde besøk av en enke etter en slektning av meg en gang. Hun hadde en del rare ideer. Vi prøvde å få henne til å snakke om andre ting, som f.eks. slekta, og da var hun ok.

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor pinsemenigheten ikke blir regnet som en sekt, men det står her: http://www.pinsebevegelsen.no/sider/tekst.asp?side=381

Jeg har slekt som er pinsevenner, og de er akkurat som vanlige mennesker! Jehovas Vitner har jeg ikke så mye til overs for. Vi hadde besøk av en enke etter en slektning av meg en gang. Hun hadde en del rare ideer. Vi prøvde å få henne til å snakke om andre ting, som f.eks. slekta, og da var hun ok.

jehovas vitner er også som vanlige mennesker...

Skrevet

Samme typer mennesker som blir nynazister. De finner en eller annen syk tilhørighet, noe de muligens aldri har hatt tidligere.

Mange blir også hjernevaska religiøst allerede som barn.

"samme typer mennesker som blir nynasister!"

Nå får du jammen meg gi deg!

De som blir nynasister er vel ofte mistilpassede mennesker som hevder seg selv ved å undertrykke andre. De drives av hat og aggresjon.

Mens de religiøse drives av en tro og overbevisning om at de har funnet det "gode" og ønsker å formidle dette videre og INKLUDERE andre.

At begge grupper søker et fellesskap, kan jeg være enig i.

Men at de er samme type mennesker??

Neppe...

Skrevet

jehovas vitner er også som vanlige mennesker...

Jo, men jeg synes det er litt rart at de ikke feirer fødselsdager og jul, og at de må gå rundt å dele ut masse brosjyrer hele tiden. Ellers har jeg ikke noe erfaring med dem; jeg har aldri orket diskutere deres tro med dem. Og så kan/vil de ikke ha kontakt med slektninger som går ut av sekten.

Skrevet

Jo, men jeg synes det er litt rart at de ikke feirer fødselsdager og jul, og at de må gå rundt å dele ut masse brosjyrer hele tiden. Ellers har jeg ikke noe erfaring med dem; jeg har aldri orket diskutere deres tro med dem. Og så kan/vil de ikke ha kontakt med slektninger som går ut av sekten.

de går rundt til folk fordi de vil at andre skal ha det like godt som de, pga troen.. og fordi det står i bibelen..

Skrevet

Jehovas vitner er merkelig ja. Men jeg kjenner noen som kjente en jehovas vitne, og hun var visstnok helt normal bortsett fra at hun trodde verden snart gikk under eller lignende og at hun ble gift da hun gikk på videregående. Jeg var også venninne med en som var Smiths venner en gang -ingenting i veien med henne.

Skrevet

"samme typer mennesker som blir nynasister!"

Nå får du jammen meg gi deg!

De som blir nynasister er vel ofte mistilpassede mennesker som hevder seg selv ved å undertrykke andre. De drives av hat og aggresjon.

Mens de religiøse drives av en tro og overbevisning om at de har funnet det "gode" og ønsker å formidle dette videre og INKLUDERE andre.

At begge grupper søker et fellesskap, kan jeg være enig i.

Men at de er samme type mennesker??

Neppe...

De fleste nynazistene drives i utgangspunktet ikke av hat og aggresjon. Hatet og aggresjonen kommer først når de finner sin tilhørighet i disse ekstreme gruppene.

"At begge grupper søker et fellesskap, kan jeg være enig i."

Nynazistene og de religiøse fanatikerne blir hjernevaska i ulike retninger.

Skrevet

Jehovas vitner er merkelig ja. Men jeg kjenner noen som kjente en jehovas vitne, og hun var visstnok helt normal bortsett fra at hun trodde verden snart gikk under eller lignende og at hun ble gift da hun gikk på videregående. Jeg var også venninne med en som var Smiths venner en gang -ingenting i veien med henne.

grunnen til at vi mener de er merkelige er fordi vi ikke har samme tro. men utenom troen dems så er de helt som oss..

Skrevet

grunnen til at vi mener de er merkelige er fordi vi ikke har samme tro. men utenom troen dems så er de helt som oss..

Akkurat!

Skrevet

Nope :)

Sorry, skal utdype det litt mer. Et kirkesamfunn er en samling av troende som tror på kirkens bekjennelses-skrifter, hvorav en meget viktig trosartikkel er at Jesus Kristus er 100% menneske og 100% Gud.

Dette tror ikke JHV, og dermed regnes de ikke som et kirkesamfunn, ihverfal ikke offisiellt, eller av kirken, men hva de sjøl sier om seg selv er jo noe annet.

Skrevet

De fleste nynazistene drives i utgangspunktet ikke av hat og aggresjon. Hatet og aggresjonen kommer først når de finner sin tilhørighet i disse ekstreme gruppene.

"At begge grupper søker et fellesskap, kan jeg være enig i."

Nynazistene og de religiøse fanatikerne blir hjernevaska i ulike retninger.

Og du? Ikke hjernevaska på noen måte? Ikke bittelitegrann en gang? :)

Skrevet

Sorry, skal utdype det litt mer. Et kirkesamfunn er en samling av troende som tror på kirkens bekjennelses-skrifter, hvorav en meget viktig trosartikkel er at Jesus Kristus er 100% menneske og 100% Gud.

Dette tror ikke JHV, og dermed regnes de ikke som et kirkesamfunn, ihverfal ikke offisiellt, eller av kirken, men hva de sjøl sier om seg selv er jo noe annet.

http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/14/livifrihet/newsdet28.htm

Så leser du under "norge"

Skrevet

Ja jeg så det... Det er to ting som er interessant:

1. Det står på en JHV-side

2. Det er angivelig Den Norske Stat som har latt JHV fått status som kirkesamfunn.

Det er altså ikke den krsitne kirke i verden som har anerkjent JHV som kirkesamfunn. Det er ikke mulig. Tatt i betraktning at dogmatikken ikke kan forenes! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...