Gå til innhold

Hvem blir med i sekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg så det... Det er to ting som er interessant:

1. Det står på en JHV-side

2. Det er angivelig Den Norske Stat som har latt JHV fått status som kirkesamfunn.

Det er altså ikke den krsitne kirke i verden som har anerkjent JHV som kirkesamfunn. Det er ikke mulig. Tatt i betraktning at dogmatikken ikke kan forenes! :)

så lenge de leser bibelen og tror på Gud, så ser ikke jeg på det som en sekt.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

9

• Sofline

3

• fresja

2

• ShitDiddelyDo

2

Skrevet

så lenge de leser bibelen og tror på Gud, så ser ikke jeg på det som en sekt.

Det er vel alltid et definisjonsspørsmål... En sekt skal på en måte være noe mer / innehar ikke de kriteriene som fylles for at det skal være et KRISTENT kirkesamfunn. Bevares, de må gjerne kalle seg kirkesamfunn, men kristne, nei det er de ikke - etter den kristne dogmatikkens kriterier.

Dette var alltid urkirkens ypperste mål for å definere hvem som var kjettere, heretikere, vantro, eller kristne.

Skrevet

Det er vel alltid et definisjonsspørsmål... En sekt skal på en måte være noe mer / innehar ikke de kriteriene som fylles for at det skal være et KRISTENT kirkesamfunn. Bevares, de må gjerne kalle seg kirkesamfunn, men kristne, nei det er de ikke - etter den kristne dogmatikkens kriterier.

Dette var alltid urkirkens ypperste mål for å definere hvem som var kjettere, heretikere, vantro, eller kristne.

Jehovas vitner tror på Jesus Kristus. De kristne tror på Jesus Kristus.

Ergo er Jehovas vitner kristne.

Hlsen

Skrevet

Hlsen

Å være kristen er ikke å "tro på Jesus Kristus", men å tro at Jesus Kristus er Guds eneste og levende sønn. At han var 100% Gud og han var 100% menneske. På den måten gikk Gud selv i døden for menneskene. Å tro på at Jesus Kristus er den som innehar den rollen, og at hans død var en stedfortedende død for deg, det gjør deg til en kristen.

Hilsen

Skrevet

Å være kristen er ikke å "tro på Jesus Kristus", men å tro at Jesus Kristus er Guds eneste og levende sønn. At han var 100% Gud og han var 100% menneske. På den måten gikk Gud selv i døden for menneskene. Å tro på at Jesus Kristus er den som innehar den rollen, og at hans død var en stedfortedende død for deg, det gjør deg til en kristen.

Hilsen

akkurat, nesten

Skrevet

Hilsen

For å oppklare enda litt mer: JHV tror ikke Jesus var Gud, men at han var et menneske, inspirert av Gud. Videre tolker de Bibelen på en annen måte enn det som er vanlig blant kristne. Men dette siste er veldig sekundært i forhold til om de kan betraktes som kristne eller ikke, ettersom det finnes en rekke forskjellige tolkinger og måter å både lese og forstå bibelen på.

Noen vil kalle JHV for kristne, andre plasserer dem i et grenseland mellom kristen og kjetter. Andre igjen (de fleste kristne, vil jeg tro) mener de ikke kan kalles kristne, så lenge de ikke anerkjenner Kristus-troens ypperste dogme.

Skrevet

For å oppklare enda litt mer: JHV tror ikke Jesus var Gud, men at han var et menneske, inspirert av Gud. Videre tolker de Bibelen på en annen måte enn det som er vanlig blant kristne. Men dette siste er veldig sekundært i forhold til om de kan betraktes som kristne eller ikke, ettersom det finnes en rekke forskjellige tolkinger og måter å både lese og forstå bibelen på.

Noen vil kalle JHV for kristne, andre plasserer dem i et grenseland mellom kristen og kjetter. Andre igjen (de fleste kristne, vil jeg tro) mener de ikke kan kalles kristne, så lenge de ikke anerkjenner Kristus-troens ypperste dogme.

Hva er kristeriet: å tro på et dogme, eller å tro på Bibelen?

Dogmer er noe kirken har oppfunnet.

Skrevet

Hva er kristeriet: å tro på et dogme, eller å tro på Bibelen?

Dogmer er noe kirken har oppfunnet.

Joda :) Men dogmet om Jesus Kristus er jo hentet fra Bibelen da. Uten dogmer (lære) kan man jo tro på hva som helst og kalle det for sannhet. Kristus-dogmet er utvinnet utfra hvem Jesus selv sier at han er, og hvem folka rundt ham, i urkirken, sa at han var.

Skrevet

Hva er Kristus-troens ypperste dogme da?

Skrevet

Joda :) Men dogmet om Jesus Kristus er jo hentet fra Bibelen da. Uten dogmer (lære) kan man jo tro på hva som helst og kalle det for sannhet. Kristus-dogmet er utvinnet utfra hvem Jesus selv sier at han er, og hvem folka rundt ham, i urkirken, sa at han var.

Og når man tror på det er man kristen.

JV tror på det og ergo er de kristne.

Skrevet

Hlsen

akkurat.. enig der.. jeg ser på de som kristne...

Skrevet

Hva er Kristus-troens ypperste dogme da?

At Jesus Kristus er Guds eneste og levende sønn. At han var 100% Gud og han var 100% menneske. På den måten gikk Gud selv i døden for menneskene. At Jesus Kristus er den som innehar den rollen, og at hans død var en stedfortedende død for alle som tror, det er det ypperste Kristus-dogmet.

Hilsen

Skrevet

At Jesus Kristus er Guds eneste og levende sønn. At han var 100% Gud og han var 100% menneske. På den måten gikk Gud selv i døden for menneskene. At Jesus Kristus er den som innehar den rollen, og at hans død var en stedfortedende død for alle som tror, det er det ypperste Kristus-dogmet.

Hilsen

Er ikke dette det samme som JV tror på da? Hva er forskjellen?

Skrevet

samme sier jeg..

Skrevet

For å sitere det jeg skrev over her: JHV tror ikke Jesus var Gud, men at han var et menneske, inspirert av Gud.

Skrevet

Jehovas vitner er merkelig ja. Men jeg kjenner noen som kjente en jehovas vitne, og hun var visstnok helt normal bortsett fra at hun trodde verden snart gikk under eller lignende og at hun ble gift da hun gikk på videregående. Jeg var også venninne med en som var Smiths venner en gang -ingenting i veien med henne.

Jeg kjenner en jehovas vitne, han virker helt normal, og han drikker... men tror det er mest i smug, tror ikke sektmedlemmene ville likt det.

Han feirer ikke jul eller bursdager, ellers lever han normalt.

Skrevet

Jeg kjenner en jehovas vitne, han virker helt normal, og han drikker... men tror det er mest i smug, tror ikke sektmedlemmene ville likt det.

jv får jo lov til å drikke da...

Skrevet

For å sitere det jeg skrev over her: JHV tror ikke Jesus var Gud, men at han var et menneske, inspirert av Gud.

Så kristne tror at Jesus var Gud og ikke at dette er to forskjellige personer?

Kan ikke si at jeg får dette til å stemme, da har jeg iallefall ikke fulgt med i kristendomstimene.

Skrevet

Hilsen

Dette står ikke i Bibelen, ergo er det et dogme laget av mennesker

Skrevet

Han drikker nok ikke i smug, for Jehovas Vitner nyter alkohol på lik linje som andre....

Som det står i Bibelen: Vin gjør menneskets hjerte glad...

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...