Gå til innhold

Hvem blir med i sekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å oppklare enda litt mer: JHV tror ikke Jesus var Gud, men at han var et menneske, inspirert av Gud. Videre tolker de Bibelen på en annen måte enn det som er vanlig blant kristne. Men dette siste er veldig sekundært i forhold til om de kan betraktes som kristne eller ikke, ettersom det finnes en rekke forskjellige tolkinger og måter å både lese og forstå bibelen på.

Noen vil kalle JHV for kristne, andre plasserer dem i et grenseland mellom kristen og kjetter. Andre igjen (de fleste kristne, vil jeg tro) mener de ikke kan kalles kristne, så lenge de ikke anerkjenner Kristus-troens ypperste dogme.

"JHV tror ikke Jesus var Gud, men at han var et menneske, inspirert av Gud."

De tror ; som det faktsisk står i Bibelen ,at han var Guds sønn,utvalgte og Guds høyre hånd.

Ikke bare et menneske.

JV tror at Gud,Jesus og Den Hellige Ånd ikke er den samme (treenigheten).

Hilsen

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

9

• Sofline

3

• fresja

2

• ShitDiddelyDo

2

Skrevet

Så kristne tror at Jesus var Gud og ikke at dette er to forskjellige personer?

Kan ikke si at jeg får dette til å stemme, da har jeg iallefall ikke fulgt med i kristendomstimene.

Treenighet, er det noen som liker å kalle det. Én gud, i tre personer.

Skrevet

"JHV tror ikke Jesus var Gud, men at han var et menneske, inspirert av Gud."

De tror ; som det faktsisk står i Bibelen ,at han var Guds sønn,utvalgte og Guds høyre hånd.

Ikke bare et menneske.

JV tror at Gud,Jesus og Den Hellige Ånd ikke er den samme (treenigheten).

Hilsen

"Jehovas vitner mener at Jesus Kristus var guddommelig, og Guds sønn. De tror ikke på treenigheten (Gud, Jesus og den Hellige Ånd i én og samme person). Jehovas vitner tror derimot at Jesus er underordnet Gud. Dette er ulikt andre kristne gruppers kristologi, som mener at Faderen og Sønnen er den samme Gud. Jehovas vitner lærer at Jesus er den samme som erkeengelen Mikael; han var Mikael før han kom til jorden, og at han ble Mikael igjen etter at han steg opp til himmelen. Jehovas vitner mener at Gud tilintetgjorde Jesu kjødelige legeme (etter hans død) og at Jesus stod opp med et åndelig legeme. De mener også at Jesus ble henrettet på en pæl (staur) og ikke på et kors."

Fra Wikipedia.

Ser at jeg ordla meg feil da jeg sa at JhV tror Jesus var et msk.inspirert av Gud (han er ikke "bare det" - men det sa jeg heller ikke...)... i motsetning til å være Gud. Beklager det! Men i følge den kristne overbevisning er det vesentlig at Jesus og Gud er ett, slik Den Hellige Ånd også er deler den ene og samme skikkelsen, og opptrer som talsmannen som er kommet til menneskene etter at Jesus forlot jorda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...