Gå til innhold

Er jeg gjerrig

Gjest det er min musikk

Anbefalte innlegg

Gjest det er min musikk
Skrevet

Jeg har siden jeg kom meg på nett for 6 år siden brukt mye tid på å laste ned musikk, samtidig har jeg lagt inn mye av musikken jeg hadde på cd'er(2000 cd'er). Jeg er veldig opptatt av å ha kun musikk jeg liker, og siler derfor ut mye når jeg laster ned/legger inn på pc'n.

Jeg har brukt veldig MYE tid på å opparbeide meg en samling som bare inneholder mine favoritter.Pr dags dato er mp3-samlingen oppe i 100 GB.

Jeg hadde en fest for litt tilbake og da spurte en kamerat om han ikke kunne ta med en ekstern harddisk og kopiere hele musikksamlingen min. Jeg svarte aldri på spørsmålet, og nå har han begynt å foreslå "deals" hvis han skal hjelpe meg med småting.

Skal jeg bare la han få gleden av å slippe å sitte på nettet i 6 år for å lage sin egen samling, bare ved å kopiere min harddisk på 30 minutter? Er jeg gjerrig hvis jeg sier nei?

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• Logitechmusa

12

• keinstein

11

• ShitDiddelyDo

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor ikke? Bortsett fra at jeg er rimelig sikker på at det er ulovlig da...

Skrevet

Jeg skjønner følelsen din veldig godt jeg!

Hvis han var en ordentlig god kompis, som jeg visste ville gjort det samme for meg, hadde jeg sagt ja. Kommer også litt an på hvordan han spurte meg faktisk!

Skrevet

Håper du har betalt for alt det du har lastet ned, for det er faktisk ikke _din_ musikk...

Skrevet

Han har vel ikke akkurat samme musikksmak som deg... Får nok ikke like stor glede av samlingen son du har visst det er noe trøst. Vet du om han har en så stor harddisk også? Kanskje han spurte for å være hyggelig.... Jeg har lastet ned ca. 1000 sanger og hadde ikke giddet å laste ned så mye musikk fra en annen....

Skrevet

Ja!

Jeg deler med "gode" venner. Musikk med mer. Ofte bidrar vi med forskjellige tjenester.

Håper du bidrar til musikerne på andre måter, siden du laster ned musikken gratis. Konserter er en fin greie!!

Skrevet

Håper du har betalt for alt det du har lastet ned, for det er faktisk ikke _din_ musikk...

Vedkommende snakker både om nedlasting, men også om å legge over fra en samling på 2000 cd-er. Slik jeg tolker det, så er det da snakk om cd-er vedkommende har kjøpt, og sånn sett fullt lovlig har lagt over på pc-en sin.

Skrevet

Vedkommende snakker både om nedlasting, men også om å legge over fra en samling på 2000 cd-er. Slik jeg tolker det, så er det da snakk om cd-er vedkommende har kjøpt, og sånn sett fullt lovlig har lagt over på pc-en sin.

Ok.. men han har ikke lov til å gi de videre til andre fordet om han har betalt for dem.

Gjest Flystripa
Skrevet

Nei. Jeg hadde svart "ja", om det var snakk om å kopiere et par cd'er, men musikksamlinga mi, den er min. Kameraten kan skaffe seg sin egen.

Skrevet

Ok.. men han har ikke lov til å gi de videre til andre fordet om han har betalt for dem.

Neida.

Skrevet

Tja. Det blir vel litt som om en kompis skulle komme til meg og be om å få låne mine 4-500 dvd-filmer for å kopiere samtlige.

Jeg hadde ikke likt det. Jeg har tross alt betalt for filmene.

Men jeg lar jo folk låne filmer av meg ...

Skrevet

Tja. Det blir vel litt som om en kompis skulle komme til meg og be om å få låne mine 4-500 dvd-filmer for å kopiere samtlige.

Jeg hadde ikke likt det. Jeg har tross alt betalt for filmene.

Men jeg lar jo folk låne filmer av meg ...

Har hun ikke bare lastet ned da?

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1158359170' post='3293402]

Har hun ikke bare lastet ned da?

Forstår det sånn at hun har lagt inn 2000 cd-er også.

Skrevet

Forstår det sånn at hun har lagt inn 2000 cd-er også.

Å faen.

Den setninga så jeg ikke :)

Skrevet

Hvorfor ikke? Bortsett fra at jeg er rimelig sikker på at det er ulovlig da...

Det er vel sånn at man har lov til å dele egen musikk med andre så lenge man ikke tar betalt for det. Er det ikke "deling for vinnings skyld" som er problematisk i forhold til lov om opphavsrett.

Hvis det er lov (og jeg sier *hvis* fordi jeg ikke er 100% sikker), så hadde jeg ikke hatt problem med å dele i det hele tatt.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1158359321' post='3293412]

Å faen.

Den setninga så jeg ikke :)

Men jeg hadde nok lånt bort harddisken uansett. Gidder jo ikke være smålig.

Dog har jeg en sånn greie som irriterer meg litt selv. Jeg har masse filmer, og det er spesielt en kompis som låner mye av meg. Jeg låner naturligvis gladelig bort. Men den samme kompisen er veldig ofte behjelpelig med transport hjem fra "byen", og selv om han skal samme veien uansett er han ram nok til å be meg om en femtilapp eller så i bensinpenger. Det irriterer meg litt når han sikkert har lånt filmer for 20000 kroner av meg.

Skrevet

Det er vel sånn at man har lov til å dele egen musikk med andre så lenge man ikke tar betalt for det. Er det ikke "deling for vinnings skyld" som er problematisk i forhold til lov om opphavsrett.

Hvis det er lov (og jeg sier *hvis* fordi jeg ikke er 100% sikker), så hadde jeg ikke hatt problem med å dele i det hele tatt.

Nei, det er lov å kopiere CDer så lenge de er til eget bruk (kopi til bilen f.eks.), men ikke hvis de gis bort til andre.

Skrevet

Men jeg hadde nok lånt bort harddisken uansett. Gidder jo ikke være smålig.

Dog har jeg en sånn greie som irriterer meg litt selv. Jeg har masse filmer, og det er spesielt en kompis som låner mye av meg. Jeg låner naturligvis gladelig bort. Men den samme kompisen er veldig ofte behjelpelig med transport hjem fra "byen", og selv om han skal samme veien uansett er han ram nok til å be meg om en femtilapp eller så i bensinpenger. Det irriterer meg litt når han sikkert har lånt filmer for 20000 kroner av meg.

Jeg hadde og gitt vekk musikken. Det har jeg forresten gjort mange ganger, og jeg har hatt mye musikk liggende.

Uff.. det er jo bare utrolig kjipt! Sånne folk irriterer meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...