Gå til innhold

Er jeg gjerrig

Gjest det er min musikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1158359912' post='3293442]

Jeg hadde og gitt vekk musikken. Det har jeg forresten gjort mange ganger, og jeg har hatt mye musikk liggende.

Uff.. det er jo bare utrolig kjipt! Sånne folk irriterer meg

Likevel sier jeg aldri noe. Gidder ikke være smålig selv. :)

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• Logitechmusa

12

• keinstein

11

• ShitDiddelyDo

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forstår det sånn at hun har lagt inn 2000 cd-er også.

La oss si at du har 12 Sanger på hver plate, de er 5 MB hver. Det blir 60 MB pr plate, altså noe over 117 giga når du ganger med 2000. Med 100 giga med hjemmerippa *og* nedlasta musikk har nok ikke vedkommende lagt inn hele samlinga si.

Skrevet

Likevel sier jeg aldri noe. Gidder ikke være smålig selv. :)

Du kan oppdra pingvinen til å ta seg av de oppgavene :)

Hos meg hadde nok irritasjonen bare bygd seg opp og til slutt hadde jeg sagt noe frekt. :)

Skrevet

La oss si at du har 12 Sanger på hver plate, de er 5 MB hver. Det blir 60 MB pr plate, altså noe over 117 giga når du ganger med 2000. Med 100 giga med hjemmerippa *og* nedlasta musikk har nok ikke vedkommende lagt inn hele samlinga si.

Nei, der sier du noe. Hvis hun har lagt inn hele samlinga si har hun i så fall rippet cd-ene i så dårlig kvalitet at jeg ikke ville hatt dem om jeg hadde fått dem kasta etter meg.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1158360155' post='3293454]

Du kan oppdra pingvinen til å ta seg av de oppgavene :)

Hos meg hadde nok irritasjonen bare bygd seg opp og til slutt hadde jeg sagt noe frekt. :)

Pingviner, ja. Kunne trent ham opp til å kakke fyren i hue. :)

Skrevet

Nei, det er lov å kopiere CDer så lenge de er til eget bruk (kopi til bilen f.eks.), men ikke hvis de gis bort til andre.

Lov om opphavsrett § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

Det står vitterligen privat bruk, ikke eget bruk.

Skrevet

Nei, det er lov å kopiere CDer så lenge de er til eget bruk (kopi til bilen f.eks.), men ikke hvis de gis bort til andre.

§ 11a. Når tilfeldig eller forbigående fremstilling av midlertidige eksemplar utgjør en integrert og vesentlig del av en teknisk prosess som har til eneste formål å muliggjøre

a)lovlig bruk av et verk, eller

b)en overføring i nettverk av et mellomledd på vegne av tredjeparter,

omfattes slik eksemplarfremstilling ikke av eneretten etter § 2, med mindre den har selvstendig økonomisk betydning.

Skrevet

Lov om opphavsrett § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

Det står vitterligen privat bruk, ikke eget bruk.

Jeg husker bare det var mye snakk om det for en stund siden, og da ble det sagt at det kun var lov til å kopiere til seg selv....

Skrevet

Men jeg hadde nok lånt bort harddisken uansett. Gidder jo ikke være smålig.

Dog har jeg en sånn greie som irriterer meg litt selv. Jeg har masse filmer, og det er spesielt en kompis som låner mye av meg. Jeg låner naturligvis gladelig bort. Men den samme kompisen er veldig ofte behjelpelig med transport hjem fra "byen", og selv om han skal samme veien uansett er han ram nok til å be meg om en femtilapp eller så i bensinpenger. Det irriterer meg litt når han sikkert har lånt filmer for 20000 kroner av meg.

Da hadde jeg krevd betalt for bortlån av film, å være romslig skal gå begge veier. An eye for an eye osv..

Skrevet

Jeg husker bare det var mye snakk om det for en stund siden, og da ble det sagt at det kun var lov til å kopiere til seg selv....

Men det stemmer altså ikke i følge lov om opphavsrett § 12.

Skrevet

Men jeg hadde nok lånt bort harddisken uansett. Gidder jo ikke være smålig.

Dog har jeg en sånn greie som irriterer meg litt selv. Jeg har masse filmer, og det er spesielt en kompis som låner mye av meg. Jeg låner naturligvis gladelig bort. Men den samme kompisen er veldig ofte behjelpelig med transport hjem fra "byen", og selv om han skal samme veien uansett er han ram nok til å be meg om en femtilapp eller så i bensinpenger. Det irriterer meg litt når han sikkert har lånt filmer for 20000 kroner av meg.

Du får begynne å ta 50 kr i leie hver gang han vil låne en film av deg.

Skrevet

Men det stemmer altså ikke i følge lov om opphavsrett § 12.

Merkelig...

Skrevet

Nei, der sier du noe. Hvis hun har lagt inn hele samlinga si har hun i så fall rippet cd-ene i så dårlig kvalitet at jeg ikke ville hatt dem om jeg hadde fått dem kasta etter meg.

Samme sier jeg. Og jeg hadde latt venner kopiere så mye musikk de hadde ønsket fra min harddisk. Jeg har liketil Brent DVD med musikk til folk uten å tenke tanken på at jeg skulle ha noe igjen. Men jeg er *ikke* romslig særlig lenge mot de som ikke er romslige tilbake.

Skrevet

*LOL*

Du må bare skaffe deg en nå!

Skrevet

Merkelig...

Hvorfor er det så merkelig? Jeg har jo liketil limt inn § 12 ordrett, og den har da ingen merkelige eller vanskelige ord, har den? ;-)

Skrevet

Samme sier jeg. Og jeg hadde latt venner kopiere så mye musikk de hadde ønsket fra min harddisk. Jeg har liketil Brent DVD med musikk til folk uten å tenke tanken på at jeg skulle ha noe igjen. Men jeg er *ikke* romslig særlig lenge mot de som ikke er romslige tilbake.

Musikk under 192 i kvalitet er i hvert fall bare å glemme for min del.

Har jeg så elendig kvalitet på pc-mister jeg nattesøvnen. :)

Skrevet

Du får begynne å ta 50 kr i leie hver gang han vil låne en film av deg.

Nei, det ville jeg ansett som særdeles lite vennlig - og jeg vil ikke ned på et sånt nivå. :)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1158361092' post='3293491]

*LOL*

Du må bare skaffe deg en nå!

Jobber med saken. Men det er visst vrient å få dem gjennom tollen. :)

Skrevet

Du trener selvfølgelig pingvinen til å kaste sardiner på denne kompisen hver gang han nærmer seg DVD-hylla. Og så lærer du den at "Nei fy, du må ikke kaste på Per" egentlig betyr "Flinke pingvinen min" på pingvinspråket. :-)

Skrevet

Hvorfor er det så merkelig? Jeg har jo liketil limt inn § 12 ordrett, og den har da ingen merkelige eller vanskelige ord, har den? ;-)

Nei, med det er merkelig at det så var så mye snakk om at det ville være forbudt å kopiere til andre enn seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...