Gå til innhold

Er jeg gjerrig

Gjest det er min musikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm....jeg leste visst litt feil. Når det gjelder musikken som faktisk er DIN, så skal du selvfølgelig ikke la han kopiere den. Heller ikke den som er stjålet, egentlig - men det er en smule teitere å ha et eieforhold til noe en har stjålet enn noe en faktisk eier.

"......................................."

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• Logitechmusa

12

• keinstein

11

• ShitDiddelyDo

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vel sånn at man har lov til å dele egen musikk med andre så lenge man ikke tar betalt for det. Er det ikke "deling for vinnings skyld" som er problematisk i forhold til lov om opphavsrett.

Hvis det er lov (og jeg sier *hvis* fordi jeg ikke er 100% sikker), så hadde jeg ikke hatt problem med å dele i det hele tatt.

Det er noe sånt styr i lovgivningen, ja. Du har lov til å la naboen kopiere en plate av deg, etc. Det er et veldig ullent og kronglete lovverk, hvor alt for mye er opp til den som tolker paragrafene. Derfor får vi aldri noen klare og konsise rettningslinjer før det blir modernisert.

Jeg skjønner veldig godt at produsenter vil kopibeskytte ting, selv om det desverre da går ut over de som kjøper det også.

.........................................."

Skrevet

Du har et sjalusi- og misunnelseproblem. Typisk norsk.

Hvis det stemmer, så tipper jeg at du aldri vil tørre å gi bort et Flax-lodd, i tilfelle den som får det vinner 250 tusen, og da vil du ikke få sove på flere uker av bare misunnelse og begynne å hate det mennesket?

Skrevet

Du har et sjalusi- og misunnelseproblem. Typisk norsk.

Hvis det stemmer, så tipper jeg at du aldri vil tørre å gi bort et Flax-lodd, i tilfelle den som får det vinner 250 tusen, og da vil du ikke få sove på flere uker av bare misunnelse og begynne å hate det mennesket?

Heh-heh....du trenger neppe å være en smålig og/eller sjalu person for å miste nattesøvn av noe sånt :-)

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Heh-heh....du trenger neppe å være en smålig og/eller sjalu person for å miste nattesøvn av noe sånt :-)

Nei, det er nok ganske normalt. Men _hvorfor_ tenker vi slik?

Er det tillært fra barndommen, tror du?

Skrevet

Nei, det er nok ganske normalt. Men _hvorfor_ tenker vi slik?

Er det tillært fra barndommen, tror du?

Men det er da logisk? De aller fleste av oss ønsker jo gjerne å vinne 250.000,-. Ikke sant? Og hvis vi så lar den sjansen slippe mellom fingrene - gir den bort til noen andre - så har vi mistet det. Gått glipp av det. Det er ikke det av vi _ikke_ unner den andre det, men vi unner ikke den andre det på vår egen "bekostning".

"........................................"

Skrevet

Skjønner hva du mener.

Jeg tror jeg hadde latt en veldig god venn gjøre det, men forventet at denne skulle skjønne at jeg var veldig grei ;-)

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Men det er da logisk? De aller fleste av oss ønsker jo gjerne å vinne 250.000,-. Ikke sant? Og hvis vi så lar den sjansen slippe mellom fingrene - gir den bort til noen andre - så har vi mistet det. Gått glipp av det. Det er ikke det av vi _ikke_ unner den andre det, men vi unner ikke den andre det på vår egen "bekostning".

Enn det keistein nevner her: at det er typisk norsk?

Da må det være tillært, tenker jeg.

Men det loddet du snakker om: Du går egentlig ikke glipp av noe som helst, så lenge du uansett ikke skulle kjøpe et lodd til deg selv; hvis loddet skal være gave.

(Dette minner meg om et lite barn som fortet seg å slikke på alle kakene i et selskap, så ingen andre skulle ta..

Så igrunnen er det lett å tro at dette er noe som bor i oss, et instinkt..)

Men jeg vet hvordan det føles; _jeg_ ga heller aldri bort lodd før.Men nå har jeg ikke lenger problem med det..

Skrevet

Enn det keistein nevner her: at det er typisk norsk?

Da må det være tillært, tenker jeg.

Men det loddet du snakker om: Du går egentlig ikke glipp av noe som helst, så lenge du uansett ikke skulle kjøpe et lodd til deg selv; hvis loddet skal være gave.

(Dette minner meg om et lite barn som fortet seg å slikke på alle kakene i et selskap, så ingen andre skulle ta..

Så igrunnen er det lett å tro at dette er noe som bor i oss, et instinkt..)

Men jeg vet hvordan det føles; _jeg_ ga heller aldri bort lodd før.Men nå har jeg ikke lenger problem med det..

Det er klart - hvis det er en gave i utgangspunktet, så går du ikke "glipp" av noe. Men å gi bort flakslodd er i seg selv idiotisk, spør du meg.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Det er klart - hvis det er en gave i utgangspunktet, så går du ikke "glipp" av noe. Men å gi bort flakslodd er i seg selv idiotisk, spør du meg.

Idiotisk, for da ville du ikke fått sovet om natten?

Eller fordi folk ikke blir glad for gaven?

Tenker det ble det første.

Jeg har en uregistrert lottokupong, vil du ha den?

:)

Skrevet

Jeg har gitt bort mange Flaxlodd. Ofret ikke problemet en tanke hverken før eller etterpå. De andre sa: "At du tør, tenk om de vant?!" En uke senere fikk jeg vite at det ene kom ut med 40 kr. Jeg kan neppe være særlig smålig? De prøvde å fleipe med meg og påsto de hadde vunnet mange tusen, men jeg bare sa "javel og fint for deg, da kan du rive i en øl på meg på puben en gang?"

Skrevet

Jeg har også en uregistrert lottokupong, skal vi bytte? Sånt syns jeg er kjempegøy, men ingen vil bytte!? Ingen vil bytte Flaxlodd heller, og noen blir irritert for at jeg spør, kanskje fordi hvis jeg vinner og de ikke ville bytte, så får de det å tenke på :-) Det er gøy å lage intriger og traumer for folk.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Jeg har også en uregistrert lottokupong, skal vi bytte? Sånt syns jeg er kjempegøy, men ingen vil bytte!? Ingen vil bytte Flaxlodd heller, og noen blir irritert for at jeg spør, kanskje fordi hvis jeg vinner og de ikke ville bytte, så får de det å tenke på :-) Det er gøy å lage intriger og traumer for folk.

Ja jeg vil gjerne bytte med deg!

Fint at vi er to som tenker likt.

Klem til deg!

Skrevet

Tja. Det blir vel litt som om en kompis skulle komme til meg og be om å få låne mine 4-500 dvd-filmer for å kopiere samtlige.

Jeg hadde ikke likt det. Jeg har tross alt betalt for filmene.

Men jeg lar jo folk låne filmer av meg ...

Noen kommer BARE for å låne filmer, og jeg ber dem dra til h.. Jeg driver ikke bibliotek. Etter hvert slutta jeg å låne bort.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Eller, jeg er ikke enig i at det er gøy å lage traumer for folk.

Skrevet

Jeg tipper ikke Lotto. Jeg hadde 6 rette en gang, så jeg har brukt opp all reservert flaks på det området.

Skrevet

Ja jeg vil gjerne bytte med deg!

Fint at vi er to som tenker likt.

Klem til deg!

Men samtidig, når noen tilbyr meg penger for noe, så sier jeg takk, og dytter det i lommeboka. Jeg sier ikke nei tre-fire ganger som andre ofte gjør.

Nå har jeg kampanje på andres oppfatning av bilkostnader, og klaget høylydt på at jeg fikk så lite bensinpenger av folk. Det vekket noget grinete oppmerksomhet, men de lander snart på bakken. Og så slipper jeg å kjøre :-) De tror jeg er gjerrig, men det stemmer ikke med annet jeg gjør. Noen eter og drikker på min regning uten at jeg nevner det som noe problem.

Skrevet

Eller, jeg er ikke enig i at det er gøy å lage traumer for folk.

Pøh. Voksne friske folk må tåle såpass.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Jeg tipper ikke Lotto. Jeg hadde 6 rette en gang, så jeg har brukt opp all reservert flaks på det området.

Hva tipper du da?

Skrevet

Du må da levere 190 tusen rekker før du neste gang får 6 rette.

Ca 360 år hvis du leverer 10 rekker i uka. Har du flaks, får du 6 rette på første rekka, med uflaks kan det gå 7-800 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...