Gå til innhold

Gravid og arbeidsledig de siste 3 månedene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har temin 24. mars og kommer til å være i full jobb frem til 1 januar. Etter det går kontrakten min ut og jeg regner med det vil være vanskelig å få ny jobb de siste 3 månedene. Hvis jeg blir arbeidsledig de sist 3 månedene før jeg går ut i permisjon, har jeg lest at Trygdekontoret ser bort fra disse månedene og regner ut fødselspengene mine etter de 6 beste inntekstmånedene mine de siste 10 månedene før jeg går ut i permisjon. Stemmer dette?

Inntekten min er veldig ujevn fra måned til måned. F.eks. så fikk jeg i juni utbetalt 3 månedslønner. dvs. at jeg i juli og august ikke fikk noe lønn på konto. Er det arbeidsgiveren min sin oppgave å rapportere til Trygdekontoret hvor mye jeg har tjent i snitt i måneden eller gjør jeg det?

Mvh Mille

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Kravet er at du har vært i jobb 6 av de siste 10 mnd., så det burde ikke være noe problem.

Når det gjelder beregningsgrunnlaget, vil jeg ikke tro månedsfordelingen vil være utslagsgivende, da det er siste års inntekt som er avgjørende, eventuelt snitt beregning av siste 3 år.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Skrevet

Kravet er at du har vært i jobb 6 av de siste 10 mnd., så det burde ikke være noe problem.

Når det gjelder beregningsgrunnlaget, vil jeg ikke tro månedsfordelingen vil være utslagsgivende, da det er siste års inntekt som er avgjørende, eventuelt snitt beregning av siste 3 år.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Jeg stusser litt på svaret ditt for på Barne og familiedepartmentets nettsider står det følgende:

"Mødre som går over fra dagpenger under arbeidsledighet til fødselspenger, skal ha fødselspenger beregnet etter inntekten i de 6 beste av de 10 siste månedene før fødselen."

Dvs. at hvis man er arbeidsledig når man får ut i permisjon så blir ikke det regnet ut fra forrige års inntekt. Hva er riktig?

Informasjonen over har jeg funnet på følgende nettside: http://odin.dep.no/bld/norsk/tema/familie_og_barnehager/barnefamilier/p30000595/fodselspenger/004041-990007/dok-bn.html#3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...