Gå til innhold

Hvorfor sier grisen "nøff"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man leser barnebøker så lærer man barna hva dyrene sier for noe.

Men hvem har fått det for seg at grisen sier nøff?. Høres det virkelig ut som nøff?

laguna1365380434
Skrevet

Nei, men høres det på noen måte ut som hesten sier "vrinsk"? Jeg synes det er feilere! ;-)

Ikke for å snakke om at amerikanerne lærer bort at hanen sier "cockadideldoo" selvom jeg synes de er nærmere på hunden. Den sier kanskje mere "Arf" enn "voff"..

Dyrelyder har innimellom intersante tolkninger! ;-)

Skrevet

Nei, men høres det på noen måte ut som hesten sier "vrinsk"? Jeg synes det er feilere! ;-)

Ikke for å snakke om at amerikanerne lærer bort at hanen sier "cockadideldoo" selvom jeg synes de er nærmere på hunden. Den sier kanskje mere "Arf" enn "voff"..

Dyrelyder har innimellom intersante tolkninger! ;-)

Hakket verre er det med folk som bruker ord som "feilere"...:-)

På engelsk/amerikansk sier forresten hanen cock-a-doodle-doo, ikke diddelidoo :-)

"......................................."

Skrevet

På engelsk/amerikansk sier forresten hanen cock-a-doodle-doo, ikke diddelidoo :-)

Pussig at haner har ulike språk egentlig, de franske sier "co-co-ri-co".

Skrevet

Onomatopoetikon? er ikke lett å lage.

Eks:

Prøv å beskriv lydene til en en brunstig hankalkun. Noe mer absurd og ekstreme variasjoner tror jeg ikke finnes. Ei venninne fikk høre det for første gang og lo så hun hun nesten tisset på seg. Og i det øyeblikk hun var ferdig med å le så kaklet utysket igjen, osv. Siden flere år får hun latteranfall når noen nevner eller hun ser bilde av en kalkun.

Skrevet

Diddelidoo (diggeridoo) er et australsk blåseinstrument.

laguna1365380434
Skrevet

Det hørtes da ut som didle? ikke doodle? Oh well..I min verden sier hanen bare IKKDE det, da er " kykkeliky" langt nærmere sannheten..;-)

Og jeg sier feilere så mye jeg vil, for deg! Blæh! ;-P

Skrevet

Diddelidoo (diggeridoo) er et australsk blåseinstrument.

Selvsagt er det det. Et instrument som krever sirkelpusting, faktisk.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Hvordan foregår sirkelpusting?

*nysgjerrig*

:)

Skrevet

Ikke akkurat det mest melodiøse, hippe og kule. Men for urkulturelskere.

Lyden er bare noen ulne prompelyder.

Skrevet

Det hørtes da ut som didle? ikke doodle? Oh well..I min verden sier hanen bare IKKDE det, da er " kykkeliky" langt nærmere sannheten..;-)

Og jeg sier feilere så mye jeg vil, for deg! Blæh! ;-P

Hanen Tarzan hørtes ganske nøyaktig ut som Tarzan. En hane med talefeil eller store ambisjoner.

Skrevet

*nysgjerrig*

Man puster inn gjennom nesen samtidig som man har luft i munnhulen som man presser ut. Resultatet er at du blåser uten å stoppe for å trekke pusten. Det er en teknikk som brukes av mange forskjellige blåsere, f.eks trompetister og saksofonister, men i mesteparten av musikken vi hører i vår del av verden brukes det ikke.

"........................................."

Gjest strekerpaaveggen
Skrevet

*nysgjerrig*

puste inn nesten mens du fyller opp munnen med luft og blåser..alt på likt :)

Gjest strekerpaaveggen
Skrevet

*nesen* ;)

Skrevet

Ikke akkurat det mest melodiøse, hippe og kule. Men for urkulturelskere.

Lyden er bare noen ulne prompelyder.

Tull og tøys. Du kan ikke ha hørt mye av det hvis du sammenlikner det med "ullen" lyd. Det er en veldig spesiell lyd, som skaper en helt spesiell stemning.

laguna1365380434
Skrevet

Hanen Tarzan hørtes ganske nøyaktig ut som Tarzan. En hane med talefeil eller store ambisjoner.

Hvem er hanen Tarzan? :-)

*uvitende*

Skrevet

Ikke _helt_ på likt. Man puster inn og fyller munnhulen med luft med jevne mellomrom, mens man konstant presser luft ut mellom leppene.

Gjest strekerpaaveggen
Skrevet

*nesen* ;)

det er ikke så hardt faktisk, hvis du blåser ut gjennom noe veldig lite, men ettersom du åpner munnen mere og mere så blir det døds hardt.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Man puster inn gjennom nesen samtidig som man har luft i munnhulen som man presser ut. Resultatet er at du blåser uten å stoppe for å trekke pusten. Det er en teknikk som brukes av mange forskjellige blåsere, f.eks trompetister og saksofonister, men i mesteparten av musikken vi hører i vår del av verden brukes det ikke.

Å, så snedig. Det hørtes veldig vanskelig ut, ja.

(Min 2. røykfrie dag, forresten. Dette går jo bra!)

Ha en fin dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...