Gå til innhold

Peiling på grønne lasere?

Anbefalte innlegg

Gjest stjernemor
Skrevet

Heihei! Nå føler jeg meg virkelig hjelpeløs. Håper noen tekniske folk kan hjelpe meg litt...

Mannen min er skikkelig interessert i stjernetitting. I den forbindelse så vet jeg at han ønsker seg en grønn laser. Jeg tenkte jeg skulle overraske han litt, og kjøpe en til han i farsdagsgave. Men da jeg gikk inn på nettbutikken der de selger sånne, fikk jeg litt problemer. Hjelp! Hva er forskjellen på 20mW og 50mW, utenom pris da selvfølgelig. Trenger han kraftigere enn 20 mW, og er det bare "tull" å bestille den på 40 eller 50mW?

Fint om noen kan belære meg:)

Skrevet

Selv 20 mw kan brenne øyne, og 75 mw er et kraftig verktøy med potensiale for livsvarig skade på synet. Du må under 5 mw for å være rimelig trygg.

Hvis strålen treffer et objekt i mørke, så vil det ødelegge nattsynet til både brukeren og de som ser på. En møll, flaggermus eller en grein er nok.

Jo mer mw, jo mer batteri bruker den.

Gjest stjernemor
Skrevet

Selv 20 mw kan brenne øyne, og 75 mw er et kraftig verktøy med potensiale for livsvarig skade på synet. Du må under 5 mw for å være rimelig trygg.

Hvis strålen treffer et objekt i mørke, så vil det ødelegge nattsynet til både brukeren og de som ser på. En møll, flaggermus eller en grein er nok.

Jo mer mw, jo mer batteri bruker den.

Hmm... Prøver du å skremme nå, eller? Visst det er så farlig at bare en møll på feil sted kan ødelegge synet, synes jeg det er rart det er lov å selge i Norge... Men takk for innlegg:)

Skrevet

Hmm... Prøver du å skremme nå, eller? Visst det er så farlig at bare en møll på feil sted kan ødelegge synet, synes jeg det er rart det er lov å selge i Norge... Men takk for innlegg:)

Å ødelegge nattsynet er ikke permanent, de er ingen skade. Det er et uttrykk/begrep som brukes når synscellene er innstilt på å oppfatte svakt lys og plutselig blir utsatt for et sterkt glimt. Det kan ta opptil en halv time å få tilbake nattsynet igjen. Cellene er svært trege til å omstille seg.

Du har sikkert sett en blitslampe lage en flekk på synet ditt som sitter der i lengre tid.

En laser direkte i øyet er skadelig når den er over en viss effekt, og står på samme sted i en viss tid. Graden av skade bestemmes av styrke og tid. Over en viss effekt/tid så blir skaden permanent, for livet. Dessverre oppstår skaden i det mest viktige området midt i.

Jeg selv har sveiset elektrisk og har tre ekstra punktum i boka når jeg leser. De må jeg leve med resten av livet. Det kunne vært unngått med bedre kunnskap og sikkerhet. En laser kan brenne i stykker hele striper i øyet på kort tid, og du kan få en "mark" på synet resten av livet. Det er grunnlag for erstatningskrav mot de som betjener laseren.

Skrevet

Det er mange verktøy som er lovlige, men skadelige. En kikkert kan brenne i stykker synet ditt om du retter den mot sola.

Skrevet

Ifølge en nettside jeg så, er den ideelle styrken på grønn laser 7-30mW, mest ideelt 15mW.

Jo sterkere, jo større risiko for synet, dessuten kan en for sterk laser ødelegge nattsynet, noe som vel er dumt for en som skal se på stjernene.

Gå for 20mW og minn han på å være svært forsiktig med bruken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...