Gå til innhold

kinamat: stekt ris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva slags olje/smakstilsetning de bruker når de lager stekt ris, med reker, kylling, skinke og grønnsaker?

Skrevet

Min stekte ris er til forveksling lik den som serveres på kinarestauranten her, ihvertfall. Jeg bruker soyaolje, steker små porsjoner hurtig mens jeg rører rundt.

Så tilsetter jeg smale purreringer, litt erter og kanskje gulrotterninger, kyllingbiter, stekt egg (rørt sammen) og til slutt reker.

Yummy to the tummy :o)

Skrevet

Min stekte ris er til forveksling lik den som serveres på kinarestauranten her, ihvertfall. Jeg bruker soyaolje, steker små porsjoner hurtig mens jeg rører rundt.

Så tilsetter jeg smale purreringer, litt erter og kanskje gulrotterninger, kyllingbiter, stekt egg (rørt sammen) og til slutt reker.

Yummy to the tummy :o)

Hva slags ris bruker du? Og steker du den rå (her er jeg analfabet)?

Skrevet

Nå er det en stund siden jeg laget stekt ris, men laget mye av det før. I prinsippet kan man jo kaste oppi alt man syns er godt da, litt som pytt i panne bare med ris. Men den jeg lagde var stort sett lagd på denne måten:

1. Koke yasmin ris.

2. Kutte løk

3. Dele opp en halv kylling i passe biter.

4. Vispe sammen 2-3 egg med 2-3 spiseskjeer vann, litt salt og litt pepper.

5. Koke opp litt amerikansk blanding med frosne grønnsaker (den med erter, gulrøtter og mais)- plukket ut litt av gulrøttene enten før koking, syns det blir litt mye..

Så tar jeg å:

6. Steker eggerøre, heller den ut av woken/panna.

7. Freser løken litt så den ikke er helt rå.

8. kaster oppi kylling, så mye ris jeg skal ha og grønnsakene. Steker dette litt før jeg har oppi eggerøren.

9. Til slutt smaksetter jeg med krydder. Man kan bruke det krydderet man synes er godt og prøve seg litt frem. Jeg har brukt blant annet salt, pepper, wokkrydder (fås kjøpt ferdige blandinger med wokkrydder nå- flere typer), malt ingefær, malt paprika, hvitløkssalt, hvitløkspulver... Ja, det er vel det jeg bruker.

Pass på å ha nok olje oppi og nok krydder. Det blir alltid tammere enn jeg tror...

Jeg TROR jeg har fått med meg alt nå--- Lykke til!

Skrevet

Hva slags ris bruker du? Og steker du den rå (her er jeg analfabet)?

Bruker vanlig jasminris. Den skal være kokt på forhånd, og helt kald (viktig!)

Som regel har vi kylling og ris til middag den ene dagen, da koker jeg rikelig med ris - og så blir det stekt ris dagen etter :o)

Det går an å koke risen samme dag, men sørg da for å avkjøle den helt før du steker den opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...