Gå til innhold

Hva er de peneste navna du vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Chrisander? Urk...

Ella, Lea, Emma, Anna er navn jeg synes er fine, men som er blitt altfor vanlige til at jeg ville kalt barnet mitt det.

Guttenavn synes jeg det er litt verre med, men Isak er fint.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

10

• Mrs. Wallace

3

• Angelica :o)

3

• NeaNoor

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enig, Chrisander høres ut som en krysning av Christoffer og Alexander. Gyselig synes jeg.

Det er noe nytt og uvanlig. Blir så lei av de samme navna om og om igjen. Noen ganger tar folk frem navn som tilhører fjontida, det er en grunn til at navna er på vei å dø ut. Likevel tar folk de frem i dag, dess verre navn dess mer vil folk ha det. Da tenker jeg på navn som Birk og Trym o.s.v.

Skrevet

Det er noe nytt og uvanlig. Blir så lei av de samme navna om og om igjen. Noen ganger tar folk frem navn som tilhører fjontida, det er en grunn til at navna er på vei å dø ut. Likevel tar folk de frem i dag, dess verre navn dess mer vil folk ha det. Da tenker jeg på navn som Birk og Trym o.s.v.

"Noen ganger tar folk frem navn som tilhører fjontida, det er en grunn til at navna er på vei å dø ut. "

Jeg har mer inntrykk av at navn går i sykluser. De tas opp igjen 3-4 generasjoner etter at de sist var populære, bare se på Emilie f.eks som min oldemor het... Jeg kjente ingen Emilier da jeg var barn, nå tusser det av dem.

Skrevet

"Det er noe nytt og uvanlig. Blir så lei av de samme navna om og om igjen".

Jeg synes egentlig det bare blir dumt når folk skal begynne å finne på navn. Hva blir det neste da? Alextoffer?

Skrevet

hm mange navn er fine. Men min navnestil er. Det er navn jeg ville gitt mine barn (om mannen hadde vært enig da).

jentenavn: Elisabeth, Elise, Helena/e, Helle Solveig Sunniva, Anniken Eira, Johanne.Kristine, Vilde og Maren.

Guttenavn: Eirik,Erik,Tord,Ulrik, Vegard, Kristian Nikolai, Jørgen

Så slapp jeg opp for flere forslag.

Skrevet

"Det er noe nytt og uvanlig. Blir så lei av de samme navna om og om igjen".

Jeg synes egentlig det bare blir dumt når folk skal begynne å finne på navn. Hva blir det neste da? Alextoffer?

Nei, det er ikke et påfunnsnavn, det er opprinnelig gresk. Hvor vanlig dette navnet er der, vet jeg ikke. Det er jo en del navn som vi ser på som norske, som kommer fra f.eks. Tyskland og Frankrike. Da disse navna ble tatt i bruk, var det nok mange som hevet på øyebryna og lurte på om folk var vel bevart. Men om folk liker navnet eller ikke er et annen diskusjon, men det er ikke ett påfunnsnavn.

Skrevet

Litt rart at du argumenterer med at Chrisander er "nytt og uvanlig", mens du påstår at Birk er et gammelt navn og at "det er en grunn til at navna er på vei å dø ut."

Birk er faktisk laget av Astrid Lindgren. Det er dermed i aller høyeste grad et nytt navn - ikke et gammelt et som har hatt en oppsving i popularitet.

Skrevet

hm mange navn er fine. Men min navnestil er. Det er navn jeg ville gitt mine barn (om mannen hadde vært enig da).

jentenavn: Elisabeth, Elise, Helena/e, Helle Solveig Sunniva, Anniken Eira, Johanne.Kristine, Vilde og Maren.

Guttenavn: Eirik,Erik,Tord,Ulrik, Vegard, Kristian Nikolai, Jørgen

Så slapp jeg opp for flere forslag.

Det var flere fine navn der. Jeg liker Helene, Eirik, Erik og Kristian. I tillegg synest jeg Rune er et ålreit navn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...