Gå til innhold

Uro når du ser på denne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Hadde du vist meg en tråd som viste at barna mine skulle gå på en skole hvor 90% ikke snakket norsk ved skolestart, så kanskje...

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Hadde du vist meg en tråd som viste at barna mine skulle gå på en skole hvor 90% ikke snakket norsk ved skolestart, så kanskje...

Det eneste vi har av dokumentasjon er en skole med 30% minoritetselever hvorav ca halvparten av dem ikke snakker norsk ved skolestart, ca halvparten har gått i barnehage og halvparten er født i Norge. At barnehage skal sikre norskkunskper er dessverre ikke lenger tilfelle i Oslo.

Det som er verre er at nær 80% av disse nå går gjennom skolen og ut i 10. klasse som funksjonelle anafabeter. Jentene har totalt distansert gutta og det sier litt om hvor dårlige gutta er.

På et truckførerkurs i Oslo med 20 elever kom det 8 minoritetselever som ikke forsto oppgavene og ikke klarte testen. 5 av dem var født i Norge. De kunne ikke lese norsk, forsto ikke hva læreren sa, kunne ikke forstå oppgavene og kunne dermed ikke bestå.

ylvali1365381015
Skrevet

tja.

ganske foruroligende at så mange med høy utdannelse (it,helsevesen for å nevne noen grupper) fra den "tredje verden"(det er da bare _en_?) ikke får jobb.

men det var kanskje ikke dit du ville?

jeg skjønner nok hva du tenker, men ber deg nyansere litt.

har lest mange artikler om (og hjertesukk fra) mennesker med ti års utdanning fra hjemlandet, som har søkt aktivt på jobber i årevis. for så å bli avvist ved intervjurunden, mange før pga navnet.

finnes også statistikker på det, hvis du er interessert i å søke den slags vinklinger.

brukbar kjennskap til norsk er bare en ting.

våre fordommer og preferanser en annen. ikke alle innvandrere fra "den tredje verden"(bare betegnelsen impliserer avstand og fremmedgjøring) er ignoranter og analfabeter.

det _kan_ tenkes at taxisjåføren eller kioskinnehaveren faktisk er bedre utdannet enn deg! (eller meg).

viktig å tenke over.

:-)

Skrevet

tja.

ganske foruroligende at så mange med høy utdannelse (it,helsevesen for å nevne noen grupper) fra den "tredje verden"(det er da bare _en_?) ikke får jobb.

men det var kanskje ikke dit du ville?

jeg skjønner nok hva du tenker, men ber deg nyansere litt.

har lest mange artikler om (og hjertesukk fra) mennesker med ti års utdanning fra hjemlandet, som har søkt aktivt på jobber i årevis. for så å bli avvist ved intervjurunden, mange før pga navnet.

finnes også statistikker på det, hvis du er interessert i å søke den slags vinklinger.

brukbar kjennskap til norsk er bare en ting.

våre fordommer og preferanser en annen. ikke alle innvandrere fra "den tredje verden"(bare betegnelsen impliserer avstand og fremmedgjøring) er ignoranter og analfabeter.

det _kan_ tenkes at taxisjåføren eller kioskinnehaveren faktisk er bedre utdannet enn deg! (eller meg).

viktig å tenke over.

F eka: bare 7-8% av de som kom fra Pakistan i fjor hadde utdannelse utover grunnskole (pakistansk), så jeg skjønner ikke hvor alle de velutdannete har gjort av seg.

De som kom i 1980-åra var velutdannede. Ikke nå lenger.

Så du mener det vrimler av velutdannede innvandrere? Det er en myte, dessverre.

ylvali1365381015
Skrevet

F eka: bare 7-8% av de som kom fra Pakistan i fjor hadde utdannelse utover grunnskole (pakistansk), så jeg skjønner ikke hvor alle de velutdannete har gjort av seg.

mulig det.

jeg hadde afrikanere i sinne da jeg svarte, har lest mye om det, selv om det er mange år siden og jeg er forferdelig dårlig til å huske kilder. jeg legger meg bare på minnet det inntrykket det gav.

skulle så gjerne gitt deg mer utførlig info, men desverre du...

Skrevet

Det står der at svensker defineres som innvandrere også. Det kan være urovekkende.

ylvali1365381015
Skrevet

Det eneste vi har av dokumentasjon er en skole med 30% minoritetselever hvorav ca halvparten av dem ikke snakker norsk ved skolestart, ca halvparten har gått i barnehage og halvparten er født i Norge. At barnehage skal sikre norskkunskper er dessverre ikke lenger tilfelle i Oslo.

Det som er verre er at nær 80% av disse nå går gjennom skolen og ut i 10. klasse som funksjonelle anafabeter. Jentene har totalt distansert gutta og det sier litt om hvor dårlige gutta er.

På et truckførerkurs i Oslo med 20 elever kom det 8 minoritetselever som ikke forsto oppgavene og ikke klarte testen. 5 av dem var født i Norge. De kunne ikke lese norsk, forsto ikke hva læreren sa, kunne ikke forstå oppgavene og kunne dermed ikke bestå.

"jentene har totalt distansert gutta?" hva _betyr_ denne

setningen? ingenting! mener du at jentene har forbigått guttene hva norskkunnskaper angår, kanskje?

"og det sier litt om hvor dårlige gutta er" ? hæh?

implisitt at jentene er temmelig elendige i utgangspunktet, eller at guttene generelt sett burde være bedre enn jentene?

dette innlegget etterlater meg bare spørrende... ?

Skrevet

"jentene har totalt distansert gutta?" hva _betyr_ denne

setningen? ingenting! mener du at jentene har forbigått guttene hva norskkunnskaper angår, kanskje?

"og det sier litt om hvor dårlige gutta er" ? hæh?

implisitt at jentene er temmelig elendige i utgangspunktet, eller at guttene generelt sett burde være bedre enn jentene?

dette innlegget etterlater meg bare spørrende... ?

Ikke så rart.

Ingen får forskningsmidler til å forske på minoriteters problemer, ingen vil ha navnet sitt på slik forskning, ingen søker om støtte til det lenger og ingen i det politiske eller i myndigheter vil se slikt. Et ikke-tema.

F eks så finnes det -absolutt ikke noe- materiale på hvorfor Oslo-beboere migrerer mellom bydeler, enda det er helt klart for alle som bor i disse bydelene.

På Holmlia Senter sto det ca 100-150 ungdommer og hang forrige helg. På Munkerud T-bane sto det ca 50. Det var det jeg så. I fjor var det ingen. Så noe skjer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...