Gå til innhold

IQ- test

Gjest EnLitenKattepus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke værst, synes jeg! (Det _var_ en svært vanskelig test)

:)

For vanskelig for meg i hvertfall..!Jaja, takk for trøsten=)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• mynaeve

3

• meg__123!

2

• Reven1365380455

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For så vidt greit. Jeg forstår hvordan oppgavemakeren tenker. Faren til en gammel kompis har levet av å lage slike helt fra 1970.

Jeg har for liten tålmodighet.

I tålmodighetstester hadde jeg skåra 1 av 10.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

For så vidt greit. Jeg forstår hvordan oppgavemakeren tenker. Faren til en gammel kompis har levet av å lage slike helt fra 1970.

Jeg har for liten tålmodighet.

I tålmodighetstester hadde jeg skåra 1 av 10.

OK. Man har et fortrinn, når man vet hvordan de tenker, ja.Har prøvd diverse IQ-tester før, og kan noen av "hemmelighetene".

Men visse oppgaver krever _svært_ gode matematikkunnskaper, også.

Hvis man løser mange slike, vil man vel øke IQ- en på sikt.

Men dette "målet" på IQ, er det bestandig korrekt, når samme person kan score helt forskjellig med noen ukers mellomrom f.eks., etter å ha "lært seg triksene".

Skrevet

OK. Man har et fortrinn, når man vet hvordan de tenker, ja.Har prøvd diverse IQ-tester før, og kan noen av "hemmelighetene".

Men visse oppgaver krever _svært_ gode matematikkunnskaper, også.

Hvis man løser mange slike, vil man vel øke IQ- en på sikt.

Men dette "målet" på IQ, er det bestandig korrekt, når samme person kan score helt forskjellig med noen ukers mellomrom f.eks., etter å ha "lært seg triksene".

En person kan skåre helt ulikt etter f eks dagsform.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Der sa du noe.En bør teste seg på en _svært god_ dag, med andre ord, hvis en planlegger en Mensa-test.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Du er sikkert med i Mensa, kan jeg tenke.

Skrevet

Det er uansett et poeng at man aldri kan skåre MER enn evner tilsier. Skårer man lavt på to uavhengige tester, så er sannsynligheten stor for at resultatet stemmer. (Å ta ta samme test to ganger vil føre til bedre resultat pga læring..)

Jeg er på ingen måte en tilhenger av intelligenstester for normalfungerende mennesker, men jeg ser at argumentene mot slike tester ikke alltid er like logiske...

De seriøse intelligenstestene har et standardavvik på 15 poeng.

Skrevet

Du er sikkert med i Mensa, kan jeg tenke.

De hadde så kjedelige fester, så jeg slutta.

Skrevet

Det er uansett et poeng at man aldri kan skåre MER enn evner tilsier. Skårer man lavt på to uavhengige tester, så er sannsynligheten stor for at resultatet stemmer. (Å ta ta samme test to ganger vil føre til bedre resultat pga læring..)

Jeg er på ingen måte en tilhenger av intelligenstester for normalfungerende mennesker, men jeg ser at argumentene mot slike tester ikke alltid er like logiske...

De seriøse intelligenstestene har et standardavvik på 15 poeng.

De som skårer høyt på dem er alltid tilhengere av slike. Merkelig.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

De hadde så kjedelige fester, så jeg slutta.

Tror deg.

:)

Skrevet

De som skårer høyt på dem er alltid tilhengere av slike. Merkelig.

Så du sier at jeg har tatt slike tester? Jaha.. DET utsagnet vitner ikke om høy logisk resonnement.

Jeg vet mye om slike tester. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg tar slike tester selv...

Men du svarte ikke på noe av det jeg skrev, ei heller kom du med flere argumenter mot intelligenstester.

Skrevet

Der sa du noe.En bør teste seg på en _svært god_ dag, med andre ord, hvis en planlegger en Mensa-test.

Absolutt. Og du bør trene på dem og finne tester du er flink på.

Problemet er at vi mennesker lærer, men det trenger ikke bety at vi kan annet enn det vi har lært. En som kan hele telefonkatalogen utenat, kan sulte i hjel i villmarken.

En som stryker i matte, kan bli veldig rik.

En som er helt ufyselig kan også bli rik.

En som er veldig sympatisk kan sulte i hjel.

Skrevet

Så du sier at jeg har tatt slike tester? Jaha.. DET utsagnet vitner ikke om høy logisk resonnement.

Jeg vet mye om slike tester. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg tar slike tester selv...

Men du svarte ikke på noe av det jeg skrev, ei heller kom du med flere argumenter mot intelligenstester.

Samme hvor logisk og smart du er, så gidder jeg ikke høre på deg.

Slik er livet. Folk lar seg ikke styre. Du kan ikke bestemme hva andre skal tenke eller interessere seg for.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Absolutt. Og du bør trene på dem og finne tester du er flink på.

Problemet er at vi mennesker lærer, men det trenger ikke bety at vi kan annet enn det vi har lært. En som kan hele telefonkatalogen utenat, kan sulte i hjel i villmarken.

En som stryker i matte, kan bli veldig rik.

En som er helt ufyselig kan også bli rik.

En som er veldig sympatisk kan sulte i hjel.

Du har så mange kloke ord, keinstein!

Det er vel lurere å stort sett være allsidig, å utvikle _alle_ inteligensene sine, i steden for å spesialisere seg på _en_ av dem.

Skrevet

Du har så mange kloke ord, keinstein!

Det er vel lurere å stort sett være allsidig, å utvikle _alle_ inteligensene sine, i steden for å spesialisere seg på _en_ av dem.

Finne en nisje å leve i.

Jeg lever i en liten nisje. Funnet en plattform som er oversett og neglisjert av de store. Jeg plukker "smuler". For små til å fanges opp av brede tilbud. Jeg blir aldri rik, og mitt marked kan ikke vokse uhemmet, men jeg lever og har stabilitet. Også i dårlige tider. Mitt vokser litt men ikke fort.

Nesten som en lokal skomaker i gamle dager.

Skrevet

Samme hvor logisk og smart du er, så gidder jeg ikke høre på deg.

Slik er livet. Folk lar seg ikke styre. Du kan ikke bestemme hva andre skal tenke eller interessere seg for.

Okey... Jeg har ingen interesse av å styre noen. Hverken de som forstår logikk, eller de som ikke gjør det :)

Skrevet

Okey... Jeg har ingen interesse av å styre noen. Hverken de som forstår logikk, eller de som ikke gjør det :)

Det du ofte vil oppdage er at samme hvor smart du er, så snur de ryggen til deg og går.

Allmuen liker ikke smarte folk.

Skal du bli populær, så må du være litt impulsiv og dum. Du må drite deg ut i passe doser, være ufornuftig og urasjonell på en måte som sjarmerer.

De mest sympatiske jeg vet om er ganske så urasjonelle og ulogiske, nesten patetiske.

Jeg prøver også så godt jeg kan.

Skrevet

Det du ofte vil oppdage er at samme hvor smart du er, så snur de ryggen til deg og går.

Skal du bli populær, så må du være litt impulsiv og dum. Du må drite deg ut i passe doser, være ufornuftig og urasjonell på en måte som sjarmerer.

De mest sympatiske jeg vet om er ganske så urasjonelle og ulogiske, nesten patetiske.

Ach, det er de beste nyhetene jeg har hørt på lenge!! :)

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Finne en nisje å leve i.

Jeg lever i en liten nisje. Funnet en plattform som er oversett og neglisjert av de store. Jeg plukker "smuler". For små til å fanges opp av brede tilbud. Jeg blir aldri rik, og mitt marked kan ikke vokse uhemmet, men jeg lever og har stabilitet. Også i dårlige tider. Mitt vokser litt men ikke fort.

Nesten som en lokal skomaker i gamle dager.

Jeg liker måten du tenker på; så fornuftig. Og ikke ute etter å bli rik.

Jeg har egentlig aldri tenkt på å starte for meg selv med noe, men man vet ikke hva fremtiden bringer.

Men ang. intelligensene, så mente jeg ikke bare i jobbsammenheng, men i _livet generelt_ at det er smartest å utvikle alle sine inelligenser.(Noe du også er inne på,med det å overleve i naturen, feks.)

Og etterhvert som en vokser, vil dette ha effekt også på muligheter i yrkeslivet, hvis en tenker på å bytte yrke/forfremmes.

Jeg har heller aldri vært tilhenger av å bli rik, akkurat som du også gir inntrykk av. For det er ikke _materiell rikdom_ som gjør livet rikt.

Takk, det er hyggelig å prate med deg.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Så jeg har ingen grunn til å tro at noen ikke liker meg fordi jeg er dum, mener du?

Vil ikke folk stort sett omgås smarte folk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...