Gå til innhold

gjennomstekt stek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal steike lammestek til middag i dag.

Hva skal steketermometeret vise for at steken skal være garantert gjennomstekt?

Vet at det skal være 65-70gr for at den skal være rosa, men jeg har en mann som er livredd for rosa kjøtt.

Takker for svar :-)

Skrevet

Jeg pleier å steke den til 76gr. Ikke noe bra med for lenge heller, kan bli tørr.

Jeg skal også ha lammestek idag, men skal prøve å tilberede i gryte denne gang fordi jeg skal ha fløtegratinerte poteter i stekovnen en time. Har surra lammestek idag og den putrer forsiktig nå med steketermometeret i.

Tilbehør idag: potet/sellerigrateng og fløtegratinerte poteter, rosenkål og mintgele. Har ikke helt bestemt om jeg skal lage saus av kraften eller lage bernaise, pleier å variere litt.

Hva skal du ha som tilbehør?

Skrevet

Jeg tipper at 68 grader er passe å ta den ut, men det spørs om du får målt på riktig sted. Når du så tar den ut, vil det stige til 70-72 i 10-15 min mens den hviler.

Det er synd å steke den så mye, da den blir tørr. Jeg ville heller tatt svinekjøtt da, i stedet for å ødelegge en lammestek slik. Eller lage en gryterett med saus.

Det blir som gjennomstekt biff, det blir helt feil. Du ødelegger maten med vilje. Tåler du ikke å spise litt rosa, så velg et kjøtt som skal gjennomstekes.

Skrevet

Jeg pleier å steke den til 76gr. Ikke noe bra med for lenge heller, kan bli tørr.

Jeg skal også ha lammestek idag, men skal prøve å tilberede i gryte denne gang fordi jeg skal ha fløtegratinerte poteter i stekovnen en time. Har surra lammestek idag og den putrer forsiktig nå med steketermometeret i.

Tilbehør idag: potet/sellerigrateng og fløtegratinerte poteter, rosenkål og mintgele. Har ikke helt bestemt om jeg skal lage saus av kraften eller lage bernaise, pleier å variere litt.

jeg skal også ha lammelår i dag. Jeg vil ha det lett rosa og tar det ut når det har 70 grader. Steker det på 125 grader. Når steika har nådd 70 grader skal det hvile i alufolie i 20 min. Som tilbehør skal jeg ha glaserte neper og gulerøtter. Lager en saus av kraften. Tenkte jeg skulle gå for en litt avansert potetvariant i dag. Mosede mandelpoteter som blir lagt utover bakepapir, så forvellede spinatblader og løk og sopp i midten. Så rulles dette sammen til en rull, pensles med egg og rulles i sesamfrø og stekes lett. "Pølsen" deles og det ser ut som sushi.

Sliter litt med forretten i dag. Noen som har noen tips?

Dessert blir det fruktpai med vaniljekrem

Skrevet

Forresten så kan du ta en bit og steke lenger for de som ikke tør spise rosa.

Skrevet

jeg skal også ha lammelår i dag. Jeg vil ha det lett rosa og tar det ut når det har 70 grader. Steker det på 125 grader. Når steika har nådd 70 grader skal det hvile i alufolie i 20 min. Som tilbehør skal jeg ha glaserte neper og gulerøtter. Lager en saus av kraften. Tenkte jeg skulle gå for en litt avansert potetvariant i dag. Mosede mandelpoteter som blir lagt utover bakepapir, så forvellede spinatblader og løk og sopp i midten. Så rulles dette sammen til en rull, pensles med egg og rulles i sesamfrø og stekes lett. "Pølsen" deles og det ser ut som sushi.

Potetvarianten din ser spennende ut, den skal jeg jammen prøve en gang.

Jeg skal også prøve en ny variant, det jeg skrev: potet/sellerigrateng. Poteter og selleri skal rives grovt og blandes med salt, pepper og revet ost. Stekes i porsjonsformer eller ildfast form med fløte i også. Alltid spennende med noe nytt, ikke sant?

Tenkte ha trollkrem til dessert.

Forrett....?? Ikke tenkt på det idag jeg, men det smaker med en god forrett også, sant det. Ikke så lett å komme med forslag, vet ikke hva du har i huset. Rekecoctail synes jeg alltid er godt, likeledes spekeskinke og melon. En god suppe kanskje. Om du f.eks. har en sjampinjongboks og litt fløte i huset, blir jo god suppe av det.

Bon Apetitt til deg og andre idag.

Skrevet

Potetvarianten din ser spennende ut, den skal jeg jammen prøve en gang.

Jeg skal også prøve en ny variant, det jeg skrev: potet/sellerigrateng. Poteter og selleri skal rives grovt og blandes med salt, pepper og revet ost. Stekes i porsjonsformer eller ildfast form med fløte i også. Alltid spennende med noe nytt, ikke sant?

Tenkte ha trollkrem til dessert.

Forrett....?? Ikke tenkt på det idag jeg, men det smaker med en god forrett også, sant det. Ikke så lett å komme med forslag, vet ikke hva du har i huset. Rekecoctail synes jeg alltid er godt, likeledes spekeskinke og melon. En god suppe kanskje. Om du f.eks. har en sjampinjongboks og litt fløte i huset, blir jo god suppe av det.

Bon Apetitt til deg og andre idag.

ja tror det blir suppe. Fant andebryst i fryseren, men det var vakumpakket og 900 g, litt heftig forrett til 4 personer.

Godt brød har jeg også, så det blir suppe! takk!

Tenkte jeg skulle koke pærer i tyttebærlake for å ha som tilbehør, har du prøvd det? Passer det til lam eller er det for "vilt"-tilbehør?

Skrevet

Forresten så kan du ta en bit og steke lenger for de som ikke tør spise rosa.

Kan ikke skjære i steika og vente på at den avskårne biten skal stekes ferdig, da renner jo safta ut av låret.

Skrevet

ja tror det blir suppe. Fant andebryst i fryseren, men det var vakumpakket og 900 g, litt heftig forrett til 4 personer.

Tenkte jeg skulle koke pærer i tyttebærlake for å ha som tilbehør, har du prøvd det? Passer det til lam eller er det for "vilt"-tilbehør?

Får jeg lov å komme på middag hos deg i dag? ;O)

Hørtes så utrolig godt ut alt sammen.

Skrevet

maybe baby! :o)

Skrevet

Kan ikke skjære i steika og vente på at den avskårne biten skal stekes ferdig, da renner jo safta ut av låret.

Interesssant problem.

Jeg ville tatt annet kjøtt, eller latt "gourmeten" spise pølse med lompe.

Skrevet

Ikke prøvd pære i tyttebærlake, men høres spennende ut. Jeg synes godt du kan bruke det til lam.

Nå må jeg gå til grytene.....

Få høre hvordan middagen din smakte da:-)

Skrevet

Ja, gutt23 virker som en skikkelig gourmetkokk altså!!

Skrevet

Ikke prøvd pære i tyttebærlake, men høres spennende ut. Jeg synes godt du kan bruke det til lam.

Så klart.

skal begynne jeg også nå..

Kjevle ut butterdeigen til paien!

Krydre lammelåret.

PS: jeg bruker frisk rosmarin og i noen bøker står det at den skal kun smøres på den siste halvtimen pga at den blir brent under steking.

Jeg tenkte jeg skulle lure inn noen rosmarin kvaster her og der..

Skrevet

Hva slags fruktpai lager du? Oppskrift? ;)

Skrevet

Hva slags fruktpai lager du? Oppskrift? ;)

man tager hva man haver.

I fryseren fant jeg mors frosne jordbær, frosne bjørnebær ellers har jeg en kilo plommer. Vet ikke om jeg kan blande alt dette, men jeg prøver.

Som bunn bruker jeg bare ferdig butterdeig.

Men hjemmelaget vaniljekrem selvsagt

Skrevet

Det blir kokt potet, gulrot og rosenkål til i dag. Og så lager jeg sausen av stekesjyen.

Høres spennendes ut med potet/sellerigrateng :-)

Skrevet

Det blir kokt potet, gulrot og rosenkål til i dag. Og så lager jeg sausen av stekesjyen.

Høres spennendes ut med potet/sellerigrateng :-)

Ja, den potet/sellerigratengen blir det ikke siste gang jeg lager, virkelig godt.Så oppskriften i forbindelse med lammesteik, men kan sikkert brukes til andre steiker også.

Jeg grovrev 300gr. poteter og 300gr. selleri og blanda med 50gr. revet ost, salt og pepper. Blanda dette og la det i ildfast form. 1/4ltr. matfløte over til slutt. 200gr. ca. 40 min. nam nam.

Skrevet

Hvordan går det med middagen din?

her er alt i rute.. bortsett fra at lammelåret snart er ferdig så det er tatt ut for å hvile litt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...