Gå til innhold

gjennomstekt stek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det med middagen din?

her er alt i rute.. bortsett fra at lammelåret snart er ferdig så det er tatt ut for å hvile litt..

Middagen min har gått veldig bra, er fortært nå, mann og datter var storfornøyd, særlig med den potet/sellerigratengen. Er jo godt med litt forandring. Lammesteika ble nydelig, saftig og god.

Vi tok litt is ved siden av trollkremen, tenkte meg datteren ville ha noe ved siden av og jeg hadde ikke noe i huset til å lage eggekrem eller vaniljekrem som sikkert er godt ved siden av. Mannen min liker ikke tyttebær så hoppet over desserten.

Nå er jeg kjempemett og etter en liten stund herinne skal jeg strekke beina litt på sofaen.

Håper du får et koselig måltid, regner med du har noen å spise sammen med siden du lager så flott søndagsmiddag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Middagen min har gått veldig bra, er fortært nå, mann og datter var storfornøyd, særlig med den potet/sellerigratengen. Er jo godt med litt forandring. Lammesteika ble nydelig, saftig og god.

Vi tok litt is ved siden av trollkremen, tenkte meg datteren ville ha noe ved siden av og jeg hadde ikke noe i huset til å lage eggekrem eller vaniljekrem som sikkert er godt ved siden av. Mannen min liker ikke tyttebær så hoppet over desserten.

Nå er jeg kjempemett og etter en liten stund herinne skal jeg strekke beina litt på sofaen.

Håper du får et koselig måltid, regner med du har noen å spise sammen med siden du lager så flott søndagsmiddag.

mmm..

den selleri/potetvarianten må jeg prøve. Er kjempeglad i selleri/potetstappe som passer perfekt til vilt.

Får besøk av noen venner så vi skal nok klare å fortære middagen her også!

Fortsatt god sofasøndag

Skrevet

mmm..

den selleri/potetvarianten må jeg prøve. Er kjempeglad i selleri/potetstappe som passer perfekt til vilt.

Får besøk av noen venner så vi skal nok klare å fortære middagen her også!

Fortsatt god sofasøndag

Takk for det. Sofasøndag er bare en del av søndagen....har vært på skogtur og holdt på med maten. I sofaen blir det strikket og strikket. Imorgen er det "full rulle" som barnevakt, men det er jo bare koselig. Fortsatt fin søndag med venner.

Skrevet

Takk for det. Sofasøndag er bare en del av søndagen....har vært på skogtur og holdt på med maten. I sofaen blir det strikket og strikket. Imorgen er det "full rulle" som barnevakt, men det er jo bare koselig. Fortsatt fin søndag med venner.

middagen ble en suksess den

sjampingjongsuppen ble veldig god.

lammelåret ble også bra. Potetene ble litt vanskelige å rulle. Kanskje mer smør i mosen neste gang. neper og gulerøtter passet godt til.

Plommene var ikke så veldig søte til paien så de måtte sukres. Men vaniljekremen gjorde susen. Og det hele med god vin så er jeg fornøyd

Skrevet

Jeg tipper at 68 grader er passe å ta den ut, men det spørs om du får målt på riktig sted. Når du så tar den ut, vil det stige til 70-72 i 10-15 min mens den hviler.

Det er synd å steke den så mye, da den blir tørr. Jeg ville heller tatt svinekjøtt da, i stedet for å ødelegge en lammestek slik. Eller lage en gryterett med saus.

Det blir som gjennomstekt biff, det blir helt feil. Du ødelegger maten med vilje. Tåler du ikke å spise litt rosa, så velg et kjøtt som skal gjennomstekes.

Ikke enig. Synes lammesteken blir mør og fin selv om den er akkurat gjennomstekt. Mye verre å steke svinesteika for mye!

Skrevet

Ikke enig. Synes lammesteken blir mør og fin selv om den er akkurat gjennomstekt. Mye verre å steke svinesteika for mye!

Jeg tror alt kjøtt blir ødelagt av oversteking. Så et korrekt plassert termometer er viktig.

Svinesteik er ferdig på 68 grader, stiger til 72 grader og synker til 62-65 under hvile.

Jeg ser med undring på nye metoder, pakket i plast, med presise vannbad og en kjapp grill. Jeg vet ikke enda hvilke typer kjøtt, men det er helt nydelig. Ytrefilet ferdig mørnet i hver fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...