Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte sammen med en mann som har den daglige omsorgen for sønnen sin på 4 år.Han har et greit forhold til guttens mor, som har gutten i en del helger og ferier. Er veldig spent på hvordan jeg vil takle denne situasjonen med å forholde meg til et barn i hverdagen som ikke er mitt. Og samtidig jobbe med samlivet vårt. Er det noen her som har erfaringer og kanskje noen gode råd å komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24617-stemor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst tror jeg det er viktig å _være seg selv_ ovenfor barn, og ikke på forhånd bestemme seg for hvilken "rolle" man skal ha.

Dernest er det vel viktig å være bevisst at barnet allerede har en mor, og at det ikke er denne funksjonen du skal overta eller konkurrere med. Det er også viktig å være klar over hvilken særstilling barn har hos sine foreldre. Barnet kommer som regel først, og slik må det være!

Dette er et relativt lite barn, og du og din samboer er som voksenpersonene de som har ansvaret for alt ve og vel i hjemmet. Man kan ikke stille forventninger til et så lite barn om å forstå, tilpasse seg og "vente på tur".

Du bruker dine gode egenskaper og din omsorgsevne for å skape et godt hjem for alle tre. Samarbeid med samboeren din - kommunikasjon er det viktigste når det gjelder barn og barneoppdragelse. Det er viktig at du vet hvor samboeren din setter sine grenser og hva han forventer av deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24617-stemor/#findComment-103008
Del på andre sider

Gjest latino

HALLO "STEMOR"

Jeg har vært stemor i 15 år, men uten at vi hadde den daglige omsorgen. Etter skilsmissen, ble min exmann stefar. Da var han faktisk i stand til å skjønne hvilke problem jeg hadde hatt i alle år:

At jeg ikke fikk lov til å snakke til ungene. Dere må være likestilt når det gjelder dette. En annen ting, er at ungene kan se deg som den som står som eneste årsak til at mor og far ikke flytter sammen igjen. Dette må dere snakke med ungene om, slik at dette er avklart med en gang. En annen ting, er at du ikke må la mannen din få deg til å ta alt det negative. Heller motsatt. Men, for all del, jeg ville ikke vært denne tiden foruten. Det vil bli enklere ettersom dere skal ha den daglige omsorgen, men da må det være deres husregler som gjelder. Prøv å få til en god dialog med mammaen, og ikke la hun være den som bestemmer når hun skal ha barna. Barn trenger faste holdepunkt, så det beste er at ungenes besøk hos mamma, er i så faste rutiner som mulig, men selvfølgelig med muligheter for diskusjon under spesielle forhold. Mammaen må heller ikke få lov til å leke julenisse når de er der. Om uttalelsen "du bestemmer ikke over meg, for du er ikke moren min" dukker opp, så er et greit svar: Dette er ditt hjem også, derfor må det fungere slik. Familieråd er ikke dumt. Og spesielt om dere er i dialig med mammaen - ved spesielle saker, at hun kan være med på dette.

LYKKE TIL.

HILSEN LATINO

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24617-stemor/#findComment-103010
Del på andre sider

Jeg håper du har hatt endel kontakt med barnet allerede nå. Jeg veit med meg selv at hvis kjæresten til mutter hadde flytta inn her før jeg hadde møtt han, da hadde tingene blitt veldig mye mer komplisert. Men det er selvfølgelig ikke det samme med en tenåring som med et lite barn. Men uansett så tror jeg det er best at du blir godt kjent med barnet før du bare braser inn i livet hans. Nå som jeg kjenner "stefaren" min ganske godt, hadde det ikke gjort noe hvis han hadde flytta inn. Hadde han flytta inn før jeg hadde blitt kjent med han hadde jeg vært mye mer fiendtlig innstilt og da hadde vi sannsynligvis fått mye dårligere familifordhold her hjemme.

Vel, har ikke så mange råd å komme med, men husk at du ikke er mammaen hans, bare en reservemamma. Til å begynne med tror jeg nok jeg ville overlatt kjefting og bestemmelser til pappaen, så kan du bli mer og mer med etter hvert.

Lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24617-stemor/#findComment-103329
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...