Gå til innhold

Dongeri/jeans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier dere alle jeans nå, og ikke dongeribukser?

Jeg vet at noen sier olabukser, men det er fra femtitallet, er det ikke?

Jeg får meg ikke til å si jeans, det høres teit ut på norsk, syns jeg. Sier dongeri.

Skrevet

Jeg har aldri sagt dongeri, det var åpenbart ikke noe vanlig uttrykk der jeg vokste opp.

Sier olabukser eller jeans.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg sier jeans eller olabukser..Dongeribukser føles ikke naturlig i mitt volkabular.

:-)

Gjest strekerpaaveggen
Skrevet

olabukse, pappa sier dongeri dog.. merkelig kar..

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg sier dongeribukse, har alltid sagt det.

Skrevet

Dongeri her. Søskenbarnet mitt som vokste opp nede på Lillestrøm-kanten sa Olabukser og Olajakker husker jeg, hørtes helt snålt ut i mine trønderske ører. :o)

Skrevet

Jeg sier, og har alltid sagt, olabukser. Jeg er fra østlandet.

I Trondheim hvor jeg nå bor, sier folk dongeribukser (iallfall de jeg har hørt).

Er det ikke bare dialektforskjeller, da?

Jeans er helt tydelig et nyord på vei inn, og det adopteres vel av både østlendinger og trøndere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...