Gå til innhold

Nå er det ikke viktig å kunne norsk lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg snart må legge meg nedpå litt før jeg blir helt slapp.

Det var bare det som manglet; de har gitt opp, resignert. Arbeidslivet ser at det melder seg en stadig økende masse med analfabeter. Vi har ikke så mange jobber som passer for folk som ikke kan norsk. De kan ikke få jobb med dans og fremedkultur. Det er ikke noe mål å danse på veien til sosialkontoret mens de strør om seg med eksotiske oppskrifter, blomster og fargerike bønnetepper.

--------------------------

- Dårlig norsk greit

[Aftenposten 14.09.06 09:45]

- Mange minoritetsspråklige barn synes det er vanskelig å begynne på skolen. Skolen må tilpasse seg barna, ikke bare omvendt. Man må legge mer vekt på morsmål og tospråklig opplæring, sier leder Athar Ali i Norsk Innvandrerforum.

Han mener skolen skaper tapere når barna blir målt og veid kun etter sine norskkunnskaper.

- Barna blir testet og vurdert ut fra hvor mye norsk de kan, og dette virker negativt inn på selvbildet deres. Urdu, tyrkisk og arabisk er også en del av Norge, sier Ali til Aftenposten.

47 prosent av elevene på Grorud skole er minoritetsspråklige. For å gi seksåringene en enklere skolestart, ble det i høst opprettet aldersblandede grupper på første og andre årstrinn.

- Vi må ikke grave oss ned i det de ikke kan. Det er mye disse barna kan, som ikke norske barn kan, sier ressurslærer Lene Rieb. Rektor Petter Kristiansen er enig i at minoritetsspråklige barn må få positiv oppmerksomhet, selv om de ikke kan norsk. Skolen har derfor opprettet et "kreativt fag:

- Vi har alltid hatt elever som ikke kan et ord norsk. Gjennom kreative, praktiske fag kan de uttrykke seg på en annen måte enn med språket, sier lærer Rita Nystadnes til Aftenposten.

Skrevet

Ja, gå å legg deg, du.

Sammen med resten av skoleverket i Oslo.

Med den utviklingen vi ser nå, så vil totalt en tredel av elevene i Oslo-skolen være analfabeter ved utgangen av dette skoleåret. Men ingen er bekymra. De er like optimistiske og entusiastiske, og det kommer stadig nye optimister.

Når de mislykkes, så er de stadig i stand til å finne nye måter å omgå problemet. Ved å slakke på kravene og dermed innlemme problemene som noe positivt.

Høres det ikke feil ut: "Om de snakker og leser norsk eller ikke, det er ikke så farlig! Det går like fint allikevel! Matematikk? Hvem har bruk for det? Arbeidsgivere er bare dumme som ikke skjønner at tyrkisk er like bra som norsk!"

Tjo og hei og hoppsasa.

Skrevet

Sammen med resten av skoleverket i Oslo.

Med den utviklingen vi ser nå, så vil totalt en tredel av elevene i Oslo-skolen være analfabeter ved utgangen av dette skoleåret. Men ingen er bekymra. De er like optimistiske og entusiastiske, og det kommer stadig nye optimister.

Når de mislykkes, så er de stadig i stand til å finne nye måter å omgå problemet. Ved å slakke på kravene og dermed innlemme problemene som noe positivt.

Høres det ikke feil ut: "Om de snakker og leser norsk eller ikke, det er ikke så farlig! Det går like fint allikevel! Matematikk? Hvem har bruk for det? Arbeidsgivere er bare dumme som ikke skjønner at tyrkisk er like bra som norsk!"

Tjo og hei og hoppsasa.

Nå tror jeg det er pesimisten i deg som snakker.

Skrevet

Jeg tror heller det er pessimismen...

Skrevet

Jeg ble temmelig oppgitt da jeg fikk vite at folka dro på kurs i islamsk familierett og arverett på Hotel Opera i dag. Der skal de gå, men på et kurs om integrering skulle de ikke. Det kan si noe om hvilken type integrering det egentlig er snakk om i skolen.

Skrevet

Mener du at dette ikke er noe å bry seg om?

"........................................"

Gjest Helle Måne
Skrevet

Det er for utrolig!

Hvordan er det samfunnet blir, lurer jeg på.

Skrevet

Det er for utrolig!

Hvordan er det samfunnet blir, lurer jeg på.

Hvordan Oslo blir. Et flerkulturelt samfunn, delt i to. I den ene snakker de norsk, i den andre vet jeg ikke riktig, men norsk blir det ikke. Lærere må lære seg litt ulike språk for å bli forstått. Da er det greit å samle alle fra et land i en klasse. Før det samlet de alle minoritetsbarn i en klasse, og før det prøvde de å la være. De prøvde å la være alle slags spesialbehandling, men når alle blir spesial, da er det ikke så mange vanlige igjen, så da er de vanlige blitt spesial. Finurlig det der.

Og så var det foreldrene da....

Skrevet

Du kan hive deg på foredrag på Hotel Opera i morgen. Der kan du få æren av å høre en som har oppskriften på hvordan sharialover kan integreres i de norske lovene. Sant.

Helt seriøst seminar på engelsk. Han som taler kommer fra en seriøs organisasjon (IHRC) , så sant du anser islam for seriøst:

http://www.ihrc.org.uk/catalog/images/must_stop_zionism.jpg

Se nedover sida, invitasjon til seminar. Det har faen ikke mye med integrering å gjøre, slik jeg har forstått det, og slippe til sånne.....

http://www.bydel-grunerlokka.oslo.kommune.no/enhet_for_mangfold_og_integrering/

Skrevet

Ja

Skrevet

Ja

Du mener altså at det at vi motvirker integrering blant innvandrere ikke er noe å bry seg om? Seriøst?

Skrevet

Du mener altså at det at vi motvirker integrering blant innvandrere ikke er noe å bry seg om? Seriøst?

Seriøst, slutt å legg ord i munnen min.

Skrevet

Seriøst, slutt å legg ord i munnen min.

Nei, nei. Jeg legger ikke ord i munnen din. Det keinstein kommenterte var at man ikke lærer innvandrerbarn norsk. Ikke sant? Er du enig i at å lære norsk er en forutsetning for integrasjon i samfunnet? Ikke? Du sier jo at det ikke er noe å bry seg om, så da sier du ganske enkelte at vi ikke skal bry oss om at enkelte unngår å jobbe for, og sågar motvirker, integrering.

"......................................."

Skrevet

Nei, nei. Jeg legger ikke ord i munnen din. Det keinstein kommenterte var at man ikke lærer innvandrerbarn norsk. Ikke sant? Er du enig i at å lære norsk er en forutsetning for integrasjon i samfunnet? Ikke? Du sier jo at det ikke er noe å bry seg om, så da sier du ganske enkelte at vi ikke skal bry oss om at enkelte unngår å jobbe for, og sågar motvirker, integrering.

"......................................."

Jo, du legger ord i munnen min.

Hvis du leser avisartikkelen som keinstein kom med, står det ingenting om at "vi ikke lærer innvandrerbarn norsk". Det er altså ikke så mye å hisse seg opp over.

"Vi må ikke grave oss ned i det de ikke kan. Det er mye disse barna kan, som ikke norske barn kan, sier ressurslærer Lene Rieb. Rektor Petter Kristiansen er enig i at minoritetsspråklige barn må få positiv oppmerksomhet, selv om de ikke kan norsk. Skolen har derfor opprettet et "kreativt fag:

- Vi har alltid hatt elever som ikke kan et ord norsk. Gjennom kreative, praktiske fag kan de uttrykke seg på en annen måte enn med språket, sier lærer Rita Nystadnes til Aftenposten. "

Det er flere innfallsvinkler til integrering. Hvis barna blir "sett på" som tapere ved første skoledag, er det derimot grunn til bekymring.

Skrevet

Jo, du legger ord i munnen min.

Hvis du leser avisartikkelen som keinstein kom med, står det ingenting om at "vi ikke lærer innvandrerbarn norsk". Det er altså ikke så mye å hisse seg opp over.

"Vi må ikke grave oss ned i det de ikke kan. Det er mye disse barna kan, som ikke norske barn kan, sier ressurslærer Lene Rieb. Rektor Petter Kristiansen er enig i at minoritetsspråklige barn må få positiv oppmerksomhet, selv om de ikke kan norsk. Skolen har derfor opprettet et "kreativt fag:

- Vi har alltid hatt elever som ikke kan et ord norsk. Gjennom kreative, praktiske fag kan de uttrykke seg på en annen måte enn med språket, sier lærer Rita Nystadnes til Aftenposten. "

Det er flere innfallsvinkler til integrering. Hvis barna blir "sett på" som tapere ved første skoledag, er det derimot grunn til bekymring.

Det er en artikkel som forsøker å ta fokuset bort fra noe utrolig viktig (som er en direkte forutsetning for at integrering skal være mulig). Og nei - vi skal selvfølgelig ikke nedvurdere det disse barna faktisk kan. Det er utvilsomt mange nyttige egenskaper og kunnskaper hos disse. Men det forandrer ikke det faktum at de MÅ lære norsk. Hvis de ikke lærer norsk, så hjelper det ikke uansett hvor mye annet de kan - da vil de aldri bli en del av det norske samfunnet.

"......................................"

Skrevet

Å kunne snakke, skrive og lese brukbart norsk skulle være en menneskerett her i landet, ikke en byrde.

Skrevet

Å kunne snakke, skrive og lese brukbart norsk skulle være en menneskerett her i landet, ikke en byrde.

Språkeksperter har funnet en politisk korrekt doktrine: at ingen kan lære norsk uten å kunne "sitt eget språk" først med gramatikk og alt, og at analfabeter ikke kan lære norsk. Mange driftige innvandrere greier det likevel, men det er ikke korrekt å fokusere på. Heller ikke at språkene er så totalt ulike.

Det er hysj-hysj at foreldrene ofte regelrett saboterer barns læring av norsk kultur og språk. Og at de regelrett konkurrerer om å fø opp barn som er minst mulig norske, slik at de bindes til foreldrenes kultur og tradisjoner. Foreldrene ønsker å beholde kontrollen og "ha det akkurat som hjemme". De bl a frykter å "miste" barna og barnebarna til norsk kultur og språk.

I tillegg påstår de at norsk er et lite språk og at det er mye viktigere å lære engelsk. Legger du til den religiøse fordømmelsen av norsk kultur, så har du komplett pakke: isolasjon og segregering. Språket er nøkkelen og inngangsbilletten til Norge og nordmenn, til jobb og sosialt liv.

Kort sagt: Ingen orker snakke eller jobbe sammen med noen som ikke snakker landets språk, og ikke forstår hva som foregår. Mange blir så isolert at de får psykiske problemer. Og jo mindre kontakt de har med norske, jo mindre norsk lærer de. Og gir opp. De søker den enkleste løsning: sine egne landsmenn og sitt eget språk.

Skrevet

Selvsagt er det viktig å også ha fokus på det minoritetsbarna kan. Men skal de få det godt i Norge, så MÅ de kunne norsk.

For å lære noe nytt, så må man faktisk også ha litt fokus på det de ikke kan...

Skrevet

Selvsagt er det viktig å også ha fokus på det minoritetsbarna kan. Men skal de få det godt i Norge, så MÅ de kunne norsk.

For å lære noe nytt, så må man faktisk også ha litt fokus på det de ikke kan...

De bare forsøker å flytte fokus og endre betingelsene til å passe situasjonen. Situasjonen og framdriften er ute av kontroll, så de forsøker å gjøre det beste ut av håpløshet. Problemet vokser -alt for fort-. Det er som å stoppe en løpsk bøffelflokk. De har hverken komeptanse eller ressurser. 70% av de ansatte f eks i SFO er ufaglærte. Nye lærere på skoler med store utfordringer blir yngre, mindre kvalifiserte og slutter fortere.

Det er et fenomen som vi ser over hele verden; hjerneflukt. Her skjer den mellom bydeler i Oslo, I Malmø flytter folk fara byen. I Nederland flytter de fra landet. Den største hjerneflukten skjer i Midtøsten, Kina og Afrika.

Pga kompetansemangel og hjerneflukt er økonomien til Egypt, Syria, Palestina og Libanon til sammen ikke større enn finske Nokia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...