Gå til innhold

Nå er det ikke viktig å kunne norsk lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Språkeksperter har funnet en politisk korrekt doktrine: at ingen kan lære norsk uten å kunne "sitt eget språk" først med gramatikk og alt, og at analfabeter ikke kan lære norsk. Mange driftige innvandrere greier det likevel, men det er ikke korrekt å fokusere på. Heller ikke at språkene er så totalt ulike.

Det er hysj-hysj at foreldrene ofte regelrett saboterer barns læring av norsk kultur og språk. Og at de regelrett konkurrerer om å fø opp barn som er minst mulig norske, slik at de bindes til foreldrenes kultur og tradisjoner. Foreldrene ønsker å beholde kontrollen og "ha det akkurat som hjemme". De bl a frykter å "miste" barna og barnebarna til norsk kultur og språk.

I tillegg påstår de at norsk er et lite språk og at det er mye viktigere å lære engelsk. Legger du til den religiøse fordømmelsen av norsk kultur, så har du komplett pakke: isolasjon og segregering. Språket er nøkkelen og inngangsbilletten til Norge og nordmenn, til jobb og sosialt liv.

Kort sagt: Ingen orker snakke eller jobbe sammen med noen som ikke snakker landets språk, og ikke forstår hva som foregår. Mange blir så isolert at de får psykiske problemer. Og jo mindre kontakt de har med norske, jo mindre norsk lærer de. Og gir opp. De søker den enkleste løsning: sine egne landsmenn og sitt eget språk.

Å lære norsk er være eller ikke være, ikke bare for innvandrerbarn men også for norske barn. Å beherske språket er ren makt. Den som uttrykker seg godt får gjennomslag for sine ønsker.

Jeg skjønner hva du mener med at foreldrene ønsker å oppdra barna mest mulig i den opprinnelige kulturen. Dette skyldes nok i noen grad forskjellig ideologi og verdisyn, men jeg tror det også skyldes at norsk kultur/språk forblir ukjent for foreldrene. Her har skolen utfordringer mht feks foreldremøter, at fremmedspråklige foreldre kommer og forstår.

Den norske skolen er blitt ubegripelig for foreldre som er vant til et helt annet system - jeg strever jo selv med å forstå den nye pedagogikken, selv om jeg i utgangspunktet er positiv.

Mange innvandrerforeldre er jo veldig ambisiøse på barnas vegne også, mye mer enn norske foreldre - men her er det tilsynelatende forskjeller mellom landene innvandrerne kommer fra.

Det er vel ingen i den norske skolen som ikke mener at alle bør lære seg best mulig norsk. Forslaget handler vel mer om hvordan man best mulig møter 6åringer for å gi dem en god start, og nettop formidle nødvendig kunnskap på best mulig måte. Jeg tror ikke morsmålsundervisning er bare PK, men at psykologer og pedagoger har belegg for dette.

Dette ble skikkelig ustrukturert - har åpenbart ikke ordet i min makt i dag jeg heller...

Skrevet

Å lære norsk er være eller ikke være, ikke bare for innvandrerbarn men også for norske barn. Å beherske språket er ren makt. Den som uttrykker seg godt får gjennomslag for sine ønsker.

Jeg skjønner hva du mener med at foreldrene ønsker å oppdra barna mest mulig i den opprinnelige kulturen. Dette skyldes nok i noen grad forskjellig ideologi og verdisyn, men jeg tror det også skyldes at norsk kultur/språk forblir ukjent for foreldrene. Her har skolen utfordringer mht feks foreldremøter, at fremmedspråklige foreldre kommer og forstår.

Den norske skolen er blitt ubegripelig for foreldre som er vant til et helt annet system - jeg strever jo selv med å forstå den nye pedagogikken, selv om jeg i utgangspunktet er positiv.

Mange innvandrerforeldre er jo veldig ambisiøse på barnas vegne også, mye mer enn norske foreldre - men her er det tilsynelatende forskjeller mellom landene innvandrerne kommer fra.

Det er vel ingen i den norske skolen som ikke mener at alle bør lære seg best mulig norsk. Forslaget handler vel mer om hvordan man best mulig møter 6åringer for å gi dem en god start, og nettop formidle nødvendig kunnskap på best mulig måte. Jeg tror ikke morsmålsundervisning er bare PK, men at psykologer og pedagoger har belegg for dette.

Dette ble skikkelig ustrukturert - har åpenbart ikke ordet i min makt i dag jeg heller...

Et symptom/virkning er f eks at en 10 år gammel unge er med mora til gynekologen og oversetter hva legen sier til mora. Mora har bodd i Norge i 5 år uten å lære -et eneste ord norsk-. Ungen kan snakke meget godt. Slik tar ungene kontrollen i familien. Unger skal ikke ha kontroll, det skal de voksne ha. Det fins mage eksempler på at 13-15 åringer terroriserer og kontrollerer sin egen familie. Men da er det foreldrenes språkkunnskper som er mangelfull.

Skrevet

Et symptom/virkning er f eks at en 10 år gammel unge er med mora til gynekologen og oversetter hva legen sier til mora. Mora har bodd i Norge i 5 år uten å lære -et eneste ord norsk-. Ungen kan snakke meget godt. Slik tar ungene kontrollen i familien. Unger skal ikke ha kontroll, det skal de voksne ha. Det fins mage eksempler på at 13-15 åringer terroriserer og kontrollerer sin egen familie. Men da er det foreldrenes språkkunnskper som er mangelfull.

Så har nå den ungen klart å lære seg norsk da! : )

Foreldrene må også lære, for meg blir det en selvfølge, om de har tenkt å bosette seg i landet. Nå er det jo en gjeng engelsktalende oljeingeniører her i landet som ikke har lært seg norsk, men de har heller ikke vansker med å komme seg inn i arbeidslivet.

Jeg har tro på et opplegg som knytter økonomiske ytelser fra den norske stat mot oppmøte på norskkurs - så får det heller kjøres egne kurs for kvinner med slør. De kvinnene som blir forsørget av sine menn blir det vanskeligere å nå gjennom 'tvang', men er kan kanskje skolene bidra - det er vel slik hos dem også at det er mødrene som har ansvaret for å følge opp ungene på skolen..

Skrevet

Foreldrene må også lære, for meg blir det en selvfølge, om de har tenkt å bosette seg i landet. Nå er det jo en gjeng engelsktalende oljeingeniører her i landet som ikke har lært seg norsk, men de har heller ikke vansker med å komme seg inn i arbeidslivet.

Jeg har tro på et opplegg som knytter økonomiske ytelser fra den norske stat mot oppmøte på norskkurs - så får det heller kjøres egne kurs for kvinner med slør. De kvinnene som blir forsørget av sine menn blir det vanskeligere å nå gjennom 'tvang', men er kan kanskje skolene bidra - det er vel slik hos dem også at det er mødrene som har ansvaret for å følge opp ungene på skolen..

Da må vel mødrene kunne mer enn ungene?

Vi bør bestemme oss for om vi vil leve i paralellsamfunn, side ved side. Oljesektoren og skipssektoren har vært et språklig paralellsamfunn i 20-30 år. Min nevø måtte snakke engelsk for å jobbe som brannmann. Måtte ta fram engelskboka igjen fort som svint. Kameratene hans begynner å snakke engelsk i lunsjen. De skaper et lite samfunn. Den lokale puben går på engelsk. Tilbudene i butikken er engelske og har vært det i mange år.

På den andre siden av landet skriver elever navnet sitt på urdu på skapet sitt, og norske tenåringer snakker kebabnorsk, som jeg bare forstår 50% av. Både det norske og urdu blir ødelagt. De som reiser til hjemlandet og snakker urdu blir ikke forstått. De snakker hverken urdu eller norsk.

Det samme skjer med dansker i Norge, de snakker ikke hverken dansk eller norsk lenger etter f eks 20 år i Norge, men en merkelig blanding.

Skrevet

Da må vel mødrene kunne mer enn ungene?

Vi bør bestemme oss for om vi vil leve i paralellsamfunn, side ved side. Oljesektoren og skipssektoren har vært et språklig paralellsamfunn i 20-30 år. Min nevø måtte snakke engelsk for å jobbe som brannmann. Måtte ta fram engelskboka igjen fort som svint. Kameratene hans begynner å snakke engelsk i lunsjen. De skaper et lite samfunn. Den lokale puben går på engelsk. Tilbudene i butikken er engelske og har vært det i mange år.

På den andre siden av landet skriver elever navnet sitt på urdu på skapet sitt, og norske tenåringer snakker kebabnorsk, som jeg bare forstår 50% av. Både det norske og urdu blir ødelagt. De som reiser til hjemlandet og snakker urdu blir ikke forstått. De snakker hverken urdu eller norsk.

Det samme skjer med dansker i Norge, de snakker ikke hverken dansk eller norsk lenger etter f eks 20 år i Norge, men en merkelig blanding.

Noen industrier er mer internasjonale enn andre, de henvender seg til utenlandske markeder for varer og tjenester, som feks shipping og olje. Det er i stor grad uproblematisk, sålenge sikkerheten blir ivaretatt - dvs at ikke farlige misforståelser oppstår som følge av språklige misforståelser. Det finnes argumenter både for å drive på norsk og på engelsk, og det vil variere avh. av situasjonen hva som er mest gunstig. Å tvinge gjennom at alt skal være på norsk hele tiden, vil være en hemsko for den internasjonale driften.

Jeg vil tro at både norske ungdommer, norsk-pakistanere på besøk i pakistan, og dansker i norge behersker alle de involverte språkene godt nok til at de kan sjonglere mellom dem hvis de går inn for det. At de velger å blande i det daglige trenger ikke bety så mye annet enn at det er en del av deres identitet der de er i livet akkurat nå.

Skrevet

Det er en artikkel som forsøker å ta fokuset bort fra noe utrolig viktig (som er en direkte forutsetning for at integrering skal være mulig). Og nei - vi skal selvfølgelig ikke nedvurdere det disse barna faktisk kan. Det er utvilsomt mange nyttige egenskaper og kunnskaper hos disse. Men det forandrer ikke det faktum at de MÅ lære norsk. Hvis de ikke lærer norsk, så hjelper det ikke uansett hvor mye annet de kan - da vil de aldri bli en del av det norske samfunnet.

"......................................"

De MÅ vel strengt tatt ingenting.

Skrevet

De MÅ vel strengt tatt ingenting.

For å integreres i det samfunnet man flytter til, så MÅ man selvfølgelig lære språket. Du nekter vel ikke seriøst på det??

"........................................"

Skrevet

For å integreres i det samfunnet man flytter til, så MÅ man selvfølgelig lære språket. Du nekter vel ikke seriøst på det??

Du er så overdramatisk.

Dette er snakk om barn. Jeg tror det skal mye til for at de ikke lærer seg språket i landet de bor.

Skrevet

Du er så overdramatisk.

Dette er snakk om barn. Jeg tror det skal mye til for at de ikke lærer seg språket i landet de bor.

Ja, jeg håper du har rett.

Jeg er overhodet ikke overdramatisk. Jeg snakker ikke om de verste konsekvensene enkelte andre roper og skriker om. Men jeg synes det er nøyaktig like lite intelligent å avfeie ethvert uttrykk for bekymring, som å overdramatisere enhver liten ting.

Skrevet

"Nå er det jo en gjeng engelsktalende oljeingeniører her i landet som ikke har lært seg norsk, men de har heller ikke vansker med å komme seg inn i arbeidslivet."

Det er forskjell på engelsk og Urdu, da. Førstnevnte er faktisk et verdensspråk, og flertallet av nordmenn har ihvertfall et minimum av engelskkunnskaper. Men det er klart - man kan forvente at disse også lærer seg norsk hvis de er her om 5 og 10 år. Jeg jobbet i en bedrift med veldig mange utenlandske folk som ble hentet inn p.g.a kompetanse. Det viste seg over tid at de aller fleste som ikke gadd å lære seg litt norsk, sluttet etter et års tid.

"......................................."

Skrevet

Ja, jeg håper du har rett.

Jeg er overhodet ikke overdramatisk. Jeg snakker ikke om de verste konsekvensene enkelte andre roper og skriker om. Men jeg synes det er nøyaktig like lite intelligent å avfeie ethvert uttrykk for bekymring, som å overdramatisere enhver liten ting.

Ok

Skrevet

Det er en artikkel som forsøker å ta fokuset bort fra noe utrolig viktig (som er en direkte forutsetning for at integrering skal være mulig). Og nei - vi skal selvfølgelig ikke nedvurdere det disse barna faktisk kan. Det er utvilsomt mange nyttige egenskaper og kunnskaper hos disse. Men det forandrer ikke det faktum at de MÅ lære norsk. Hvis de ikke lærer norsk, så hjelper det ikke uansett hvor mye annet de kan - da vil de aldri bli en del av det norske samfunnet.

"......................................"

De har "funnet" en ny løsning som er en snarvei - en mellomløsning som ikke er så -uhorvelig- vanskelig som den opprinnelige.

De går fremmedkuturen i møte og prøver å danne noe midt i mellom. De sier det innvandrerforeldre elsker å høre: at barna ikke trenger lære norsk og foreldrene ikke trenger slite seg til norskkunnskaper. At de kan bo og leve her i en kultur som er mer og mer lik deres egen. At de får støtte og kravene fjernes. Så veien blir mer lettvint for dem. Men det de ikke forstår, er at de skaper et paralellsamfunn og at de da må skape alt på nytt for å bli nyttige i samfunnet. Hvis de ikke skal være norske. Fremfor alt jobber.

Hvis det ikke lykkes, så kommer et styrtregn med sosialklienter større enn Vøringsfossen. Denne nye kulturen er ikke å utdanne og skape, men å utnytte det norske samfunnet på en ny måte. Høste mer av godene, men satse mindre. Færre kunnskaper, kortere utdannelse, mindre forståelse av Norge og nordmenn. Kort sagt segregering.

Det første vi ser er at skoleelevene blir 100% analfabeter i stedet for 80%. Jeg mener det hele begynte med morsmålsundervisning...

Vi går dem i møte. Og vi skal angre bittert. Alt av ressurser, tiltak og folk renner som tørr sand ut mellom fingrene våre. Sand fra ørkenen. Sand vi aldri kommer til å forstå, og som aldri kommer til å forstå oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...