Gå til innhold

Fortvilet yrkesskadd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en skade i nakken for 1 1/2 år siden og har fått medisinsk grunnlag av legen for å søke omskolering siden mine arbeidsmuligheter er innskrenket, mitt yrke var omsorgsarbeider og medførte mye tunge løft etc. noe jeg ikke er i stand til å utføre lenger pga nakkeplagene. Men jeg fikk avslag på omskolering av aetat fordi jeg fyller ikke 26 år før neste sommer, og de mente at omskoleringsvalget mitt var feil, (jeg søkte medisin grunnfag og fikk tilbud om studieplass av skolen jeg søkte på) Jeg syntes det var merkelig at de kunne nekte meg dette siden det er snakk om min framtid og at det var i den rettning jeg har utdannelse fra før, og håpet med dette at jeg kunne jobbe mer administrativt i helse sektoren.Men aetat sa blankt nei.Jeg vil jo ikke utsette mer tid siden jeg har gått sykmeldt i et og et halvt år. derfor avsluttet jeg attføringen og begynnte på skolen alikevell, noe som er veldig surt siden jeg må betale skolen selv og føler det er urettferdig at jeg skal "falle" igjennom systemets regler. Jeg var på jobb i hjemmesykepleien da skaden skjedde så jeg har fått det registrert yrkesskade. Med dette lurer jeg da på om jeg har noe rettigheter i trygdeetaten eller andre instanser? hva kan være smart for meg å gjøre i forbindelse med min skade og fremtid, hva bør jeg sjekke opp? Hva er den beste løsning på lang sikt ? Hvilke lover gjelder for meg?

Håper du kan hjelpe meg med dette.

Skrevet

Du kan søke om yrkesskadeerstatning. Ellers kan du jo også klage på avslaget fra Aetat angående attføringen.

Ved eventuell trygdeytelse kan du også ha rett på en tilleggstrygd fra KLP.

Hvordan disse søknadene vil gå aner jeg ikke. Kjenner ikke reglene.

Du kan jo lese på Aetat og Trygdeetatens sider ang regler.

Hva var begrunnelsen for avslaget fra Aetat?

Skrevet

Du kan søke om yrkesskadeerstatning. Ellers kan du jo også klage på avslaget fra Aetat angående attføringen.

Ved eventuell trygdeytelse kan du også ha rett på en tilleggstrygd fra KLP.

Hvordan disse søknadene vil gå aner jeg ikke. Kjenner ikke reglene.

Du kan jo lese på Aetat og Trygdeetatens sider ang regler.

Hva var begrunnelsen for avslaget fra Aetat?

Grunnen var at jeg ikke er 26 år noe som er kriterier for omskolering, men det finnes unntak, men det ville ikke saksbehandler bruke da hun mente yrkesvalget var feil, noe som jeg ikke fatter at hun kan avgjøre da jeg har kommet inn på skolen og har yrkesvalg i samme fagområde

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...