Gå til innhold

klaustrofobi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter lang tid med store ryggplager skulle jeg endelig ta en MR undersøkelse for å finne årsaken til plagene. Da jeg kom dit klarte jeg ikke for alt i verden å bli kjørt inn i trommelen. Fikk nesten helt panikk!! Jeg prøvde også å bli kjørt inn med bena først, uten at det var noe bedre. måtte bare avbryte hele underøkelsen. Følte meg kjempeteit og skuffet over meg selv. Har noen opplevd det samme? Hva gjør jeg? Hvorfor i granskauen trenger den maskinen å være så klaustrofobisk?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg hadde bare hodet inni, men likevel. Tenk på at det tross alt er fort overstått, og det er folk der som passer på deg hele tiden. Du kan få høre på radio eller velge beroligende musikk, og når som helst kan du si at du vil ut. Si fra til sykepleierne at du er nervøs, så hjelper de deg, de er vant med slikt.

Ble litt trøtt inni der jeg, med den trommelen rundt hodet og høretelefoner på. :) Og med jevne mellomrom spurte de om det gikk bra med meg.

Skrevet

Hehe, prøv med Valium. Jeg sloknet ganske kjapt da og sov i 2,5 time.

Skrevet

Jeg syns også at MR maskinene er klaustrofobiske.

Det jeg syns var værst, var den bråkingen, som jeg overhode ikke var forberedt på. Joda, de nevnte det jo, og gav meg øreklokker, men beskrev ikke hvor illle det virkelig var.

Jeg klarte å gjennomføre undersøkelsen, men lå hele tiden og tviholdt i alarmen. Jeg måtte godsnakke med meg selv og tvinge meg til å puste rolig for å klare å la være å trykke på knappen.

Skrevet

Jeg tror du kan få narkose om du ønsker det.

Antagelig skal også jeg gjennom dette her om et års tid eller så. Gruer meg allerede og kan ikke tenke meg at jeg skal kunne fikse det :-(

Jeg kjenner en ungdom som tok denne unsersøkelsen nettopp og han fikk narkose fordi han var så ung.

Skrevet

Hehe, prøv med Valium. Jeg sloknet ganske kjapt da og sov i 2,5 time.

Det høres jo bra ut å bare sovne! Hvor mange valium trengte du, og hvor lenge før undersøkelsen tok du dem?

Hvor høy er egentlig den fryktelige lyden? Jeg syntes det var skikkelig ekkelt med de øreklokkene. Følte meg enda mer innestengt. Utstår man lyden uten øreklokker? Eller vil man da våkne til tross for valium?

Takk for at dere svarer.

Skrevet

Det høres jo bra ut å bare sovne! Hvor mange valium trengte du, og hvor lenge før undersøkelsen tok du dem?

Hvor høy er egentlig den fryktelige lyden? Jeg syntes det var skikkelig ekkelt med de øreklokkene. Følte meg enda mer innestengt. Utstår man lyden uten øreklokker? Eller vil man da våkne til tross for valium?

Takk for at dere svarer.

Når jeg er hos tannlegen har jeg pleid å få 3 valium, da blir jeg dritings og vil sove. Aner ikke hvor mye milligram det er i dem :)

Skrevet

Takk for at dere svarer.

Jeg tok en før jeg dro hjemmenifra og en før undersøkelsen. Jeg har også prøvd både med og uten øreklokker, det kommer an på maskinen tror jeg, noen bråker mer enn andre.

På korte undersøkelser ca 15-25 minutter har jeg ikke tatt noe, kun på lange. Jeg sovner tydligvis uansett, kanskje fordi lydene er så regelmessige og kanskje fordi jeg etter første gangen roet meg ned og ikke fikk klaus i det hele tatt :o)

Skrevet

Jeg fikk resept på Sobril av fastlegen.

Første gangen tok jeg en, og det var for lite. Jeg ble kjørt inn og ut av maskinen flere ganger, og bare deler av undersøkelsen ble utført.

Andre gangen tok jeg to, og det var nok til å få gjennomført undersøkelsen. Jeg hadde også en "panikknapp" i hånda mens jeg låg inni trommelen. Den kunne jeg trykke på hvis jeg plutselig fikk panikk.

Personalet som gjør slike undersøkelser er vant med at folk får klaustrofobi. Det hjelper deg kanskje ikke så mye,men det er iallfall ikke noe å være flau for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...