Gå til innhold

Tannlegeskrekk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg velger å legge dette i åpent forum, da det er lite aktivitet på tannlege forumet.

Hvis man har en slik tannlegeskrekk at selv små behandlinger blir problematisk og det rett og slett går utover livskvaliteten, er det da en mulighet å få gjort slike ting i narkose?

Jeg har det sånn... i 5 mnd nå har jeg gått å ventet på innkallelse til tannlege og når har jeg fått vite at jeg skal dit på tirsdag. Jeg er kjempe flink med tennene, bruker tanntråd og fluorskyll men har allikevel ALLTID noe å gjøre hos tannlegen (noe som er feigt fordi jeg har en venninne som spiser snop og drikker brus hele dagen og glemmer ofte å pusse tennene om kvelden når hun legger seg, men hun har ALDRI hull!). Jeg drikker bare melk og vann og pusser 2-3 ganger daglig.

Jeg har gått med løs mage i nesten 3 døgn nå fordi jeg gruer meg slik, og jeg har ike sovnet før 2-3 tiden på natten fordi jeg ligger å tenker på tannlegen i flere timer før jeg sovner...

Hos tannlegen sparker og slår jeg rundt meg og sitter på golvet og hyyylgriner (ja.. jeg er 22... virker som jeg er 5 år)... men det er vanskelig for meg...

Hva kan jeg gjøre??? Jeg vil heller gjennom en fødsel enn en halvtime hos tannlegen.

Skrevet

"Hos tannlegen sparker og slår jeg rundt meg og sitter på golvet og hyyylgriner".

Herre min jesus...

Skrevet

Ring og snakk med Tåsen tannlegeklinikk, jeg tror du får narkose der. Men det er dyrt.

Skrevet

"Hos tannlegen sparker og slår jeg rundt meg og sitter på golvet og hyyylgriner".

Herre min jesus...

Ikke særlig innsiktsfullt å gjøre narr av noen som beskriver et alvorlig problem... Men deg om det.

Skrevet

undersøk hos Colosseumklinikken om du ikke kan få narkose der. Men vet ikke om de kan ta hele konsultasjonen i narkose, eller om det bare er hvis de skal borre eller pusse tennene på et vis.

Skrevet

Du burde ha funnet deg en tannlege som er spesialist i tannlegeskrekk. Ta ett søk og se om det er noen i nærheten av der du bor.

Jeg har ganske sterk tannlegeskrekk, men har i samarbeid med tannlegen min greidd og fullføre behandling. Så det er viktig med et veldig godt samarbeid.

Det med hull i tenner er ikke likt. Jeg har dårlige tenner, det har mange i min familie, jeg steller de godt, men får allikevel hull. Sambo han har sterke tenner, og kan igrunnen gjøre som han vil.

Jeg har valt og gå oftere til rutinekontroll, da kommer jeg hullene i forkjøpet :o)

Skrevet

Ikke særlig innsiktsfullt å gjøre narr av noen som beskriver et alvorlig problem... Men deg om det.

Si det samme til ShitDD, du. Dama er jo gærn.

Skrevet

..og det er det helt nødvendig å påpeke at du mener?

Skrevet

er man redd, så er man redd. det har ikke noe med "gærenhet" å gjøre. jeg syns det er veldig lite hyggelig gjort å komme med sånne sårende kommentarer.

Skrevet

tenkte bare jeg skulle sende deg noen trøstende tanker.

jeg vet litt om hvordan det er å være redd. jeg har det ikke så ille som deg, men jeg var rimelig stressa da jeg var på sykehuset for noen dager siden. jeg har det sånn at jeg begynner å puste fortere, blir kvalm/brekker meg og gråter, men det hjelper å ha med en jeg stoler på. vet ikke om det hjelper deg, men er det noen som kan være med deg?

Skrevet

Jeg tror du bør ta deg en tur til psykolog.

aner du hvor lang ventetid en psykolog med driftavtale har?. For dette problemet her, må hun nok iallefall vente et år på å komme inn til en. i verste fall kan hun betale 500 eller mer for de konsultasjonene som er nødvendig for å bli kvitt tannlegeskrekken.

å oppsøke psykolog er nok en langsiktig løsning da hun sikkert må ha flere konsultasjoner. Men hvis hun sikter på å få tannlegetime innen dette året må hun nok ty til andre midler..

Skrevet

Jeg hadde det sånn at jeg satt og skalv på venterommet før jeg skulle inn, gruet meg flere dager i forveien osv. Det løste seg helt fint da jeg byttet tannlege, til en jeg stolte 100% på, jeg fikk ha med musikk, og hørte på musikk hele tiden under behandlingen, han var veldig nøye med å beskrive det han gjorde, stoppet med en gang hvis jeg gjorde et tegn og var generelt veldig varsom. Dette gjorde at tannlegeskrekken min er helt borte..Gikk der to-tre ganger og var nervøs fremdeles, er ikke glad i å gå til tannlegen nå heller, men det er så myyyye bedre. Så gå til en tannlege du stoler på, ha med musikk, prøv å roe deg selv ned, sørg for at de vet at du er redd og bruk god tid, så kan det hende at det bedrer seg.

Skrevet

http://www.colosseumklinikken.no/index.php?pr=Om_Colosseumklinikken

Jeg har noia omtrent på linje med deg, men overlevde tannlegebesøk for to uker sida da jeg hadde mista en fylling.

Fikk 10 mg Vival halvtimen før jeg skulle inn, hadde iPoden med Iron Maiden på full guffe rett i øra og konsentrerte meg bare om en eneste ting: "Ta deg sammen. Du dævver tross alt ikke".

Det funka! Ihvertfall i den grad at jeg klarer det uten sedasjon neste gang, som egentlig var planlagt for å få tetta to små hull...

Lykke til! :)

Skrevet

Herre min jesus...

So?

Jeg oppfører meg ikke et fnugg bedre når jeg er hos tannlegen. Jeg er ikke stolt av det, men legger heller ikke skjul på det.

Dustekommentar.

Skrevet

Har du noengang prøvd lystgass?

Jeg var som deg for noen år tilbake, flere uker før jeg måtte til tannlegen låg jeg våken og ikke visste min arme råd.

Jeg har og gått til psykolog ang tannlegeskrekken, prøvd hypnose, men ingenting hjalp meg.

En av grunnene til min tannlege skrekk var fordi jeg ble rett og slett torturert av en da jeg var mindre ( halve bygda jeg er fra har samme skrekken som meg pga han)

Men så prøvde jeg lystgass, og må si at jeg nå ikke har så veldig imot å gå til tannlegen, OM jeg får lystgass vel og merke...

Er dyrt, men er verdt et forsøk. Tannhelse er utrolig viktig:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...