Gå til innhold

Hva er den fineste dialekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stavangerdialekten er nydelig synes jeg :)

Utrolig at det kan være så stor forskjell i oppfatning. Jeg syns Stavanger-dialekten er stygg rett og slett, og vel kanskje den meste "kjente" dialekten i Norge som er vanskeligst å forstå.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lucretia

6

• mumitrollet

5

• KaVa

4

• Goldy79

3

Gjest FraVestfold
Skrevet

Toten-dialekt liker jeg :)

Enig. Syns den er så laid-back, og utstråler mennesker med en slags trygghet på seg selv.

Skrevet

Halloen dokkar??? Det e jo bærgensk!

*rister på hodet*

Men vossamaol e ganske sjarmernde og da!

Skrevet

Kristiansand, og også hardangersk, + at jeg er sjarmert av diverse valdres-dialekter!

Gjest Fiskermannens venn
Skrevet

Æsj. Trøndersk spyr jeg av.

Jeg spyr også av bergensk. Og Bergen. Æsj! Jeg hater bergensere.

Og sørlandsk... ÆSSJJJ!! Hørt på makan til dialekt, spesielt kristiansandsområdet... Yuck!

Skrevet

Jeg syns toten-dialekten er veldig morsom og sjarmerende.

Verste dialekten er Stavanger/Sandnes. Den er bare fæl.

uff jeg synes totendialekt er utrolig komisk (negativt). Jeg klarer ikke ta folk med den dialekta seriøst. Noen ganger tror jeg faktisk at de kødder.. men så gjør de ikke det.

Skrevet

Æsj. Trøndersk spyr jeg av.

Jeg spyr også av bergensk. Og Bergen. Æsj! Jeg hater bergensere.

Og sørlandsk... ÆSSJJJ!! Hørt på makan til dialekt, spesielt kristiansandsområdet... Yuck!

Hvilken dialekt har du, da?

Skrevet

er jeg den eneste som liker nordlandsk? Dialekter fra troms og nordland liker jeg best.

Og jeg som aldri har vært lenger nord enn stjørdal. Å, jeg vil opp dit!

Skrevet

er jeg den eneste som liker nordlandsk? Dialekter fra troms og nordland liker jeg best.

Og jeg som aldri har vært lenger nord enn stjørdal. Å, jeg vil opp dit!

Hyggelig :-)

Skrevet

Jeg liker i grunn alle dialektene våre, men favoritten er Sørlandsk (Kritiansand/Mandal).

Skrevet

Jeg har ikke særlig sans for trøndersk. Heller ikke for Østfold- og vestfolddialekt

Ikke Bodø og Harstad.. tonefallet gjør jo at de bestandig høres misfornøyde ut?

Liker godt Nord-Gudbrandsdal, f.eks. dialekten i Vågå. Og enkelte sørlandsdialekter, faktisk usikker på hvilke.

Men må nok innrømme at det ikke skal mye til før jeg snur i min oppfatning av en dialekt. Husker Stavangerdialekt var det verste jeg visste - inntil jeg ble betatt av en siddis...

Skrevet

Jeg har ikke særlig sans for trøndersk. Heller ikke for Østfold- og vestfolddialekt

Ikke Bodø og Harstad.. tonefallet gjør jo at de bestandig høres misfornøyde ut?

Liker godt Nord-Gudbrandsdal, f.eks. dialekten i Vågå. Og enkelte sørlandsdialekter, faktisk usikker på hvilke.

Men må nok innrømme at det ikke skal mye til før jeg snur i min oppfatning av en dialekt. Husker Stavangerdialekt var det verste jeg visste - inntil jeg ble betatt av en siddis...

Jeg bør aldri snakke med deg jeg da - jeg snakker Østfoldsk men kan slå over til nordtrøndersk når det skal være ;:)

Skrevet

Jeg bør aldri snakke med deg jeg da - jeg snakker Østfoldsk men kan slå over til nordtrøndersk når det skal være ;:)

Haha!

Men som sagt - jeg endrer fort oppfatning etter å ha truffet/hørt noen hyggelige folk med dialekten(e)! :-)

(eh, har jeg aldri truffet noen hyggelige trøndere eller østfoillinger?)

Skrevet

Jupp :-)

Farfar er fra Lofoten så har mye slekt der oppe (ingen jeg kjenner, dog). En skam at jeg ikke har vært der.

Skrevet

I alle fall ikke trondheims-dialekt!!!

Jeg synes vossamål er kuult. Sognemål også.

Totning er koselig.

Østfoldsdialekt er bortimot grusomt, men får meg til å le...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...