Gå til innhold

Hva er den fineste dialekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Næh, jeg synes ikke trøndersk er noe fint. :o) Ikke på tv i alle fall. Skal tro hvor lik/ulik din og min kjæres dialekt er, hadde vært morsomt å høre! :o) Min og hans er ganske forskjellig faktisk, sånn i ord og uttrykk altså.

Ellers synes jeg at sånn som de snakker nede på Fredrikstad-kanten er tøft! Men de fra Stavangerkanten kommer jeg ingen vei med.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lucretia

6

• mumitrollet

5

• KaVa

4

• Goldy79

3

Skrevet

Jeg liker i grunn alle dialektene våre, men favoritten er Sørlandsk (Kritiansand/Mandal).

Jeg har problemer med å skjønne hva folk sier når de kommer fra Sørlandet jeg. Og om jeg hører noen fra Voss er det jo komplett umulig å skjønne noe som helst, men for en stilig dialekt alikevel! :o)

Skrevet

Vanskelig å kåre bare en, men jeg liker i grunnen Rogalandsdialekt ganske godt.

Og totning blir nevnt av flere - den er jo ganske morsom og komisk, men ikke egentlig vakker, synes jeg.

Mest slitsomme dialekter må vel være Molde og Brønnøysund, men bortsett fra det liker jeg de fleste dialekter ganske godt.

Eller dvs vossa-maul er ganske slitsomt i lengden...

Skrevet

er jeg den eneste som liker nordlandsk? Dialekter fra troms og nordland liker jeg best.

Og jeg som aldri har vært lenger nord enn stjørdal. Å, jeg vil opp dit!

Jeg er også veldig svak for dialektene lengst nord i landet.

Skrevet

Liker best Hedmarksdialekt, og Gausdalsdialekt.

Morsslekta mi kommer derfra, så derfor knytter jeg masse positivt til de dialektene.

Jeg synes også at Stavanger/Samdnesdialektene er vriene å forstå.

Skrevet

Jeg liker de aller fleste dialekter. Men det hender jo at man detter borti mennesker som gjør at man får ubehaglige konnotasjoenr til enkelte dialekter en stund.

Akkurat nå liker jeg veldig godt lyden av dialektene i Sunnhordland og deromkring.

Skrevet

Farfar er fra Lofoten så har mye slekt der oppe (ingen jeg kjenner, dog). En skam at jeg ikke har vært der.

Jeg er fra Lofoten.. Vet du hvor i Lofoten han er fra?

Gjest sørlendingen Patsi
Skrevet

Haugesund og omegn er den fineste dialekten!

Skrevet

Jeg er fra Lofoten.. Vet du hvor i Lofoten han er fra?

Gravdal

Skrevet

Næh, jeg synes ikke trøndersk er noe fint. :o) Ikke på tv i alle fall. Skal tro hvor lik/ulik din og min kjæres dialekt er, hadde vært morsomt å høre! :o) Min og hans er ganske forskjellig faktisk, sånn i ord og uttrykk altså.

Ellers synes jeg at sånn som de snakker nede på Fredrikstad-kanten er tøft! Men de fra Stavangerkanten kommer jeg ingen vei med.

Mest sannsynlig ligger min dialekt sånn ca mellom kjæresten din sin og deg, forutsatt at du er født og oppvokst i byen.

Skrevet

Kommer helt an på hvem som snakker den.

Men jeg foretrekker normalt bokmål. Da forstår jeg i hvert fall hva som blir sagt.

Skrevet

Men jeg foretrekker normalt bokmål. Da forstår jeg i hvert fall hva som blir sagt.

Amen! ;)

Skrevet

Mest sannsynlig ligger min dialekt sånn ca mellom kjæresten din sin og deg, forutsatt at du er født og oppvokst i byen.

Trondheimspi jeg ja, med et lite snev av staværing når det kommer til enkelte ord. :o)

Skrevet

Er veldig fasinert av sognamaol. Sunnmørsdialekta er fin (IKKE ålesundsk),

Stavangersk og sørlandsdialekt er også fin dialekt.

Ålesundsk ekke ekte sunnmørsk heller, bare forfinet sunnmørsk. Enig i at sunnmørsk er finest. Liker ikke hardangerdialekt urk

Gjest FraVestfold
Skrevet

uff jeg synes totendialekt er utrolig komisk (negativt). Jeg klarer ikke ta folk med den dialekta seriøst. Noen ganger tror jeg faktisk at de kødder.. men så gjør de ikke det.

"Noen ganger tror jeg faktisk at de kødder.. men så gjør de ikke det.

- Lucretia"

Det er vel nettopp det du skriver her jeg syns understreker sjarmen i toten-dialekten.

Skrevet

Du går med andre ord glipp av mye, du, i.o.m. at de fleste her i landet snakker en eller annen dialekt?

Skrevet

Æsj. Trøndersk spyr jeg av.

Jeg spyr også av bergensk. Og Bergen. Æsj! Jeg hater bergensere.

Og sørlandsk... ÆSSJJJ!! Hørt på makan til dialekt, spesielt kristiansandsområdet... Yuck!

Du høres ut til å være en veldig hyggelig person.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Ålesundsk ekke ekte sunnmørsk heller, bare forfinet sunnmørsk. Enig i at sunnmørsk er finest. Liker ikke hardangerdialekt urk

Det spørs hva du mener med Ålesundsdialekt det. Denne ufyselige Tsjøttkake og tsjino og kanke, vetikke, måkke og skakke er tiljålet og ufordragelig. DET har ingenting med Ålesundsdialket å gjøre. Men har du hørt Harald Grytten snakke, da har du hørt Ålesundsdialekta, den ekte. Den er faktisk ganske fin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...