Gå til innhold

Hva er den fineste dialekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er jeg den eneste som liker nordlandsk? Dialekter fra troms og nordland liker jeg best.

Og jeg som aldri har vært lenger nord enn stjørdal. Å, jeg vil opp dit!

De fleste nordnordske dialekter samt nordtrøndersk er mine favoritter.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lucretia

6

• mumitrollet

5

• KaVa

4

• Goldy79

3

Gjest abrahamsen
Skrevet

Stavangerdialekten er nydelig synes jeg :)

Nydelig var et merkelig ord på den dialekta....

Gjest anonym denne gang ;)
Skrevet

Haugesund og omegn er den fineste dialekten!

Takk ;)

Skrevet

Dialekter er gøy!

Halden og Frekkstad har etter min mening de mest slitsomme dialektene...

Synes gudbrandsdalsdialekter er festlige, det samme med brønnøy. Men liker best nordnorsk. Bortsett fra den sutrete Rognan-varianten *stupe ned i skyttergraven*

:-)

Skrevet

Det spørs hva du mener med Ålesundsdialekt det. Denne ufyselige Tsjøttkake og tsjino og kanke, vetikke, måkke og skakke er tiljålet og ufordragelig. DET har ingenting med Ålesundsdialket å gjøre. Men har du hørt Harald Grytten snakke, da har du hørt Ålesundsdialekta, den ekte. Den er faktisk ganske fin.

Ja, har hørt den barnslige varianten, er spesielt folk fra Åse/Spjelkavik som har lagt om til mer "bokmål" og det høres utrolig barnslig ut når voksne snakker slik. De tror vel de snakker "pent", men jeg syns det høres helt forferdelig ut. Enda kvalmere er "finere", "utdannede" ålesundere som sier "jeg" og "er" for at folk skal høre at de er fine. "e e" heter det, selv om bygdingene synes det er rart, for de mener det heter "ej e" (betyr jeg er)

Skrevet

Du går med andre ord glipp av mye, du, i.o.m. at de fleste her i landet snakker en eller annen dialekt?

Det bor rundt 2 millioner av oss på det sentrale Østland, så veldig mye går han nok ikke glipp av ;)

Skrevet

Det bor rundt 2 millioner av oss på det sentrale Østland, så veldig mye går han nok ikke glipp av ;)

Det bor 1 million i Oslo og Akershus. Tar du med Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, og Telemark i ditt "sentrale Østland", så nærmer du deg 2 millioner - men da er det mange rare dialekter ute og går! (For ikke å snakke om at en stor andel av innbyggerne i f.eks. Oslo ikke snakker "normalt bokmål", men forskjellige norske dialekter (finnmarking, trønder, totning osv) samt diverse varianter av sosiolekter.

Skrevet

Det bor 1 million i Oslo og Akershus. Tar du med Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, og Telemark i ditt "sentrale Østland", så nærmer du deg 2 millioner - men da er det mange rare dialekter ute og går! (For ikke å snakke om at en stor andel av innbyggerne i f.eks. Oslo ikke snakker "normalt bokmål", men forskjellige norske dialekter (finnmarking, trønder, totning osv) samt diverse varianter av sosiolekter.

Det har du nok rett i, tok kanskje litt hardt i. Trodde faktisk to millioner bodde rimelig nær Oslo, men kan godt ta feil her. Og det finnes jo en del "rare" dialekter også i nærområdet, ja.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Ja, har hørt den barnslige varianten, er spesielt folk fra Åse/Spjelkavik som har lagt om til mer "bokmål" og det høres utrolig barnslig ut når voksne snakker slik. De tror vel de snakker "pent", men jeg syns det høres helt forferdelig ut. Enda kvalmere er "finere", "utdannede" ålesundere som sier "jeg" og "er" for at folk skal høre at de er fine. "e e" heter det, selv om bygdingene synes det er rart, for de mener det heter "ej e" (betyr jeg er)

Bygdingene sier ej e og de fra byen sier e e. Ingen av delene er galt, men rett for de forskjellige plassene de kommer fra. Vet at for ca 15 år siden var det mange ungdommer i Tennfjorden som snakket kav ålesundsdialekt. Det var litt snålt.

Den ekle tsjøttkake varianten har lite med Åse/Spjelkavik å gjøre, men mer med ungdommer generellt tror jeg.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1158523880' post='3296034]

Hei.. Hvordan går det med deg??

Nja, det går greit nok, etter forholda, med deg då?

Skrevet

Nja, det går greit nok, etter forholda, med deg då?

Bra :)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1158694259' post='3299355]

Bra :)

Ja, men det er jo bra :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...