Gå til innhold

Har personer med Asperger syndrom normal virkelighetsoppfatning?

Anbefalte innlegg

Gjest elvira 76
Skrevet

Jeg har nettopp fått servert en ganske så hårreisende historie om hva som foregår på en instans fra en person som har AS.

Fyren er veldig oppegående, og hadde han ikke sagt at han hadde AS, så hadde jeg aldri i livet gjettet det.

Men dette han forteller om. Hvis dette stemmer, så er dette så alvorlig at det burde fått medieomtale og politiet ville blitt koblet inn om noen andre også opplevde det samme.

Problemet er at jeg har lenge ønsket hjelp fra denne instansen. Men etter det han har fortalt er jeg naturlig nok blitt usikker. Og forvirret over hva som er sant og ikke sant her. og hva som eventuelt kan misoppfattes.

Har personer med AS en annen virkelighetsoppfatning?.

Skrevet

Asperger inngår i autisme/schizofrenispekteret.

En bitte liten klype salt kan være på sin plass :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Har personer med AS en annen virkelighetsoppfatning?"

Ja, det har de nok ofte.

Skrevet

Autismespekteret, ikke schizofreni.

Skrevet

Jeg ville skaffet meg flere kilder, de kan ha en svært spesiell oppfatning av i særdeleshet sosiale forhold.

Skrevet

Asbergers går IKKE innen schizofrenispekteret - det er en komplett annen diagnose! En med asbergers kan også ha schizofreni (Det er da ikke sånn det staves, vel?), som "alle andre" kan ha det, men det er IKKE sånn at asberger er innen "schizofrenispekteret".

Asberger er en diagnose innen autismespekteret. Personer med asberger kan være alt fra en millimeter fra normalen, til å grense mot klassisk autisme. Dersom den personen hovedinnlegger skriver om, er slik hun sier: at hun ikke ville ant at han hadde asberger, så virker det som om han er mer millimeteren fra normalen, enn mot infantil autisme.

Selv om aspergere kan misforstå underforståtte sannheter, ironi og billedlig språk, har de oftest ingen problemer med å beskrive konkrete hendelser og gjenta samtaler. De kan TOLKE disse feil, på grunn av de overnevnte vansker, men det er absolutt grunn til å høre på en person med asperger, dersom denne har noe å si.

Skrevet

Jeg har god kjennskap til aspergerdiagnosen, og kan si følgende:

De fleste med asperger har normal til over normal intelligens. De kan fungere helt fint i samfunnet, men de kan misforstå underforståtte sosiale koder, ironi, billedlig tale etc.

De kan dermed misforstå/mistolke situasjoner og ting som blir sagt.

Du skriver at denne personen er veldig oppegående og du ikke ville ant at han hadde AS, dersom h*n ikke hadde sagt det. Jeg ville bedt han om å beskrive hendelsen/ordskiftet konkret, uten å tolke det. Da kan du selv vurdere om hans tolkning virker rimelig, om det er noe som han kan ha mistolket etc.

mvh

Gjest elvira 76
Skrevet

Jeg har god kjennskap til aspergerdiagnosen, og kan si følgende:

De fleste med asperger har normal til over normal intelligens. De kan fungere helt fint i samfunnet, men de kan misforstå underforståtte sosiale koder, ironi, billedlig tale etc.

De kan dermed misforstå/mistolke situasjoner og ting som blir sagt.

Du skriver at denne personen er veldig oppegående og du ikke ville ant at han hadde AS, dersom h*n ikke hadde sagt det. Jeg ville bedt han om å beskrive hendelsen/ordskiftet konkret, uten å tolke det. Da kan du selv vurdere om hans tolkning virker rimelig, om det er noe som han kan ha mistolket etc.

mvh

Så hvis man sier på fleip til en person med AS " Gjør du det så dreper jeg deg" så vil Aspergeren ta det helt bokstavelig?.

Har de lettere for å tolke det andre gjør som onde hensikter, mens det kanskje var andre hensikter som lå bak?.

Skrevet

Så hvis man sier på fleip til en person med AS " Gjør du det så dreper jeg deg" så vil Aspergeren ta det helt bokstavelig?.

Har de lettere for å tolke det andre gjør som onde hensikter, mens det kanskje var andre hensikter som lå bak?.

Noen asbergere kan tolke det bokstavelig, ja, dersom de ikke har lært (intellektuelt) at dette er et uttrykk.

Om de har lettere å tolke ting til onde hensikter, er vanskelig å si. De kan tolke ting annerledes enn andre, noen ganger vil de dermed feiltolke ting som "onde hensikter", andre ganger kan de tolke ting til "snillere" enn det er ment.

Det beste for asbergere er å være konkret!

Skrevet

Det er mange med asberger som ikke har normal virkelighetsoppfanting nei. Ofte kan de ta ting du sier i spøk, ironi++ som fult alvor. Huske jeg ble litt satt ut en gang, uten å vite at denne personen hadde asberger - i en annen type institusjon.

Han kom så fint og spurte om han kunne få sitte med oss. Der satt vi ett par stykker i en stue med tre sofaer så jeg sa at nei her var det så fult at han måtte bare gå inn på rommet igjen i en spøkende tone. Den som bråsnudde og gikk inn på rommet var han stakkar :-(.

Gjest I dag tror jeg vi dropper nicket :(
Skrevet

Jeg tok engang en test, og fant ut at jeg antakeligvis har en bitteliten grad av Asbergers.Helt i grenseland egentlig.Men jeg har bra utdannelse, mann og barn. Jeg forstår fint ironi, doble betydninger osv, men det er jo mulig det er noe jeg har lært meg til i barndommen.

Det jeg sliter litt med er det sosiale. Jeg er dårlig på å innlede samtaler eller føre small talk. Jeg kan også av og til bomme litt i sosiale sammenhenger, for eksempel send en meldning til en bekjent og spørre om de vil ta en kaffe på kaffebar, dra på handletur eller noe, for så å finne ut at personen synes jeg er for "fremmed" til å ta slik initiativ. Jeg er pinlig klar over mitt lille handicap, og det fører til at jeg oppsøker jobboppgaver jeg kan utføre alene. Det er utrolig slitsomt for meg å være sosial over lengre perioder, da jeg nok må tenke mer over hva jeg sier og gjør enn det andre må.

Det som sliter meg mest er at jeg nok har fått et stempel som litt rar, og at jeg sjelden får trening i sosiale situasjoner. Men heldigvis greier jeg fint å følge opp ungene mine, det er mer ting som å dra på fest som er vanskelig.

Gjest Tim Smurf
Skrevet

Jeg har diagnosen asperger syndrom. På en måte tror jeg at virklighetsoppfatningen er svakere. Jeg har en hjemmeside skrevet på engelsk hvor jeg har beskrivet min virkelighetsoppfatning i en artikkel:

www.timsmurf.com (articles, "Sense of Reality")

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...