Gå til innhold

Skal få meg katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal få meg en skogskattunge. Nå lurer jeg på hva jeg bør vite... Når bør den vaksineres, steriliseres, hva bør den spise osv. Har tenkt å ha den som både ute- og innekatt. Bør pelsen greies regelmessig og hvor ofte? Bør den vaskes?

Skrevet

"Når bør den vaksineres" Den skal vel strengt tatt vært vaksinert alt før du får den? Se her

http://www.sorlandets-dyreklinikk.no/index.php?lang=0&lenke=15

"steriliseres" Du skal altså ha hunnkatt? Rundt 6 mnds alder, men før den er sterilisert bør du ikke slippe den ut alene, det tar ikke mange minuttene for den å bli drektig om det er en ukastrert hannkatt i nabolaget!

"hva bør den spise osv."

Bruk helst kattemat fra dyreklinikk el. dyreforretning, men vi har oppfostret katt helt utmerket på mat fra super'n også. :o) Den skal alltid ha tilgang på tørrfor og friskt vann, våtfor en porsjon i døgnet, men den trenger ikke våtfor.

"Har tenkt å ha den som både ute- og innekatt. Bør pelsen greies regelmessig og hvor ofte?" Gre gjennom pelsen hver dag eller annenhver dag til å begynne med så den blir vant til det. Gre den så 2-3 ganger i uka om den får mye pels, da forebygger du pelsknuter som kan medføre helbarbering og sår i verste fall.

"Bør den vaskes?" Nei. Kun dersom den griser seg til og ikke klarer å vaske seg selv. Ellers er katter meget renslige dyr som klarer å holde seg rene og pene på egen pote. :o)

Skrevet

"Når bør den vaksineres" Den skal vel strengt tatt vært vaksinert alt før du får den? Se her

http://www.sorlandets-dyreklinikk.no/index.php?lang=0&lenke=15

"steriliseres" Du skal altså ha hunnkatt? Rundt 6 mnds alder, men før den er sterilisert bør du ikke slippe den ut alene, det tar ikke mange minuttene for den å bli drektig om det er en ukastrert hannkatt i nabolaget!

"hva bør den spise osv."

Bruk helst kattemat fra dyreklinikk el. dyreforretning, men vi har oppfostret katt helt utmerket på mat fra super'n også. :o) Den skal alltid ha tilgang på tørrfor og friskt vann, våtfor en porsjon i døgnet, men den trenger ikke våtfor.

"Har tenkt å ha den som både ute- og innekatt. Bør pelsen greies regelmessig og hvor ofte?" Gre gjennom pelsen hver dag eller annenhver dag til å begynne med så den blir vant til det. Gre den så 2-3 ganger i uka om den får mye pels, da forebygger du pelsknuter som kan medføre helbarbering og sår i verste fall.

"Bør den vaskes?" Nei. Kun dersom den griser seg til og ikke klarer å vaske seg selv. Ellers er katter meget renslige dyr som klarer å holde seg rene og pene på egen pote. :o)

"Den skal vel strengt tatt vært vaksinert alt før du får den?"

Den skal også vaksineres jevnlig etter dette. Tradisjonellt har det vært en vaksinering rundt 16 ukers alder - altså, min. 4 uker etter at man skal ta den fra moren. Deretter en gang pr. år. Nå blir det imidlertid vanligere og vanligere å vaksinere annet hvert år.

"......................................"

Skrevet

Den skal også vaksineres jevnlig etter dette. Tradisjonellt har det vært en vaksinering rundt 16 ukers alder - altså, min. 4 uker etter at man skal ta den fra moren. Deretter en gang pr. år. Nå blir det imidlertid vanligere og vanligere å vaksinere annet hvert år.

Det sto i lenka jeg sendte med. :o)

Skrevet

Det sto i lenka jeg sendte med. :o)

Så ikke på den. Jeg bare kommenterte det du skrev. Og nei - jeg mente ikke å rette på deg :-)

"........................................."

Skrevet

Det finner du mye om på nettet, men det du trenger som de glemmer er en børste med krokete stålpinner som ligner en karde. En spesialbørste for lang pels.

Du må leter etter klumper hver dag og børste dem ut straks, evt klippe. Så fort du kan kjenne dem. En klump på str med et fyrstikkhode blir stor som en håndflate på utrolig kort tid, og da er du ille ute. Kjenn nøye under "arhulen" rundt halsen, under magen og brystet.

Skrevet

"Nå blir det imidlertid vanligere og vanligere å vaksinere annet hvert år."

Å? At de samme dosene varer 2 år istedet, eller er det en annen vaksine det da er snakk om? Interessant.... Må snart ta den årlige turen nemlig.

Skrevet

"Nå blir det imidlertid vanligere og vanligere å vaksinere annet hvert år."

Å? At de samme dosene varer 2 år istedet, eller er det en annen vaksine det da er snakk om? Interessant.... Må snart ta den årlige turen nemlig.

Er faktisk ikke sikker - må spørre veterinæren om det når jeg drar med krekene her. Men jeg lurer på om ikke dosene er rimelig like, men at man nå mener at det holder i to år. Det er også en komponent i vaksinen som "alle" tok før, som gjorde katten veldig slapp etter vaksinen, som nå mye tyder på har lite eller ingenting for seg. Jeg husker ikke på sparket hva det var for noe.

"......................................."

Gjest Humlepungen
Skrevet

Jeg må bare få si en sak. Det er så deilig å lese at du er en av de som virkelig tar ansvar for dyret de har/skal få! Det er utrolig mange som bare skaffer seg en katt bare fordi de kan få den gratis og kjøpe den mat på rema1000.

Jeg fikk min pus da den var litt over et år så jeg vet ikke hvor tidlig en skal begynne å vaksinere den. Etter jeg fikk den har jeg vaksinert den en gang i året. Jeg kastrerte min da den var litt over et år og det har gått veldig fint. Bruker å gi den hills`s tørrfor. Den sorten er noe dyrere, men det gir en veldig stabil og fin mage. Den gjør også veldig godt for urinveiene til katten. Mulig dette gjelder mest for urinveiene til guttekatter.

Skrevet

Jeg må bare få si en sak. Det er så deilig å lese at du er en av de som virkelig tar ansvar for dyret de har/skal få! Det er utrolig mange som bare skaffer seg en katt bare fordi de kan få den gratis og kjøpe den mat på rema1000.

Jeg fikk min pus da den var litt over et år så jeg vet ikke hvor tidlig en skal begynne å vaksinere den. Etter jeg fikk den har jeg vaksinert den en gang i året. Jeg kastrerte min da den var litt over et år og det har gått veldig fint. Bruker å gi den hills`s tørrfor. Den sorten er noe dyrere, men det gir en veldig stabil og fin mage. Den gjør også veldig godt for urinveiene til katten. Mulig dette gjelder mest for urinveiene til guttekatter.

Kastrerte hannkatter skal helst ha spesialfor for å unngå urinstein ja. (hvis jeg tar feil ang. diagnose her nå så får Prozak rette på meg)

Skrevet

Kastrerte hannkatter skal helst ha spesialfor for å unngå urinstein ja. (hvis jeg tar feil ang. diagnose her nå så får Prozak rette på meg)

Jeg kan bekrefte at dette er riktig.

Det er også lurt å variere med et fôr som har moderat energiinnhold da kastererte/steriliserte katter har lettere for å bli overvektig.

Skrevet

Hva koster det å vaksinere katten?

Skrevet

Jeg kan bekrefte at dette er riktig.

Det er også lurt å variere med et fôr som har moderat energiinnhold da kastererte/steriliserte katter har lettere for å bli overvektig.

Det der er så snodig. Vi hadde en hunnkatt som fikk fjernet "alt" (livmor, eggstokker og eggledere) og hun holdt seg på en grei vekt på vanlig mat fra supern. Så gikk vi over på spesialfor, men katta sultet jo! Det var jo ikke mange bitene hun skulle ha et par ganger i døgnet!

Så måtte vi ha kattevakt et par uker av ulike grunner og ved en misforståelse fikk krypet dobbelt så mye spesiealfor som hun egentlig skulle ha og hun så ut som ei gaupe! Hun ble DIIIIGER! Vi kutta fort ut spesialforet og gikk tilbake til vanlig for fra supern vi, det funka best for vår katt.

Skrevet

Hmmm...husker faktisk ikke helt. Et sted mellom 4 og 800 kr.? Nei, glem det. Jeg husker ikke :-)

"........................................"

Skrevet

Det der er så snodig. Vi hadde en hunnkatt som fikk fjernet "alt" (livmor, eggstokker og eggledere) og hun holdt seg på en grei vekt på vanlig mat fra supern. Så gikk vi over på spesialfor, men katta sultet jo! Det var jo ikke mange bitene hun skulle ha et par ganger i døgnet!

Så måtte vi ha kattevakt et par uker av ulike grunner og ved en misforståelse fikk krypet dobbelt så mye spesiealfor som hun egentlig skulle ha og hun så ut som ei gaupe! Hun ble DIIIIGER! Vi kutta fort ut spesialforet og gikk tilbake til vanlig for fra supern vi, det funka best for vår katt.

Jeg har erfaring med at katter sulter hele tiden uansett hvilket fôr de får jeg:o)

Mine to løper etter meg straks de ser at jeg er på tur til kjøkkenet. De får mat kun tre ganger pr. dag, uansett hvor molefonken de ser ut der de ligger utstrakt på kjøkkengulvet.

Skrevet

Vi vaksinerte dem hos en privatpraktiserende og betalte rundt 150,- pr katt.

Skrevet

Vi vaksinerte dem hos en privatpraktiserende og betalte rundt 150,- pr katt.

Skrevet

Jeg har erfaring med at katter sulter hele tiden uansett hvilket fôr de får jeg:o)

Mine to løper etter meg straks de ser at jeg er på tur til kjøkkenet. De får mat kun tre ganger pr. dag, uansett hvor molefonken de ser ut der de ligger utstrakt på kjøkkengulvet.

Vår katt pleide sjeldent å tigge etter mat, men i den perioden den fikk bare spesielforet gikk den og hylte av sult hele tiden. Den var med all mulig tydelighet kjempesulten og det mettet overhode ikke nok.

Skrevet

Vår katt pleide sjeldent å tigge etter mat, men i den perioden den fikk bare spesielforet gikk den og hylte av sult hele tiden. Den var med all mulig tydelighet kjempesulten og det mettet overhode ikke nok.

De er blitt 6 kg nå, krafige katter men ikke fet, vi bruker ikke energifattig fôr nå, men mulig de kan komme til å trenge det en dag.

De har blitt merkbart "latere" så det er tydelig at det er slutt på leking og herjing.

Det hender noen ganger at de leker litt, løper opp på sofaryggen og er raskt under den eller de driver vrestling på gulvet, det blir litt lyd og styr ut av så store klumper gitt, men artig er det da:o)

Skrevet

Jeg har fire friske katter og de får friskis kattefor fra supern.

Mat står ALLTID fremme sammen med friskt kaldt vann.

Mine katter liker å spise når de vil og ingen av dem er overvektige.

Jeg bader ikke min katter for de hater simpelthen vann. Men børster dem med stålbørste og klipper klumper så fort jeg kan.

Mine er utekatter med skog 500 meter fra huset.

Katter er utrolig morsomme dyr med ulike personligheter.....

Kos deg masse med den nye pusen din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...