Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Her kommer noen spørsmål fra en svært bekymret gravid. Pga. smerter og blødning tidllig i svangerskapet (uke 5) ble det en dag foretatt en grundig UL- us. Her ble det antydet at fosteret ikke utviklet seg som det skulle. Jeg ble selvsagt veldig fortvilet og fikk samme kveld foretatt en ny UL privat der de konkluderte med at alt var normalt. Pga. dette fikk jeg innvendig UL i uke 6 og 8, samt en kort utvendig kikk i uke 13. I uke 19 var jeg på ordinær UL og i uke 21 fikk vi en ekstra UL pga arvelig sykdom. I tillegg har jeg blitt fulgt opp med cervix-målinger per UL pga. sterke kynnere. Mit spm. er om barnet kan ha tatt skade av dette, særlig av de tidlige UL. Har lest forskningsresultat (riktignok i VG) som antyder at UL kan føre til strukturelle endringer i fosterets hjerne som blant annet kan føre til autisme etc. Er nå svært bekymret for dette. Kan ta med at alle us. har vært av svært kort varighet, bortsett fra ordinær UL. Er det sannsynlig at dette har skadet barnet mitt?

Er også bekymret for at alle bekymringene mine skal skade barnet.... Er dette sannsynlig?

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246289-mange-ultralydunders%C3%B8kelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Forstår at du er bekymret. Jeg kan ikke si at jeg har erfaringer med dette, men at jeg som deg har hatt utallige ultralydundersøkelser i begge mine svangerskap uten at det har skjedd noe vesentlig med mine barn.

Håper alt går bra. Kanskje du skal høre med legene om det er noen risiko forbundet med det?

Mette Moen, Gynekolog

Nylig fikk jeg samme spørsmål og ga dette svaret. Det har (bl.a. i Norge) vært gjort store undersøkelser på mulige fosterskader ved bruk av ultralyd i svangerskap og det eneste man har kunnet se er en liten tendens til at de som har vært utsatt for ultralydscreening hadde en overvekt av venstrehåndsbruk. Det var etter en vanlig screeningsundersøkelse ved ca uke 18. Det er ikke satt opp begrensninger og det foreligger ikke dokumentasjon for at gjentatte undersøkelser er skadelige. Mange må ha gjentatte undersøkelser tidlig og det har man altså ikke vist er skadelig. Med al den ultralyd som brukes både tidlig og sent i svangerskapet ville man sannsynligvis ha oppdaget om det var skadelig for lenge siden.

Lykke til med det videre svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...