Gå til innhold

Så har det altså skjedd igjen (link)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tiltredes.

"..................................."

Det var overraskende

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

10

• Pingogirl

6

• petter smart

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Det er ingen grunn til å tro at flyktninger/innvandrere er overrepresentert i denne statistikken."

Hvorfor ikke? De er jo overrepresentert i de aller fleste andre voldsstatistikker, så hvorfor ikke også i denne?

Vi kan godt ta utgangspunkt i at ikke vestlige innvandere er overrepresentert i statistikker, men jeg føler at vi glemmer at det fremdeles ikke er snakk om at de faktisk utfører majoriteten av kriminalitet. Det er fremdeles slik at etnisk nordmenn er de som utfører flest kriminelle handlinger, noe jeg føler forsvinner i diskusjoner.

Når man leser denne statistikken må man også ta hensyn til blant annet levekår blant ikke vestlige innvandrere:

"Innvandrere fra ikke-vestlige land har lavere utdanning enn nordmenn. De har en langt lavere andel sysselsatte, selv blant høyt utdannede. Husholdsinntekten per forbruksenhet er knapt to tredjedeler av nordmenns inntekt, og de bor billigere

og trangere enn nordmenn. Flere ikke-vestlige innvandrere enn nordmenn forteller at de er ensomme. Dårlig kontakt med det norske samfunnet og svakt familienettverk bidrar til isolasjon og ensomhet." -ssb 2000/18

I den samme rapporten henviser man også til en undersøkelse i Danmark hvor det er påvist en sammenheng mellom sosioøkonomisk status og kriminalitet. Sosioøkonomiske variabler er også blitt påvist knyttet til høyere oppdagelsesrisiko.

Skrevet

Den totale voldtektsstatistikken blir noe annet, det er jeg nok rimelig enig i. Det er jo, som du sier, bare en forsvinnende andel av alle voldtekter som skjer på den måten.

"Men, forstår jeg deg korrekt når du sier at mye kan forklares med kulturforskjeller når det kommer til overfallsvoldtekt? I såfall er jeg veldig interessert i høre dine synspunkter i forhold til hva som kan gjøres med dette?"

Ja, det mener jeg. Men nei - HVA vi kan gjøre, spesifikkt, vet jeg ikke. Men alt det som ikke blir gjort - ingegrering, opplæring etc. - er mest sannsynligvis forutsetninger.

"Forøvrig vil jeg kanskje ikke si meg enig der, da problemet nok er litt mer sammensatt til å kunne bortforklares med "kultur"."

Det er ikke snakk om å bortforklare noe. Det er selvfølgelig flere ting som spiller inn, men at to kulturer som er fundamentalt forskjellige kræsjer når de bare kastes sammen, er rimelig åpenbart. Kvinnesyn, hvordan oppførsel etc. tolkes etc., og hvordan man føler seg i forhold til tilpass- eller mistilpassethet i den sammenhengen, er selvfølgelig viktige faktorer.

".........................................."

Det er jo kjempefint at integrering står på dagsordenen og ikke segregering. For der er vi ganske enige :)

Personlig tror jeg det viktigste man har når det kommer til integreringspolitikk er at vi fortsetter å jobbe med likhet og likeverd.

Skrevet

Men vi kan da for f.. ikke ta på oss å psykologibehandle alle utlendinger som kommer!

Vi har jo ikke resurser nok til å dusje gamle tante Tomine, eller bestemor Marri engang. Det er mye annet som må komme først i rekka.

Dersom trusselen om hjemsendelse ved kriminell handling ble reell tror jeg vi hadde løst mange problemer.

Det skjønner de bedre en prat, penger og sukkersnakking.

Jeg blir så eitrende sint på denne overforståsegpå som mange normenn har. Utlendingene ler av oss for dette.

"Men vi kan da for f.. ikke ta på oss å psykologibehandle alle utlendinger som kommer!"

Jo, det kan vi. Flyktninger har vi plikt på oss til å ta inn og når de skal bo her, så må de få psykiatrisk behandling og en god en sådann. Noe annet er en katastrofe for både samfunnet som helhet og enkeltindividene involvert.

"Vi har jo ikke resurser nok til å dusje gamle tante Tomine, eller bestemor Marri engang. Det er mye annet som må komme først i rekka."

Vi har ressurser til det. Og en krisemaksimering av forholdene i Norge levner bare om uvitenhet om verdenssituasjonen i dag. Og igjen... Vi har plikt på oss til å ta i mot flyktninger.

"Dersom trusselen om hjemsendelse ved kriminell handling ble reell tror jeg vi hadde løst mange problemer."

Denne trusselen har USA allerede innført. Hvordan går det der borte? Lav kriminalitet, eller? Jeg foreslår du undersøker den faktiske effekten av det du foreslår, ikke bare antar hva som vil fungere.

"Det skjønner de bedre en prat, penger og sukkersnakking. Jeg blir så eitrende sint på denne overforståsegpå som mange normenn har. Utlendingene ler av oss for dette."

Dette blir bare usaklig.

Skrevet

Dersom en er født og oppvokst i Norge, dvs alltid har hatt norsk statsborgerskap er en norsk og har ikke noe annet land å sendes tilbake til.

De jeg snakker om, og som er hovedproblemet, er de som kommer hit selv. Og de kan godt sendes tilbake dit de kom fra. Norge har verken ressurser eller noen forpliktelser til å hjelpe alle med psykiske traumer.

Problemet er jo at vi slipper inn masse psykiatriske tilfeller og slipper dem løs. De burde enten få behandling, sendes tilbake eller skjermes fra samfunnet. Å gi alle behandling er ikke mulig, vi har ikke ressurser til det. Å skjerme dem fra samfunnet er ikke akseptert i samfunnet og det ville blitt bråk ut av en annen verden. Hvilke muligheter står en igjen med da?

Videre er det en bortforklaring dette med krig og traumer. Det er ikke krig i f.eks. Pakistan. Det er ikke traumer som gjør at disse personene er mer kriminelle enn andre, det er kulturen deres. De er vant til å bruke vold, de mener kvinner er lite verdt.

Hva med tamiler? De kommer fra et krigsherjet land og har sikkert masse traumer. Likevel er de sjeldnere kriminelle enn etniske nordmenn. De tar gode utdannelser og får fine jobber.

Hvorfor denne forskjellen?

Jeg sier ikke at den eneste eller beste løsningen er å sende dem tilbake. Det ville uansett ikke vært en mulighet for de psykisk syke, kun de som er overlagt kriminelle. Og de hadde kanskje holdt seg i skinnet om de visste at de risikerte å bli sendt hjem.

For oss som bor i Norge er et liv her mer verdt enn i Somalia. Vi må først og fremst tenke på oss selv. Vi skal ikke glemme alle andre, men vi har ikke noe ansvar for psykisk syke personer fra andre land.

Jeg er enig i mye av det du sier og tror ikke at vi i bunn og grunn er så uenige.

Det er selvfølgelig snakk om store kulturforskjeller, som kan ende med slike statistikker som dette. Pingogirl har også henvist til de økonomiske forskjellene og at fattige mye oftere ender opp som kriminelle (se et annet sted i tråden). Så hva gjør vi med det? Gjemmer oss? Sender problemet bort, så pakistanske kvinner kan bli voldtatt i stedet? Det kan ikke fungere slik.

Du sier: "For oss som bor i Norge er et liv her mer verdt enn i Somalia. Vi må først og fremst tenke på oss selv. Vi skal ikke glemme alle andre, men vi har ikke noe ansvar for psykisk syke personer fra andre land."

For meg er ikke en nordmanns liv verdt mer enn et liv i somalia. Det gjør meg trist at mange mener det motsatte, men det må jeg bare akseptere. Jeg argumenterer ut i fra at alle mennesker er like mye verdt.

Skrevet

En ting er at innvandrere fra den tredje verden er overrepresentert når det gjelder overfallsvoldtekter, men hvor mange innvandrerkvinner tror du tør anmelde voldtekt? De vet kanskje ikke at det er ulovlig i Norge engang. Og vet de risikerer livet om de anmelder.

Jeg føler ikke at dette blir noe annerledes enn med hva norske kvinner opplever. Stigmatiseringen av å anmelde noen du kjenner godt, det seg være samboer, kollega eller lignende vil nok uansett være tilstede. Kvinner generelt kvier seg for å anmelde voldtekt ettersom den i 90 % av tilfellene henlegges. At du spekulerer i at innvandrerkvinner ikke vet om lovverket, endrer ikke det faktum at etnisk norske kvinner gjør det, men fremdeles velger å ikke anmelde det.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det du sier og tror ikke at vi i bunn og grunn er så uenige.

Det er selvfølgelig snakk om store kulturforskjeller, som kan ende med slike statistikker som dette. Pingogirl har også henvist til de økonomiske forskjellene og at fattige mye oftere ender opp som kriminelle (se et annet sted i tråden). Så hva gjør vi med det? Gjemmer oss? Sender problemet bort, så pakistanske kvinner kan bli voldtatt i stedet? Det kan ikke fungere slik.

Du sier: "For oss som bor i Norge er et liv her mer verdt enn i Somalia. Vi må først og fremst tenke på oss selv. Vi skal ikke glemme alle andre, men vi har ikke noe ansvar for psykisk syke personer fra andre land."

For meg er ikke en nordmanns liv verdt mer enn et liv i somalia. Det gjør meg trist at mange mener det motsatte, men det må jeg bare akseptere. Jeg argumenterer ut i fra at alle mennesker er like mye verdt.

Det ligger i vår natur å ta vare på våre nærmeste. Selv om alle mennesker er like mye verdt, vil alle sørge for sine egne først. Det vil nok du også.

Jeg har et fadderbarn og gir alltid i innsamlinger. Men jeg mener at vi ikke kan ta inn og redde alle ved å ødelegge vårt land. Og jeg er redd det går den veien.

Skrevet

Oi, her var det mange påstander om hva jeg mener...

"Hvilken tilknytning har en etnisk norsk mann til Sverige?"

Like stor tilknytning som mange innvandrere har til forfedrene sine sitt land.

"Det er slik at alle har sorte får og de må takle disse sorte fårene. Fordi etniske nordmenn hører hjemme i Norge må vi takle dem her og straffe dem her. De som kommer fra andre land derimot kunne godt blitt sendt tilbake dit de kom fra og har etnisk tilhørighet til."

Definitivt ikke. Mange som begår disse overfallsvoldtektene er psykisk syke og flyktninger fra sitt eget land. Det vitner om et grusomt menneskesyn om man ønsker å "sende de tilbake ditt de kom fra", bare fordi vi (et av verdens rikeste land), ikke klarer å behandle/takle de psykiske traumene deres.

I tillegg inneholder sikkert en del av denne statistikken som enkelte konstant refererer til både 2. og 3. generasjons innvandrere. Er ikke de norske heller? Hvor setter man grensen?

"Du prøver å flytte fokus vekk fra det faktum at personer av utenlandsk opprinnelse fra den tredje verden er sterkt overrepresentert innen voldskriminalitet. Du ønsker ikke å gjøre noe med kriminaliteten. Du ofrer gjerne voldsofferne på din PK-trone, i en håpløs tro på at alle mennesker er like og har samme grunnleggende moral."

Hehe. Søte påstander om meg og mine meninger, basert på et ironisk innlegg. Prøv å kommenter på det jeg faktisk har sagt, ikke antakelser.

Jeg ønsker veldig gjerne å gjøre noe med kriminaliteten. Første bud er mye bedre helsetilbud til psykisk syke flyktninger. Man må også se på integreringen, selvfølgelig.

Om disse krigshisserene (du får unnskyld uttrykket) på dette forumet faktisk diskuterte med en grunnleggende holdning om at man må finne løsninger på problemene og ikke bare sende de vekk, så hadde de trådene faktisk vært viktige. Det skremmer meg hvor mange som uttaler seg som om et liv i Norge er verdt mer enn et liv Somalia.

*klapper*

Gjest not funny
Skrevet

Jeg skjønner hva du prøver på, men innlegget blir bare latterlig.

Hvilken tilknytning har en etnisk norsk mann til Sverige?

Det er slik at alle har sorte får og de må takle disse sorte fårene. Fordi etniske nordmenn hører hjemme i Norge må vi takle dem her og straffe dem her. De som kommer fra andre land derimot kunne godt blitt sendt tilbake dit de kom fra og har etnisk tilhørighet til.

Du prøver å flytte fokus vekk fra det faktum at personer av utenlandsk opprinnelse fra den tredje verden er sterkt overrepresentert innen voldskriminalitet. Du ønsker ikke å gjøre noe med kriminaliteten. Du ofrer gjerne voldsofferne på din PK-trone, i en håpløs tro på at alle mennesker er like og har samme grunnleggende moral.

Enig med Petter Fjert!

Gjest not funny
Skrevet

"Men vi kan da for f.. ikke ta på oss å psykologibehandle alle utlendinger som kommer!"

Jo, det kan vi. Flyktninger har vi plikt på oss til å ta inn og når de skal bo her, så må de få psykiatrisk behandling og en god en sådann. Noe annet er en katastrofe for både samfunnet som helhet og enkeltindividene involvert.

"Vi har jo ikke resurser nok til å dusje gamle tante Tomine, eller bestemor Marri engang. Det er mye annet som må komme først i rekka."

Vi har ressurser til det. Og en krisemaksimering av forholdene i Norge levner bare om uvitenhet om verdenssituasjonen i dag. Og igjen... Vi har plikt på oss til å ta i mot flyktninger.

"Dersom trusselen om hjemsendelse ved kriminell handling ble reell tror jeg vi hadde løst mange problemer."

Denne trusselen har USA allerede innført. Hvordan går det der borte? Lav kriminalitet, eller? Jeg foreslår du undersøker den faktiske effekten av det du foreslår, ikke bare antar hva som vil fungere.

"Det skjønner de bedre en prat, penger og sukkersnakking. Jeg blir så eitrende sint på denne overforståsegpå som mange normenn har. Utlendingene ler av oss for dette."

Dette blir bare usaklig.

Du er bare latterlig, vi skal altså slippe inn masse utlendinger for å sprenge det psykiatriske helsevesnet som allerede går på akkord?

Nei, nå må det bli en orden på asylpolitikken, jeg er redd mange ikke-Frpére er tvunget til å stemme Frp for at det skal bli skikk på dette.

Skrevet

Du er bare latterlig, vi skal altså slippe inn masse utlendinger for å sprenge det psykiatriske helsevesnet som allerede går på akkord?

Nei, nå må det bli en orden på asylpolitikken, jeg er redd mange ikke-Frpére er tvunget til å stemme Frp for at det skal bli skikk på dette.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235063

Skrevet

Forøvrig er det fint om man holder seg for god til utsagn som: "Nå er du bare latterlig". Det virker fordummende på diskusjonen og får deg selv til å framstå som mindre oppegående.

Gjest not funny
Skrevet

Ja vi får håpe det går rette veien nå da, og at regjeringen ikke firer på krava igjen!

Jeg synes forøvrig kommentaren min var på sin plass, og flere med meg. Det du skrev lyder latterlig i mine ører. Men for all del, ytre hva du vil du, det er talefrihet! :)

Skrevet

Ja vi får håpe det går rette veien nå da, og at regjeringen ikke firer på krava igjen!

Jeg synes forøvrig kommentaren min var på sin plass, og flere med meg. Det du skrev lyder latterlig i mine ører. Men for all del, ytre hva du vil du, det er talefrihet! :)

En slik kommentar er aldri på sin plass. Det kan glippe ut av alle og enhver, men veldig få vil forsvare det i etterkant. Vi har alle standarer for vår egen oppførsel, det er synd om man firer på disse bare fordi man er uenig med noen.

Asylpolitikk orker jeg ikke å diskutere mer i kveld, men vi er nok grunnleggende uenige om menneskeverd.

Gjest not funny
Skrevet

En slik kommentar er aldri på sin plass. Det kan glippe ut av alle og enhver, men veldig få vil forsvare det i etterkant. Vi har alle standarer for vår egen oppførsel, det er synd om man firer på disse bare fordi man er uenig med noen.

Asylpolitikk orker jeg ikke å diskutere mer i kveld, men vi er nok grunnleggende uenige om menneskeverd.

Da er vi uenige om dt var p sin plass! :)

Jeg har ikke diskutert menneskeverd med deg, så jeg vet ikke om vi er uenig i den biten. For meg har alle mennesker lik verdi, det betyr ikke at vi kan slippe inn ubegrenset.

Gjest not funny
Skrevet

Da er vi uenige om det var på sin plass! :)

Jeg har ikke diskutert menneskeverd med deg, så jeg vet ikke om vi er uenige i den biten. For meg har alle mennesker lik verdi, det betyr ikke at vi kan slippe inn ubegrenset.

Skrevet

Vi er nok ikke så uenige om hva problemet er, men mer uenige om løsningen.

Alle mennesker er like mye verdt. Men likevel vil de aller fleste tenke mer på de nær seg selv. Du tenker vel mer på din familie og dine venner enn fremmede mennesker? Ikke fordi de er mer verdt som mennesker, men fordi du her et mer personlig forhold til dem. Jeg tenker mer på nordmenn enn på somaliere, fordi de er "nærmere" meg. På samme måte håper jeg de tenker mer på meg enn på somaliere.

Skrevet

Dette blir bare usaklig.

Du forstår nok ikke helt hva ressurser er. Du tror tydeligvis, som mange andre, at det kun er snakk om penger. Det er mer snakk om kompetente personer.

Vi har ikke ubegrenset mange psykologer, psykiatre osv. i Norge.

Vi har ikke kapasitet til å hjelpe alle. Det er millioner av mennesker i verden med ulike traumer som burde vært behandlet. Men vi kan ikke ta ansvaret for alle disse. Vi kan bedre bruke våre ressurser, både personer og penger, ved å hjelpe dem som er igjen i landene sine.

Hvordan mener du trusselen om hjemsendelse skulle føre til mer (eller i alle fall like mye) kriminalitet? Det er generelt mer kriminalitet i USA enn her, så din sammenligning blir meningsløs.

Det siste avsnittet du kommenterer er faktisk veldig saklig. Flere ledere for innvandrermiljøene har sagt det samme. Bl.a. har Aslam Ahsan flere ganger gått ut og sagt at for å få innvandrere til å følge reglene er å straffe dem dersom de ikke gjør det. Bøter, fengsel eller utsendelse må til. Svært mange innvandrere er positive til utsendelse av kriminelle. De ønsker ikke kriminelle her og forstår at det skaper en negativ holdning mot alle innvandrere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...